Νικόλας Τομπάζης: Η πορεία του Έλληνα που διαπρέπει στη Formula 1

Nikola Tombazis

Ο Νικόλας Τομπάζης είναι ο άνθρωπος που εκπροσωπεί επάξια τα ελληνικά χρώματα στο κορυφαίο πρωτάθλημα ταχύτητας του κόσμου, τη Formula 1.

Έπειτα από πέντε χρόνια ως τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων και υπεύθυνος εν πολλοίς για το νέο σετ κανονισμών της Formula 1, ο Νικόλας Τομπάζης έκανε το επόμενο βήμα στην μεγάλη και επιτυχημένη καριέρα του στο κορυφαίο πρωτάθλημα, έχοντας πλέον τη θέση του γενικού διευθυντή μονοθεσίων της FIA, από τα μέσα του περασμένου Ιανουαρίου.

Αναμφίβολα ο Τομπάζης είναι ο πιο επιτυχημένος Έλληνας που έχει περάσει ποτέ από τη Formula 1 έχοντας μέχρι σήμερα μια αξιοζήλευτη καριέρα που ξεπερνά τις τρεις 10ετίες στο κορυφαίο πρωταθλήματα ταχύτητας των τεσσάρων τροχών. Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή και ας γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τον ισχυρό άνδρα της Formula 1.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Γιος του αρχιτέκτονα Αλέξανδρου Τομπάζη, ο Νικόλας γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1968 στην Αθήνα. Το 1989 αποφοίτησε με πτυχίο στην εφαρμοσμένη μηχανική από το Trinity College του Cambridge της Αγγλίας και τρία χρόνια αργότερα ολοκλήρωσε το διδακτορικό του στην αεροναυπηγική στο Imperial College του Λονδίνου.

O Τομπάζης ξεκίνησε την καριέρα του στην F1 με την λήξη των σπουδών του όταν πήγε για πρώτη φορά στην Benetton το 1992 ως αεροδυναμιστής, σε ηλικία 24 ετών. Δύο χρόνια αργότερα, το 1994, ο Τομπάζης ανέβηκε στην ιεραρχία της ομάδας και ανέλαβε επικεφαλής αεροδυναμιστής, ενώ παρέμεινε στην Benetton έως και το 1997.

Επόμενος σημαντικός σταθμός στην καριέρα του Τομπάζη ήταν η Ferrari στην οποία και πήρε μεταγραφή αμέσως μετά τη θητεία του στη βρετανική ομάδα, το 1997. Στη Scuderia, ο Τομπάζης ήταν υπεύθυνος για το πρόγραμμα της αεροδυναμικής εξέλιξης των μονοθεσίων της Ferrari και συνέδεσε το όνομά του με την μετέπειτα κυριαρχία των Ιταλών στις αρχές της 10ετίας του 2000.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικότερα, υπό και την δική του καθοδήγηση και με μεγάλο «όπλο» τον Michael Schumacher, η Ferrari κατάφερε να κερδίσει τέσσερα παγκόσμια πρωταθλήματα Οδηγών και άλλα πέντε Κατασκευαστών, βγαίνοντας έτσι από τα προηγούμενα «πέτρινα» χρόνια και την αποχή από την κορυφή για 16 συναπτά έτη -τελευταίο πρωτάθλημα Κατασκευαστών ήταν το 1983 και Οδηγών το 1979.

Από την Ferrari και έπειτα από διάστημα έξι ετών, ο Έλληνας αεροδυναμιστής αποχώρησε το 2003, με την McLaren να αποτελεί το επόμενο βήμα στην ήδη μεγάλη καριέρα του, όπου και παρέμεινε για δύο σχεδόν χρόνια.

Έπειτα από αυτό το διάστημα με τους Βρετανούς, ο Τομπάζης επέστρεψε στη Ferrari για μια δεύτερη θητεία, τον Φεβρουάριο του 2006, η οποία είχε ακόμη μεγαλύτερη διάρκεια από την πρώτη καθώς κράτησε σχεδόν εννέα χρόνια.

Στο χρόνο που παρέμεινε στη Scuderia, ο Έλληνας αεροδυναμιστής ήταν υπεύθυνος για τη γενική σχεδίαση των μονοθεσίων των Ιταλών επιβλέποντας τα τμήματα Αεροδυναμικής και Σχεδίασης. Και ο δεύτερος «γάμος» με την Ferrari είδε τον Τομπάζη να προσθέτει και άλλες επιτυχίες στο βιογραφικό του με τους Ιταλούς να κάνουν το νταμπλ το 2007 και να κατακτούν τα πρωταθλήματα Οδηγών και Κατασκευαστών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ένα ακόμη πρωτάθλημα Κατασκευαστών ακολούθησε το 2008 με τον Τομπάζη να αποχωρεί από την Ferrari στα τέλη του 2014. Ακολούθησε η θέση του επικεφαλής αεροδυναμιστή για την Manor Racing το 2016, ενώ ένα χρόνο αργότερα ο Τομπάζης ίδρυσε τη δική του συμβουλευτική εταιρεία σχεδίασης οχημάτων MAA Performance Limited, η οποία και έμεινε στη ζωή για λιγότερο από έναν χρόνο.

Ο Τομπάζης επέστρεψε το 2018 στα αγωνιστικά δρώμενα, αυτή τη φορά στη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου (FIA), ως Τεχνικός Διευθυντής μονοθεσίων. Σε αυτό το πόστο παρέμεινε για τέσσερα χρόνια και ήταν ο άνθρωπος που έγραψε τους νέους κανονισμούς της Formula 1, οι οποίοι τέθηκαν σε ισχύ το 2022.

Από τις αρχές του 2023 ο Έλληνας αεροδυναμιστής είναι πλέον ο Διευθυντής Μονοθεσίων της FIA, μια θέση που δημιουργήθηκε ειδικά γι' αυτόν έπειτα και από την απόφαση του προέδρου της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, Mohammed Ben Sulayem, να κάνει ένα βήμα πίσω.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ