
Για πρώτη φορά οι νομοθέτες διαχωρίζουν την επαγγελματική κατοικία με την κατοικία της οικογένεια των ιδιοκτητών ΙΧ με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας.
Σε δημόσια διαβούλευση τέθηκε από την Τρίτη 24 Ιουνίου το νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας και άλλες διατάξεις – Συνταξιοδοτικές διατάξεις» ο οποίος έχει να αναμορφωθεί εδώ και δεκαετίες!
Στα άρθρα του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται και πολλά θέματα για αυτοκίνητα, πολύτεκνους, αυτοκίνητα με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας μέχρι και για οχήματα που κινούνται με Υδρογόνο!
BUY NOW
Το ΥΠΕΘΟ στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης καλεί κάθε κοινωνικό εταίρο να καταθέσει τις προτάσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Τρίτη 8 Ιουλίου 2025 και ώρα 19:00.

Στο άρθρο 135 του νομοσχεδίου φαίνεται ότι η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΟ προσπαθεί να βάλει μια τάξη στα οχήματα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και φέρουν πινακίδες κυκλοφορίας από κάποιο άλλο κράτος μέλος.
Μάλιστα για πρώτη φορά οι νομοθέτες διαχωρίζουν την επαγγελματική κατοικία με την κατοικία της οικογένειά τους με αποτέλεσμα να μπαίνει ένα τέλος στην αλόγιστη χρήση αυτοκινήτων με ξένες πινακίδες κυκλοφορίας!
Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 135 αναγράφει μεταξύ άλλων ότι: «Συνήθης κατοικία: Ο τόπος στον οποίο ένα άτομο διαμένει συνήθως, δηλαδή τουλάχιστον 185 ημέρες συνεχείς ή όχι ανά δωδεκάμηνο, λόγω προσωπικών και επαγγελματικών δεσμών, ή σε περίπτωση ατόμου χωρίς επαγγελματικούς δεσμούς, λόγω προσωπικών δεσμών από τους οποίους προκύπτουν στενοί δεσμοί μεταξύ του ατόμου και του τόπου στον οποίο κατοικεί.
Η συνήθης κατοικία ατόμου του οποίου οι επαγγελματικοί δεσμοί βρίσκονται σε τόπο άλλο από τον τόπο των προσωπικών του δεσμών και το οποίο για τον λόγο αυτό υποχρεώνεται να διαμένει διαδοχικά σε διάφορους τόπους, που βρίσκονται σε δύο ή περισσότερες χώρες, θεωρείται ότι βρίσκεται στον τόπο των προσωπικών του δεσμών με την προϋπόθεση ότι επιστρέφει τακτικά στον τόπο αυτό. Η τελευταία αυτή προϋπόθεση δεν απαιτείται όταν το άτομο διαμένει σε μια χώρα για την εκτέλεση αποστολής με καθορισμένη διάρκεια.
Η φοίτηση σε πανεπιστήμιο ή άλλη σχολή δεν συνεπάγεται μεταφορά συνήθους κατοικίας.»

Επίσης στο άρθρο 154 αναγράφονται αναλυτικά τα πρόστιμα για τους παραβάτες: «Παραβάσεις και κυρώσεις σχετικά με οχήματα
Α. Ενωσιακά οχήματα
Α1. Η κατοχή ή η κυκλοφορία ενωσιακών οχημάτων από πρόσωπα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις της παρ. 2 του άρθρου 150, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι διατυπώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 145 και 146, συνιστά απλή τελωνειακή παράβαση σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 159.
Στις ανωτέρω περιπτώσεις επιβάλλεται πρόστιμο σε βάρος του κατόχου, ως κατωτέρω:
α) επιβατικά αυτοκίνητα:
αα) μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά 2.500 ευρώ
αβ) από 1.401 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά 3.000 ευρώ
αγ) από 1.601 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 5.000 ευρώ
αδ) από 2.001 μέχρι 3.000 κυβικά εκατοστά 8.000 ευρώ
αε) από 3.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 10.000 ευρώ
β) μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα:
βα) μέχρι 500 κυβικά εκατοστά 300 ευρώ
ββ) από 501 μέχρι 750 κυβικά εκατοστά 400 ευρώ
βγ) από 751 μέχρι 1.000 κυβικά εκατοστά 700 ευρώ
βδ) από 1.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 1.000 ευρώ
γ) φορτηγά αυτοκίνητα:
γα) φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους πάνω
από 3,5 τόνους ανεξαρτήτως κυλινδρισμού: 2.000 ευρώ
γβ) ανοικτά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι
και 3,5 τόνους ανεξαρτήτως κυλινδρισμού: 1.500 ευρώ
γγ) κλειστά φορτηγά αυτοκίνητα μικτού βάρους μέχρι και 3,5 τόνους:
- i) μέχρι 1.400 κυβικά εκατοστά 300 ευρώ
- ii) από 1.401 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 800 ευρώ
iii) από 2.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 2.000 ευρώ
δ) βάσεις φορτηγών αυτοκινήτων:
δα) για την υποπερ. γα) της περ. γ) 1.500 ευρώ και
δβ) για τις υποπερ. γβ) και γγ) της περ. γ) 1.200 ευρώ
ε) αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα:
εα) μέγιστη ισχύς κινητήρα μέχρι 75KW 1.300 ευρώ
εβ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 76 KW από 150 KW 2.000 ευρώ
εγ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 151 KW από 225 KW 3.000 ευρώ
εδ) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 226 και πάνω 4.000 ευρώ.
Τα πρόστιμα της παρούσας επιβάλλονται μετά την παρέλευση της προθεσμίας της παρ. 2 του άρθρου 144.
Α2. Η παρ. Α1 εφαρμόζεται και όταν έχει υποβληθεί η Δήλωση Άφιξης Οχήματος του άρθρου 145, όμως ο υπόχρεος δεν προσέρχεται στην τελωνειακή αρχή μέσα σε 3 μήνες από την ημερομηνία, κατά την οποία το τέλος ταξινόμησης κατέστη απαιτητό για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος.
Α3. Η παρ. Α1 δεν εφαρμόζεται όταν, πριν από τη διαπίστωση της κατά περίπτωση παράβασης από τις διωκτικές αρχές, τα εν λόγω πρόσωπα προσέρχονται αυτοβούλως στην τελωνειακή αρχή για την τήρηση των προβλεπόμενων, κατά περίπτωση, διατυπώσεων. Στις περιπτώσεις αυτές επιβάλλονται τα πρόστιμα της παρ. Α4. Αν ο ενδιαφερόμενος δεν προσκομίζει στοιχεία από τα οποία να αποδεικνύεται η ημερομηνία άφιξης του οχήματος στη χώρα, αντί του προστίμου της περ. δ) της παρ. Α4 επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ.

Α4. Η τέλεση των κατωτέρω παραβάσεων χαρακτηρίζεται ως απλή τελωνειακή παράβαση και επισύρει, κατά περίπτωση, τα ακόλουθα πρόστιμα:
α) Για τη μη υποβολή της δήλωσης της παρ. 1 του άρθρου 145, πρόστιμο 2.000 ευρώ για κάθε όχημα. Για τη μη τήρηση των όρων και διατυπώσεων των αποφάσεων που εκδίδονται κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 10 του άρθρου 197 και αφορούν στη Δήλωση Άφιξης Οχήματος, πρόστιμο 300 ευρώ για κάθε όχημα,
β) για την κυκλοφορία του οχήματος πέραν της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 145, πρόστιμο 1.500 ευρώ, το οποίο μειώνεται στο ένα πέμπτο (1/5), αν ο ιδιοκτήτης του οχήματος είναι δικαιούχος οριστικής απαλλαγής βάσει του άρθρου 148,
γ) για τη μη τήρηση των προϋποθέσεων της παρ. 2 του άρθρου 153, πρόστιμο 500 ευρώ,
δ) για την εκπρόθεσμη υποβολή της ειδικής δήλωσης της παρ. 2 του άρθρου 146 ή για την, με υπαιτιότητα του παραλήπτη του οχήματος, εκπρόθεσμη καταβολή του τέλους ταξινόμησης που αφορά η ειδική δήλωση, πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης ως εξής:
δα) Επιβατικά αυτοκίνητα:
- i) μέχρι 900 κυβικά εκατοστά 10 ευρώ
- ii) από 901 μέχρι 1.200 κυβικά εκατοστά 12 ευρώ
iii) από 1.201 μέχρι 1.600 κυβικά εκατοστά 15 ευρώ
- iv) από 1.601 μέχρι 1.800 κυβικά εκατοστά 20 ευρώ
- v) από 1.801 μέχρι 2.000 κυβικά εκατοστά 25 ευρώ
- vi) από 2.001 μέχρι 2.500 κυβικά εκατοστά 30 ευρώ
vii) από 2.501 μέχρι 3.000 κυβικά εκατοστά 40 ευρώ
xiii) από 3.001 μέχρι 4.000 κυβικά εκατοστά 45 ευρώ
- ix) από 4.001 κυβικά εκατοστά και πάνω 50 ευρώ.
δβ) φορτηγά αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κυλινδρισμού, 20 ευρώ.
δγ) μοτοσυκλέτες ανεξαρτήτως κυλινδρισμού 10 ευρώ.
δδ) Για τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα:
- i) μέγιστη ισχύς κινητήρα μέχρι 75KW 6 ευρώ
- ii) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 76 KW από 150 KW 8 ευρώ
iii) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 151 KW από 225 KW 10 ευρώ
- iv) μέγιστη ισχύς κινητήρα από 226 και πάνω 20 ευρώ.
Τα πρόστιμα της παρούσας περίπτωσης μειώνονται κατά 50%, όταν πρόκειται για οχήματα που κυκλοφορούν κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 150.
ε) Για την εκπρόθεσμη επαναποστολή ή εξαγωγή ή εγκατάλειψη ή καταστροφή ή ακινητοποίηση του οχήματος, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, πρόστιμο για κάθε ημέρα καθυστέρησης, όπως αυτό ορίζεται στην περ. δ).
στ) Όταν το όχημα, το οποίο κυκλοφορεί στη χώρα, κατ’ εφαρμογή της παρ. 2 του άρθρου 150, οδηγείται από τρίτο μη δικαιούχο πρόσωπο, επιβάλλεται πρόστιμο 700 ευρώ, εφόσον το δικαιούχο πρόσωπο βρισκόταν στη χώρα, κατά τον χρόνο που συντελέστηκε η παράβαση. Η οδήγηση του παραπάνω οχήματος από τρίτο μη δικαιούχο πρόσωπο συνιστά έξοδο του οχήματος από το καθεστώς της παρ. 2 του άρθρου 150, αν κατά τον χρόνο που διαπιστώνεται η παράβαση το δικαιούχο πρόσωπο δεν βρίσκεται στη χώρα. Κατά του μη δικαιούχου προσώπου εφαρμόζεται η παρ. Α1.
ζ) Για τη μη τήρηση των όρων και των προϋποθέσεων υπαγωγής των ενωσιακών οχημάτων στο άρθρο 137, επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ, εκτός από την περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής του τέλους ταξινόμησης ή της διαφοράς αυτού, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της περ. δ) της παρούσας και από την εκπρόθεσμη επαναποστολή ή εξαγωγή, για την οποία επιβάλλεται το πρόστιμο της περ. ε) της παρούσας.
Α5. Το βάρος της απόδειξης προς τις τελωνειακές αρχές της συνδρομής των προϋποθέσεων για την άσκηση των ευεργετημάτων των άρθρων 148, 149, 150 και 157 φέρουν οι υπόχρεοι.
Β. Οχήματα τρίτων χωρών
Β1. Οι διατάξεις του Μέρους Ε΄, περί τελωνειακών παραβάσεων και λαθρεμπορίας, που ισχύουν για τον εισαγωγικό δασμό και τον Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) των οχημάτων, εφαρμόζονται και για το τέλος ταξινόμησης.
Β2. Η κατοχή ή κυκλοφορία οχήματος που έχει τεθεί σε ανάλωση, χωρίς ταυτόχρονη καταβολή του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, και χωρίς ο υπόχρεος να προσέλθει στην τελωνειακή αρχή για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος, καθώς και η κατοχή ή κυκλοφορία οχημάτων τρίτων χωρών από πρόσωπα εγκατεστημένα στην Ελλάδα, για τα οποία δεν πληρούνται οι όροι και οι προϋποθέσεις του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, συνιστά λαθρεμπορία και εφαρμόζονται τα οριζόμενα στο Μέρος Ε΄.
Β3. Στις περιπτώσεις λαθρεμπορίας των παρ. Β1 και Β2 δεν ασκείται ποινική δίωξη ή η αρξάμενη, εφόσον δεν εκδόθηκε οριστική απόφαση, καταργείται, με την προϋπόθεση ότι καταβάλλεται από τα υπόχρεα πρόσωπα πρόστιμο ίσο με το ύψος των αναλογουσών στο όχημα δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων και εφόσον αυτά παραιτηθούν από το δικαίωμα άσκησης των προβλεπομένων ενδίκων βοηθημάτων και μέσων κατά της καταλογιστικής πράξης επιβολής του προστίμου αυτού και κάθε σχετικής με το πρωτόκολλο τελωνειακής παράβασης εκτελεστής διοικητικής πράξης της τελωνειακής αρχής. Με τη σωρευτική πλήρωση των προϋποθέσεων του προηγούμενου εδαφίου, οι τυχόν επιβληθείσες κατασχέσεις αίρονται αυτοδίκαια, το όχημα αποδίδεται στον δικαιούχο αυτού και λαμβάνει νόμιμο προορισμό.
Β4. Οι παρ. Β1 και Β2 δεν εφαρμόζονται, όταν το πρόσωπο που κατέχει ή κυκλοφορεί όχημα χωρίς να έχει καταβάλει τις οφειλόμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις, πριν από τη διαπίστωση της παράβασης αυτής από τις διωκτικές αρχές, προσέρχεται αυτοβούλως στην τελωνειακή αρχή για τη νόμιμη τακτοποίηση του οχήματος. Στην περίπτωση αυτή επιβάλλονται, κατά περίπτωση, τα πρόστιμα της περ. δ) της παρ. Α4. Αν όμως ο υπόχρεος δεν προσκομίζει στοιχεία, από τα οποία να αποδεικνύεται η ημερομηνία άφιξης του οχήματος στη χώρα, αντί του προστίμου της περ. δ) της παρ. Α4, επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ.
Β5. Για την εκπρόθεσμη υποβολή του κατά περίπτωση τελωνειακού παραστατικού της παρ. 3 του άρθρου 146 ή για την, με υπαιτιότητα του παραλήπτη του οχήματος, εκπρόθεσμη καταβολή του τέλους ταξινόμησης που αφορά στο εν λόγω τελωνειακό παραστατικό, είτε αυτό υποβλήθηκε εμπρόθεσμα ή εκπρόθεσμα, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, για κάθε ημέρα καθυστέρησης το πρόστιμο που προβλέπεται στην περ. δ) της παρ. Α4.
Β6. Για την εκπρόθεσμη αποστολή σε άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή εξαγωγή ή ακινητοποίηση ή εγκατάλειψη ή καταστροφή του οχήματος, επιβάλλεται, κατά περίπτωση, για κάθε ημέρα καθυστέρησης το πρόστιμο που προβλέπεται στην περ. ε) της παρ. Α4.
Β7. Όταν μη δικαιούχο πρόσωπο οδηγεί όχημα, το οποίο κυκλοφορεί στην Ελλάδα, κατ’ εφαρμογή του τελωνειακού καθεστώτος της προσωρινής εισαγωγής, επιβάλλεται σε αυτό πρόστιμο 750 ευρώ, εφόσον το δικαιούχο πρόσωπο βρίσκεται στη χώρα κατά τον χρόνο τέλεσης της παράβασης. Αν το δικαιούχο πρόσωπο απουσιάζει από τη χώρα κατά την τέλεση της παράβασης εφαρμόζεται η παρ. Β2.
Γ. Ενωσιακά οχήματα και οχήματα τρίτων χωρών
Γ1. Πέρα από την επιβολή των προστίμων που αναφέρονται στις παρ. Α1, Α2, Α3, Α4, Β4, Β5, Β6, Γ2, Γ3, Γ4, Γ5 και Γ9, τα οχήματα υπόκεινται και σε προσωρινή δέσμευση, με πράξη της τελωνειακής αρχής που διαπίστωσε την παράβαση, εάν δεν διασφαλίζεται η είσπραξη των απαιτήσεων του Δημοσίου. Η δέσμευση αυτή πραγματοποιείται με ακινητοποίηση αυτών σε χώρους της Α.Α.Δ.Ε. ή σε ιδιωτικούς χώρους στάθμευσης με ευθύνη και οικονομική επιβάρυνση του κατόχου του οχήματος και με τη σύσταση εγγύησης για την εξασφάλιση των απαιτήσεων του Δημοσίου, σύμφωνα με το άρθρο 26.
Η απόδοση των δεσμευθέντων οχημάτων γίνεται μετά από την καταβολή της τελωνειακής οφειλής. Αν το όχημα δεν παραληφθεί μέσα σε 3 μήνες από την ημερομηνία κατά την οποία η καταλογιστική πράξη επιβολής των προστίμων κατέστη οριστική, είτε λόγω άπρακτης παρέλευσης της προθεσμίας για άσκηση προσφυγής, είτε σε περίπτωση άσκησής της με την έκδοση αμετάκλητης απόφασης από αρμόδιο διοικητικό δικαστήριο ή με την άπρακτη παρέλευση των προθεσμιών των προβλεπόμενων τακτικών και έκτακτων ενδίκων μέσων, περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου και διαγράφεται η τελωνειακή οφειλή. Τυχόν εισπραχθέντα ποσά δεν επιστρέφονται.
Αν ο υπόχρεος παραιτηθεί από το δικαίωμα άσκησης ενδίκων βοηθημάτων και μέσων κατά του πρωτοκόλλου τελωνειακής παράβασης και κατά κάθε σχετικής με το πρωτόκολλο αυτό εκτελεστής διοικητικής πράξης της τελωνειακής αρχής και δηλώσει ότι εγκαταλείπει το όχημα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου, η τελωνειακή αρχή εκδίδει απαλλακτική πράξη και το όχημα περιέρχεται αυτοδικαίως στην κυριότητα του Δημοσίου.
Αν το όχημα αποδοθεί στον υπόχρεο, αυτό λαμβάνει νόμιμο προορισμό από την τελωνειακή αρχή. Αν αυτό είναι αδύνατο, από υπαιτιότητα είτε του κατόχου είτε και του ιδιοκτήτη, επιβάλλονται σε αυτούς, εις ολόκληρον, οι αναλογούσες δασμοφορολογικές και λοιπές επιβαρύνσεις.
Γ2. Η μεταβίβαση ή εκμίσθωση οχημάτων, κατά παράβαση των περιορισμών του καθεστώτος προσωρινής εισαγωγής, συνιστά απλή τελωνειακή παράβαση και επιβάλλεται πρόστιμο 900 ευρώ.
Γ3. Σε περίπτωση κυκλοφορίας των οχημάτων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 141 πριν από την καταβολή του οφειλόμενου τέλους ταξινόμησης, επιβάλλεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή στους ιδιοκτήτες ή κατόχους αυτών πρόστιμο ίσο με το πενταπλάσιο των τελών κυκλοφορίας που τα βαρύνουν.
Γ4. Για τη μη τήρηση της προϋπόθεσης της παρ. 4 του άρθρου 153 ή την υπέρβαση της προθεσμίας παραμονής ή κυκλοφορίας του οχήματος που είναι εφοδιασμένο με άδεια κυκλοφορίας των παρ. 1 και 2 του άρθρου 156 επιβάλλεται, κατά περίπτωση, πρόστιμο 300 ευρώ.
Γ5. Όλα τα επιβαλλόμενα πρόστιμα των παρ. Α4, Β5, Β6, Γ2 και Γ4, συμπεριλαμβανομένων και των προβλεπομένων στην παρ. 2 του άρθρου 164, δεν δύναται να υπερβαίνουν, σωρευτικά ή μεμονωμένα, το ύψος του εφάπαξ προστίμου που αναλογεί στο όχημα σύμφωνα με την παρ. Α1.
Γ6. Οι διατάξεις περί τελωνειακών παραβάσεων και λαθρεμπορίας του Μέρους Ε΄ εφαρμόζονται και στις περιπτώσεις δήλωσης ψευδών στοιχείων ή παραποίησης των κατατιθέμενων παραστατικών ή χρήσης ιδιαίτερων τεχνασμάτων, με αποτέλεσμα τη μη είσπραξη ή την είσπραξη μειωμένων φορολογικών ή δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο όχημα.
Γ7. Οι περ. η) και θ) της παρ. 2 του άρθρου 174 εφαρμόζονται αναλόγως και για το τέλος ταξινόμησης και οι παραβάτες τιμωρούνται με τις περί λαθρεμπορίας διατάξεις.
Γ8. Στις περιπτώσεις αυτοκινήτων οχημάτων που διαπιστώνεται, πριν ή μετά την ταξινόμησή τους, ότι έχουν διασκευασθεί χωρίς την έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής επιβάλλεται πρόστιμο ίσο με το ένα πέμπτο (1/5) του τέλους ταξινόμησης που θα αναλογούσε στα οχήματα, αν είχαν τη διασκευασμένη τους μορφή κατά τον χρόνο ταξινόμησης, με ανώτατο όριο το ποσό των 2.000 ευρώ.
Αν ιδιοκτήτης οχήματος διατηρήσει το όχημα στη διασκευασμένη μορφή, με έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, πέρα από το πρόστιμο του πρώτου εδαφίου, υποχρεούται να καταβάλει το προβλεπόμενο τέλος ταξινόμησης και το σύνολο των λοιπών φορολογικών επιβαρύνσεων που αναλογούν στο όχημα στη διασκευασμένη του μορφή. Δεν υφίσταται υποχρέωση καταβολής των αναλογουσών στα διασκευασθέντα οχήματα φορολογικών επιβαρύνσεων, εφόσον μετά την καταβολή του προβλεπόμενου από το πρώτο εδάφιο προστίμου, επαναφερθούν στην αρχική τους μορφή, γεγονός που βεβαιώνεται από την αρμόδια τελωνειακή αρχή.
Αν ιδιοκτήτης οχήματος υπέπεσε σε παράβαση του πρώτου εδαφίου της παρούσας, κατέβαλε το προβλεπόμενο πρόστιμο και επανέφερε το όχημα στην αρχική μορφή του, καταληφθεί εκ νέου να έχει διασκευάσει το ίδιο όχημα χωρίς την έγκριση της αρμόδιας τελωνειακής αρχής, επιβάλλεται σε αυτόν το διπλάσιο του προβλεπόμενου στο πρώτο εδάφιο προστίμου.
Γ9. Με την επιφύλαξη των διατάξεων περί λαθρεμπορίας, σε περίπτωση διαπίστωσης, κατόπιν ελέγχου των αρμόδιων αρχών:
α) ότι τα οχήματα που έτυχαν απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 13 του άρθρου 148, χρησιμοποιούνται για άλλον σκοπό πέραν αυτού, για τον οποίον χορηγήθηκε η εν λόγω απαλλαγή,
β) ότι τα πρόσωπα που χρησιμοποιούν τα οχήματα, που έτυχαν απαλλαγής από το τέλος ταξινόμησης, σύμφωνα με την περ. δ) της παρ. 13 του άρθρου 148, δεν αποτελούν μέλη των Ν.Π.Ι.Δ., τα οποία είναι εγγεγραμμένα στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας και δραστηριοποιούνται στον τομέα της πυρόσβεσης, επιβάλλεται στον οδηγό πρόστιμο 500 ευρώ.»

Πότε πληρώνεται το Τέλος Ταξινόμησης
Επίσης στο άρθρο 144 ξεκαθαρίζεται ο χρόνος γένεσης υποχρέωσης καταβολής του τέλους ταξινόμησης και απαιτητό αυτού.
Πιο συγκεκριμένα στο άρθρο 144 επισημαίνεται ότι: «Η υποχρέωση καταβολής του τέλους ταξινόμησης γεννάται:
α) για τα ενωσιακά οχήματα και για τα προερχόμενα από τρίτες χώρες κατά την είσοδό τους στο εσωτερικό της χώρας,
β) για τα εγχωρίως παραγόμενα κατά την ολοκλήρωση της παραγωγής του οχήματος,
γ) για οχήματα που παράγονται υπό καθεστώς τελωνειακής επίβλεψης κατά την έξοδο από το καθεστώς αυτό.
Το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν από τη θέση των οχημάτων σε κυκλοφορία και για τα οχήματα των άρθρων 136, 138, 139 και 140, το αργότερο:
α) για τα μεταφερόμενα ή αποστελλόμενα από τα λοιπά κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης (Ε.Ε.) τη δέκατη πέμπτη ημέρα του επόμενου μήνα από αυτόν που γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή η ειδική δήλωση της παρ. 2 του άρθρου 146, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης.
β) για τα εισαγόμενα οχήματα, τη 15η ημέρα από τη θέση αυτών σε ανάλωση ή την ημερομηνία αποδοχής του σχετικού παραστατικού της παρ. 3 του άρθρου 146, εφόσον αυτό κατατεθεί νωρίτερα.
Για τα εισαγόμενα οχήματα που τίθενται σε ελεύθερη κυκλοφορία με άμεση παράδοση σε άλλο κράτος μέλος, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην περ. δ) της παρ. 1 του άρθρου 28 του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 5144/2024, Α΄162), το τέλος ταξινόμησης δεν καθίσταται απαιτητό.
γ) για τα εγχωρίως παραγόμενα, κατά τον χρόνο που γεννάται η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού.
Όταν τα οχήματα τίθενται σε ένα από τα καθεστώτα αναστολής του άρθρου 150 ή σε ένα από τα ειδικά καθεστώτα του άρθρου 210 του Ενωσιακού Τελωνειακού Κώδικα, το τέλος ταξινόμησης και ο Φόρος Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.) καθίστανται απαιτητοί, κατά την έξοδο των οχημάτων, έστω και παράτυπα, από τα καθεστώτα αυτά. Η θέση των οχημάτων στα καθεστώτα αυτά γίνεται πριν το τέλος ταξινόμησης καταστεί απαιτητό, σύμφωνα με την παρ. 2.
Το τέλος ταξινόμησης για τα επιβατικά αυτοκίνητα του άρθρου 137, καθίσταται απαιτητό και καταβάλλεται πριν από τη θέση αυτών σε κυκλοφορία και το αργότερο τη 15η του επόμενου μήνα από αυτόν που γεννήθηκε η υποχρέωση καταβολής του τέλους αυτού. Εφόσον υποβληθεί πριν από την ημέρα αυτή, η ειδική δήλωση της παρ. 2 του άρθρου 146, το τέλος καθίσταται απαιτητό την ημερομηνία αποδοχής της ειδικής δήλωσης. Εφόσον δεν συντρέχει για τα εν λόγω αυτοκίνητα υποχρέωση ταξινόμησης, το τέλος ταξινόμησης καθίσταται απαιτητό 5 ημέρες από την είσοδό τους στη χώρα και ως θέση σε κυκλοφορία, νοείται η χρήση του οδικού δικτύου της χώρας.»