Το μέγεθος μετράει: Γιατί γίνονται μικρότερα τα τιμόνια των αυτοκινήτων;

timoni autokinitou

Τα μεγάλης διαμέτρου τιμόνια που ενσωμάτωναν τα αυτοκίνητα στο παρελθόν έχουν αντικατασταθεί από μικρότερα τα οποία συνεπικουρούνται από την τεχνολογία της ηλεκτρικής υποβοήθησης.

Το τιμόνι αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα εξαρτήματα ενός αυτοκινήτου, δεδομένου ότι μέσω της περιστροφής του διενεργείται και η περιστροφική κίνηση των τροχών. Και μία λάθος κίνηση στο τιμόνι ενδέχεται να οδηγήσει στην απώλεια ελέγχου του οχήματος, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.

Παρά τον νευραλγικό ρόλο που διαδραματίζει το τιμόνι, αυτό δεν τυγχάνει της δέουσας προσοχής του οδηγού, μιας και συνήθως αντιμετωπίζεται με αδιαφορία. Κάτι το οποίο, φυσικά, είναι λάθος, δεδομένου ότι η διάμετρός του, η οποία κατά μέσο όρο κυμαίνεται από 14 έως 17,5 ίντσες, επηρεάζει άμεσα την οδηγική διαδικασία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατά το παρελθόν – όταν η ηλεκτρική υποβοήθηση ήταν άγνωστη λέξη – τα αυτοκίνητα εξοπλίζονταν με μεγαλύτερης διαμέτρου τιμόνια, μιας και είχε παγιωθεί στη συνείδηση των κατασκευαστών η αντίληψη ότι μια μεγάλη στεφάνη επιτρέπει σε ένα βαρύ αυτοκίνητο να στρίψει ευκολότερα.

γιατί τα τιμόνια αυτοκινήτου γίνονται μικρότερα;

Ο λόγος για αυτό έγκειται στο γεγονός ότι μια μεγάλη διαμέτρου στεφάνη επιτρέπει στον οδηγό να εφαρμόσει μεγαλύτερη ροπή στο τιμόνι, απ’ ότι σε ένα μικρότερο.

Όταν ήρθε στο προσκήνιο το υδραυλικό τιμόνι, τη δεκαετία του ‘80, η διάμετρος της στεφάνης μειώθηκε, ενώ άλλαξε τόσο η δομή του τιμονιού όσο και η λειτουργία του. Πλέον όλο και περισσότεροι κατασκευαστές στρέφονται στη λύση της ηλεκτρικής υποβοήθησης, μέσω της ενσωμάτωσης αισθητήρων στην κολώνα του τιμονιού που συλλέγουν δεδομένα από τις κινήσεις του οδηγού. Στη συνέχεια αναλαμβάνει δράση ο ηλεκτροκινητήρας που εδράζεται στην κρεμαγιέρα ή την κολώνα του τιμονιού, υποβοηθώντας την αλλαγή γωνιακής θέσης των τροχών. 

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι κατασκευαστές μειώνουν τη διάμετρο του τιμονιού διότι χάρη στην ηλεκτρική υποβοήθηση απαιτείται μικρότερη κίνηση των χεριών για την ίδια γωνία των τροχών και σε συνθήκες γρήγορης οδήγησης προσφέρεται πολύ πιο άμεση πληροφόρηση. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, που στα μονοθέσια της F1 τοποθετούνται μικρά τιμόνια.

Τέλος, τα μικρότερα τιμόνια προτιμώνται και για χωροταξικούς λόγους, μιας και επιτρέπουν στους κατασκευαστές να εξοικονομήσουν χώρο για την τοποθέτηση των σύγχρονων συστημάτων, όπως είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη αφής.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ