Η πρόταση της προσθήκης ενός τετάρτου χρώματος στα φανάρια, αναμένεται να αλλάξει όλα όσα ισχύουν στις οδικές μεταφορές, με το λευκό χρώμα να κάνει το ντεμπούτο του στους σηματοδότες των πόλεων.
Οι φωτεινοί σηματοδότες λειτουργούν κατά το ίδιο πρότυπο σε όλες τις χώρες του κόσμου. Με το πράσινο προχωράμε με ασφάλεια, το πορτοκαλί μας προειδοποιεί ότι έρχεται κόκκινο και οφείλουμε να σταματήσουμε εκτός κ’ αν βρισκόμαστε τόσο κοντά στο φανάρι που η απότομη ακινητοποίηση θα δημιουργούσε κίνδυνο, και με το κόκκινο φανάρι σταματάμε. Στο μέλλον, αυτή η συσκευή που ρυθμίζει τη κυκλοφορία, θα μπορούσε να φέρει την επανάσταση με την εισαγωγή ενός τετάρτου -λευκού- χρώματος.
Σύμφωνα με μελέτη που διεξήχθη από το Κρατικό Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, η εισαγωγή του λευκού χρώματος στα φανάρια, μπορεί να μειώσει τους χρόνους αναμονής έως και 94%, βελτιώνοντας έτσι και την αποδοτικότητα του καυσίμου, περιορίζοντας παράλληλα και τις ρυπογόνες εκπομπές.
BUY NOW
Το λευκό φως του φαναριού ενεργοποιείται μόνο όταν υπάρχει επαρκής αριθμός αυτόνομων οχημάτων, όπου επικοινωνούν μεταξύ τους και με τον σηματοδότη, μέσω ειδικών συστημάτων. Έτσι, τα αυτοματοποιημένα οχήματα συγχρονίζουν τις κινήσεις τους για να διασχίσουν ομαλά έναν κόμβο. Με αυτόν τον τρόπο, η διαχείριση της κυκλοφορίας θα γίνεται μέσω αυτόματων συστημάτων, μειώνοντας σημαντικά τη συμφόρηση σε ώρες αιχμής. Στη περίπτωση που δεν υπάρχουν αρκετά αυτόνομα οχήματα στον δρόμο, το φανάρι επανέρχεται στη παραδοσιακή του λειτουργία.
Παρά το γεγονός ότι τα οφέλη είναι σημαντικά, δε πρέπει να παραβλέψουμε το γεγονός ότι υπάρχουν σοβαρά ζητήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν προτού αντικαταστήσουμε όλα τα τωρινά φανάρια. Η ανάθεση της διαχείρισης της κυκλοφορίας στη τεχνητή νοημοσύνη, εκτός ότι είναι δύσκολο να εφαρμοστεί σε μεγάλη κλίμακα, μπορεί να εκθέσει το σύστημα σε πιθανές κυβερνοεπιθέσεις, διακοπές ή και δυσλειτουργίες με σοβαρές επιπτώσεις σε θέματα ασφαλείας, που θα μπορούσαν να θέσουν σε ουσιαστικό κίνδυνο τους πολίτες.
Οι ειδικοί τονίζουν τη σημασία της υιοθέτησης αξιόπιστων πρωτοκόλλων επικοινωνίας, συστημάτων ελέγχου ταυτότητας μηνυμάτων και μηχανισμών δημιουργίας αντιγράφων ασφαλείας για να διασφαλιστεί η ορθή λειτουργία του συστήματος, αποφεύγοντας τις σοβαρές συνέπειες που θα επέφεραν κενά ασφαλείας του συστήματος.
Σε χώρες του εξωτερικού εξετάζεται η πιλοτική δοκιμή των λευκών φαναριών σε λιγότερο πολυσύχναστους δρόμους, με στόχο τη συλλογή δεδομένων και τον εντοπισμό κρίσιμων προβλημάτων πριν από την ανάπτυξη του συστήματος σε περισσότερες τοποθεσίες. Σε αυτά τα «αστικά εργαστήρια» θα είναι δυνατή η παρατήρηση της αλληλεπίδρασης των οδηγών, ώστε να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα του συστήματος και να εντοπιστούν πιθανά προβλήματα.