
Η Κίνα αποκάλυψε το CF600, ένα υπερσύγχρονο τρένο μαγνητικής αιώρησης (maglev), με μέγιστη ταχύτητα 600 χλμ./ώρα, το οποίο φιλοδοξεί να γεφυρώσει το κενό ταχύτητας ανάμεσα στους συμβατικούς σιδηροδρόμου και στα αεροπλάνα.
Το τρένο παρουσιάστηκε στην 12η Παγκόσμια Διάσκεψη για τους Υψηλής Ταχύτητας Σιδηροδρόμους στο Πεκίνο, πλαισιωμένο από άλλα 21 πρωτότυπα και προηγμένα μοντέλα. Ανάμεσά τους ήταν η νέα ηλεκτροκίνητη μονάδα CR450, τα «έξυπνα» Fuxing EMU και το Lancang για τη γραμμή Κουνμίνγκ - Λάος, δείχνοντας την τεχνολογική δυναμική της Κίνας στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.
Την παράσταση, όμως, έκλεψε αδιαμφισβήτητα το νέο maglev τρένο της CRRC Qingdao Sifang, θυγατρικής της κρατικής China Railway Rolling Stock Corporation, που χρησιμοποιεί ισχυρά ηλεκτρομαγνητικά πεδία ώστε να αιωρείται πάνω από τις ράγες με πρωτοφανείς ταχύτητες (έως και 600 χλμ./ώρα), εξαλείφοντας την τριβή και προσφέροντας ήσυχη και ομαλή λειτουργία.
BUY NOW
Μεταξύ των πλεονεκτημάτων περιλαμβάνονται η ασφάλεια, η αξιοπιστία, η ενεργειακή αποδοτικότητα, η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και το χαμηλό κόστος συντήρησης. Το όραμα είναι η χρήση του τόσο για διασύνδεση αστικών κέντρων όσο και για μεγάλες αποστάσεις, προσφέροντας γρήγορες και άνετες μετακινήσεις.

Η ανάπτυξή του βασίζεται πλήρως σε κινεζική τεχνογνωσία, αν και τα θεμέλια της τεχνολογίας προέρχονται από τη Γερμανία. Η βάση του CF600 εντοπίζεται στον Transrapid, το γερμανικό maglev που ουδέποτε αξιοποιήθηκε εμπορικά στη χώρα κατασκευής του (δημιουργήθηκε το 1970, ωστόσο εγκαταλείφθηκε λόγω υψηλού κόστους κατασκευής και λειτουργίας). Ωστόσο, η Κίνα τον υιοθέτησε στα σιδηροδρομικά της πλάνα από το 2004 στη γραμμή Σανγκάη - αεροδρόμιο Pudong (30 χλμ., 430 χλμ./ώρα), θέτοντας τις βάσεις για περαιτέρω ανάπτυξη.
Η πρώτη έκδοση του τρένου των 600 χλμ./ώρα κατασκευάστηκε το 2021 και πλέον εισέρχεται σε φάση δοκιμών. Το Πεκίνο κατασκευάζει ειδικές δοκιμαστικές γραμμές για τη μελλοντική εμπορική του λειτουργία εντός της επόμενης 5ετίας, με στόχο να μειώσει κατά το ήμισυ τη διάρκεια ταξιδιών όπως το Πεκίνο–Σαγκάη (από 5 σε 2,5 ώρες).
Η κυβέρνηση πιέζει για ταχύτερη εμπορική εφαρμογή και προτείνει νυχτερινές δοκιμές έως 500 χλμ./ώρα στη γραμμή Σανγκάης. Παράλληλα εξετάζεται η κατασκευή εμπορικών γραμμών maglev, ώστε να καταστεί βιώσιμη η νέα τεχνολογία σε εθνικό επίπεδο.

Στο τεχνικό κομμάτι τώρα, η τεχνολογία maglev περιλαμβάνει σύνθετα υλικά, σπάνιες γαίες, υπεραγώγιμες επιστρώσεις και «έξυπνα» συστήματα ελέγχου. Το νέο μοντέλο λειτουργεί αρχικά με τροχούς σε ταχύτητες κάτω των 150 χλμ./ώρα, και μεταβαίνει σε μαγνητική αιώρηση όταν επιταχύνει, βελτιώνοντας την ενεργειακή απόδοση και την εμπειρία των επιβατών.
Στο πεδίο των ανταγωνιστικών, ωστόσο, βρίσκεται φυσικά η Ιαπωνία. Το 2015, το ιαπωνικό maglev (σειρά L0) έφτασε τα 603 χλμ./ώρα σε δοκιμή, ενώ η γραμμή Chuo Shinkansen προγραμματίζεται για το 2034, συνδέοντας το Τόκιο με την Οσάκα (438 χλμ.) σε μόλις 1 ώρα. Το κόστος της, όμως, αγγίζει τα 55 δις ευρώ, ενώ παράλληλα υπάρχουν και σημαντικές τεχνικές δυσκολίες, λόγω γεωγραφίας και πυκνότητας πληθυσμού.
Η Κίνα προσβλέπει στο CF600, όχι μόνο για τη μείωση των χρόνων μετακίνησης, αλλά και ως σύμβολο τεχνολογικής υπεροχής έναντι Δύσης και Ανατολής. Το τρένο CRRC στοχεύει ακόμα και σε ταχύτητες 800 χλμ./ώρα στο μέλλον, σε αποστάσεις άνω των 1.000 χιλιομέτρων, καθιστώντας τα αεροπλάνα λιγότερο απαραίτητα για τις ενδοχώριες μετακινήσεις.