Σε τι βάθος κινούνται οι συρμοί του Μετρό στην Αθήνα;

Μετρό

Το σημαντικότερο συγκοινωνιακό μέσο στην πρωτεύουσα είναι το μετρό με αρκετούς από τους σταθμούς του να βρίσκονται πολλά μέτρα κάτω από το έδαφος. Γιατί όμως;

Με μήκος που φτάνει σχεδόν τα 60 χιλιόμετρα οι δύο γραμμές του Μετρό (2 και 3) είναι το πιο σημαντικό έργο συγκοινωνίας που έχει κατασκευαστεί στο λεκανοπέδιο. Συμβάλλει στην πράξη καθημερινά στην αποσυμφόρηση των δρόμων της πρωτεύουσας με δεκάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και λοιπά οχήματα να μένουν παρκαρισμένα. Οι ιδιοκτήτες τους χρησιμοποιούν τους γρήγορους και χρονικά αξιόπιστους συρμούς του, κάτι που μειώνει σημαντικά και κατά δεκάδες τόνους καθημερινά και τις εκπομπές ρύπων.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το μετρό εξυπηρετεί την Μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, η οποία έχει πληθυσμό 3,5 εκατ. κατοίκων (απογραφή 2011). Παράλληλα συνδέεται με τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το δίκτυο τραμ σχηματίζοντας έτσι έναν ενιαίο ιστό συγκοινωνίας που εξυπηρετεί το μεγαλύτερο μέρος του λεκανοπεδίου, με πρόσβαση και στο Διεθνές Αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Με την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά (ολοκλήρωση και λειτουργία το καλοκαίρι του 2022) θα προσφέρει μια ακόμη μεγαλύτερη ανάσα στο κυκλοφοριακό χάος εξυπηρετώντας περί τους 130.000 πολίτες επιπλέον κάθε μέρα.

Αυτή τη στιγμή το σημαντικότερο συγκοινωνιακό μέσο της Αθήνας εκτείνεται σε 59,7 χλμ. και εξυπηρετεί σε καθημερινή βάση σχεδόν ένα εκατομμύριο επιβάτες.

Οι πρώτοι σταθμοί του αθηναϊκού μετρό τέθηκαν σε λειτουργία στην αλλαγή του αιώνα, τον Ιανουάριο του 2000 (τα πρώτα 13 χλμ. με 14 σταθμούς) με την επέκταση του να έρχεται από τότε σταδιακά, για να φτάσει στα σημερινά σχεδόν 60 χλμ., τα οποία θα αυξηθούν περαιτέρω έπειτα και από την κατασκευή της γραμμής 4, η ολοκλήρωση της οποίας αναμένεται προς τα τέλη της δεκαετίας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Όπως είναι γνωστό οι σταθμοί του μετρό βρίσκονται σε βάθος αρκετών μέτρων, το οποίο σύμφωνα και με την εταιρεία ξεκινά από τα 15 περίπου μέτρα κάτω από την επιφάνεια.

Ο κύριος λόγος πίσω από αυτή την απόφαση είναι ο τεράστιος όγκος των αρχαίων που βρίσκεται κάτω από την Αθήνα (και όχι μόνο). Η Αττικό Μετρό, πήρε συνειδητά αυτή την απόφαση προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι πιθανότητες να βρουν μπροστά τους οι μετροπόντικες σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα, κάτι που θα εκτροχίαζε στην κυριολεξία το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης του έργου.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Φυσικά ακόμη και έτσι η κατασκευή του μετρό δεν κατάφερε να αποφύγει τα ευρήματα, κάτι που οδήγησε στη χρηματοδότηση αρχαιολογικών ανασκαφών έκτασης 69.000 τετραγωνικών μέτρων, οι οποίες είναι οι μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ στην Αθήνα. Πολλά από αυτά τα ευρήματα κοσμούν φυσικά και αρκετούς σταθμούς δίνοντας τους μια επιπλέον ιδιαίτερη αισθητική διάσταση. Ας δούμε όμως πόσο βαθιά βρίσκονται μερικοί από τους πιο χαρακτηριστικούς σταθμούς του μετρό.

Ο μεγαλύτερος σταθμός του μετρό είναι φυσικά εκείνος που βρίσκεται στην Πλατεία Συντάγματος. Εκεί διασταυρώνονται οι γραμμές Νο 2 και Νο 3, με την πρώτη να βρίσκεται σε βάθος 17 μέτρων και τη δεύτερη να πηγαίνει ακόμη πιο χαμηλά από την επιφάνεια και να βρίσκεται στα 28 μέτρα.

Ο σταθμός του μετρό στο Μοναστηράκι είναι εκείνος που διεκδικεί τα πρωτεία αναφορικά με το βάθος που βρίσκεται μεταξύ των σταθμών, καθώς φτάνει στα 32 μέτρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε γενικές γραμμές οι υπόγειοι σταθμοί του μετρό και ανάλογα και με το ανάγλυφο της επιφάνειας βρίσκονται σε βάθος μεταξύ 20-30 μέτρων κάτω από την επιφάνεια. Οι σταθμοί που θα βρίσκονται βαθύτερα στο έδαφος από τους υπόλοιπους αναμένεται να είναι οι νέοι που θα κατασκευαστούν μαζί με τη νέα γραμμή 4. Ειδικότερα στα 36,4 μέτρα ο βαθύτερος από όλους θα είναι ο σταθμός Ελικώνος, με δεύτερο βαθύτερο της γραμμής τον σταθμό Ιλίσια στα 34,7 μέτρα.

Σε γενικές γραμμές το μετρό της Αθήνας αλλά και εκείνο που θα κατασκευαστεί στη Θεσσαλονίκη, είναι ένα σχετικά «ρηχό» μετρό σε σύγκριση με άλλα που υπάρχουν στον υπόλοιπο κόσμο. Για παράδειγμα στο διάσημο μετρό του Λονδίνου, ο σταθμός Hampstead βρίσκεται στα 57,9 μέτρα κάτω από το έδαφος, ενώ ο σταθμός Arsenalna στο μετρό του Κιέβου απέχει από την επιφάνεια 105,5 ολόκληρα μέτρα (!) και βρίσκεται πίσω μόνο από σταθμό στο μετρό της πρωτεύουσας Pyongyang της Β. Κορέας (θεωρείται το βαθύτερο στο κόσμο), στα 109,72 μέτρα.

Δείτε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ