Το τιμόνι του αυτοκινήτου μπορεί να σου αποκαλύψει μερικά από τα πιο σοβαρά προβλήματα του οχήματος, αρκεί να ξέρεις πώς να τα αναγνωρίζεις.
Οι κραδασμοί στο τιμόνι αποτελούν ένα από τα πιο σημαντικά προειδοποιητικά σημάδια που μπορεί να εντοπίσει ένας οδηγός για πιθανά προβλήματα του αυτοκινήτου. Η αίσθηση που δίνει το τιμόνι κατά την οδήγηση μπορεί να αποκαλύψει βλάβες σε διάφορα εξαρτήματα, όπως ο κινητήρας, το σύστημα διεύθυνσης, οι τροχοί ή η ανάρτηση. Σε πολλές περιπτώσεις, οι κραδασμοί εμφανίζονται σταδιακά, αποτελώντας αποτέλεσμα μακροχρόνιας φθοράς ή παραμέλησης, και λειτουργούν ως πρώιμο «σημάδι» ότι κάτι χρειάζεται άμεσα την προσοχή μας.
Ένα από τα πιο συνηθισμένα αίτια των κραδασμών είναι τα ελαστικά. Όταν αυτά παρουσιάζουν ανισομερή φθορά ή κάποιο κατασκευαστικό ελάττωμα, οι δονήσεις μεταφέρονται στο τιμόνι, επηρεάζοντας την οδική συμπεριφορά και την ασφάλεια του οχήματος. Για αυτόν τον λόγο, ο τακτικός και ενδελεχής έλεγχος τους, με μέτρηση του βάθους πέλματος, έλεγχο της πίεσης και παρατήρηση για τυχόν παραμορφώσεις ή εξογκώματα, είναι απαραίτητος.
BUY NOW
Μάλιστα, σε βίντεο που μηχανικός αυτοκινήτων ανάρτησε στην δημοφιλή πλατφόρμα του TikTok τόνισε πως «αν το τιμόνι σας τρέμει ενώ οδηγείτε, το πρώτο που πρέπει να ελέγξετε είναι τα ελαστικά», επισημαίνοντας ότι πρέπει πάντα να εξετάζονται και οι τέσσερις τροχοί, ενώ πιο μεγάλη προσοχή πρέπει να δίνεται στους μπροστινούς τροχούς, αφού κατά μεγάλο βαθμό μεταδίδουν τις περισσότερες δονήσεις. Να σημειώσουμε επίσης πως οι κραδασμοί προκύπτουν συχνά από την παραμόρφωση των ελαστικών, όταν δηλαδή το κεντρικό τμήμα είναι χαμηλότερο ή υψηλότερο από τις άκρες, ή εξαιτίας άνισης φθοράς που μπορεί να προκαλεί η διαφορετική αντίσταση σε κάθε τμήμα του πέλματος.
Ωστόσο, τα ελαστικά δεν είναι η μοναδική αιτία. Οι κραδασμοί μπορεί να προκαλούνται και από τις ζάντες όταν αυτές δεν είναι σωστά ζυγοσταθμισμένο, με αποτέλεσμα οι τροχοί να φέρνει κραδασμούς στο τιμόνι.
Αυτό μεταφράζεται σε έντονους κραδασμούς στο τιμόνι, άλλα και αυξημένη κατανάλωση καυσίμου και μειωμένη ακρίβεια στις στροφές. Παράλληλα, και τα φρένα μπορεί να αποτελούν αιτία. Όταν οι δίσκοι ή τα τακάκια φθείρονται άνισα ή παραμορφώνονται από τη χρήση, το τιμόνι αρχίζει να τρέμει έντονα κατά το φρενάρισμα, υποδεικνύοντας ότι είναι απαραίτητη η επιδιόρθωση ή η αντικατάστασή τους για την ασφαλή λειτουργία του οχήματος.
Η ανάρτηση είναι επίσης κρίσιμη. Κραδασμοί στο τιμόνι, ιδιαίτερα σε ταχύτητες πάνω από 80 χλμ/ώρα, μπορεί να υποδεικνύουν φθορά στα αμορτισέρ ή τα ελατήρια. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η αντικατάσταση και των τεσσάρων αμορτισέρ αποτελεί την πιο ασφαλή λύση, ώστε να διατηρηθεί η σταθερότητα άλλα και η άνετη κύλιση του οχήματος στο οδόστρωμα. Λιγότερο συχνά, αλλά όχι αμελητέα, πηγή των δονήσεων μπορεί να είναι και ο κινητήρας, είτε λόγω προβλήματος στην παροχή αέρα είτε λόγω ελαττωματικών μπουζί.