
Ο Mario Draghi, πρώην Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, επέστρεψε στις Βρυξέλλες, προκαλώντας και πάλι έντονες συζητήσεις με την τοποθέτησή του για τη μετάβαση στην «πράσινη» ενέργεια και τους κανονισμούς που αφορούν την αυτοκινητοβιομηχανία.
Στο πλαίσιο της συζήτησης για την απαγόρευση πώλησης νέων αυτοκινήτων με θερμικούς κινητήρες από το 2035, ακούμε όλες και περισσότερες φωνές, τόσο από τον χώρο των κατασκευαστών, όσο και από το θεσμικό χώρο να παίρνουν θέση.
Από τη μία πλευρά, τα όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης εμφανίζονται αποφασισμένα να προχωρήσουν στη στρατηγική της πλήρους μετάβασης προς την ηλεκτροκίνηση, θεωρώντας ότι πρόκειται για έναν μονόδρομο στη μάχη κατά της κλιματικής αλλαγής.
BUY NOW
Από την άλλη, ωστόσο, πληθαίνουν οι απόψεις που εκφράζουν ανησυχία για τον ρεαλισμό αυτών των στόχων, ζητώντας είτε αναβολή είτε ακόμη και ολοκληρωτική ακύρωση της υποχρεωτικής απαγόρευσης.
Σε αυτό το κλίμα αβεβαιότητας και έντονης αντιπαράθεσης, παρενέβη με βαρυσήμαντη ομιλία στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο Mario Draghi, επαναφέροντας με αιχμηρό τρόπο το ζήτημα στο προσκήνιο και καλώντας σε μια πιο ευέλικτη και ρεαλιστική προσέγγιση.

Ο πρώην πρωθυπουργός της Ιταλίας και πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ σημείωσε ότι η πορεία προς την απανθρακοποίηση πρέπει να συνοδεύεται από πρακτικότητα και ρεαλισμό. Όπως τόνισε, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ήδη προχωρήσει σε κάποιες ελαφρύνσεις όσον αφορά τις υποχρεώσεις αναφοράς μέσω του Omnibus για τη Βιωσιμότητα, ωστόσο σε κρίσιμους τομείς, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία, οι στόχοι εξακολουθούν να στηρίζονται σε υποθέσεις που δεν ανταποκρίνονται πλέον στην πραγματικότητα.
Στη συνέχεια, ο Draghi ανέλυσε διεξοδικά το σκεπτικό του σε έξι σημεία, αναφερόμενος στις προϋποθέσεις που θα έπρεπε να είχαν καλυφθεί για να λειτουργήσει αποτελεσματικά η μετάβαση. Όπως είπε, ο αρχικός στόχος για μηδενικές εκπομπές ρύπων είχε σχεδιαστεί ώστε να δημιουργήσει έναν ενάρετο κύκλο ανάπτυξης, κάτι που θα απαιτούσε ταυτόχρονα την ανάπτυξη ενός πυκνού δικτύου φορτιστών και τη διάθεση προσιτών ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά.
Παράλληλα, κλάδοι όπως οι μπαταρίες και τα μικροτσίπ θα έπρεπε να είχαν ενισχυθεί με στοχευμένες πολιτικές. Στην πράξη, όμως, τίποτα από αυτά δεν προχώρησε με τον απαιτούμενο ρυθμό. Για να καλυφθούν οι πραγματικές ανάγκες, η εγκατάσταση φορτιστών θα έπρεπε να είναι τρεις έως τέσσερις φορές ταχύτερη την επόμενη πενταετία, ενώ τόνισε ότι η αγορά των ηλεκτρικών παραμένει στάσιμη, κυρίως λόγο της ακριβής ακόμη τιμής τους και της πολιτικής γύρω από τις εφοδιαστικές αλυσίδες, την οποία χαρακτήρισε κατακερματισμένη. Παράλληλα, σημείωσε πως ο ευρωπαϊκός στόλος των 250 εκατομμυρίων οχημάτων γερνάει διαρκώς, με τις εκπομπές CO₂ να μειώνονται ελάχιστα.

Κατά τον Draghi, η επόμενη αναθεώρηση του κανονισμού για τις εκπομπές πρέπει να βασιστεί σε μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση, που θα λαμβάνει υπόψη τόσο την αλυσίδα εφοδιασμού και τις υποδομές όσο και τις δυνατότητες των καυσίμων μηδενικού άνθρακα.
Όπως τόνισε, το επόμενο διάστημα η αυτοκινητοβιομηχανία θα αποτελέσει ένα πραγματικό τεστ για την ικανότητα της Ευρώπης να προσαρμόσει τη ρυθμιστική πολιτική της στις πραγματικές συνθήκες.
Αναφερόμενος στη βραδύτητα των διαδικασιών, επεσήμανε ότι οι πολίτες έχουν πλέον την αίσθηση πως οι ευρωπαϊκοί θεσμοί αδυνατούν να συμβαδίσουν με τον ρυθμό των αλλαγών διεθνώς. «Οι πολίτες είναι έτοιμοι να δράσουν, αλλά φοβούνται ότι οι κυβερνήσεις δεν έχουν συνειδητοποιήσει τη σοβαρότητα της κατάστασης. Πολύ συχνά αναζητούμε δικαιολογίες για την καθυστέρηση», ανέφερε χαρακτηριστικά, με τους περισσότερους να ερμηνεύουν την αναφορά αυτή και ως μια αιχμή προς την Κίνα.