Γιατί το κοντέρ δεν λέει ποτέ την αλήθεια -Πώς υπολογίζεται η ταχύτητα του αυτοκινήτου

car-instrument-panel-15

Το κοντέρ του αυτοκινήτου δεν λέει σχεδόν ποτέ την αλήθεια, καθώς παρουσιάζει πάντα μία μικρή απόκλιση από την πραγματική μας ταχύτητα.

Η ταχύτητα ενός σώματος υπολογίζεται γενικά ως ο λόγος της μεταβολής της θέσης του προς την αντίστοιχη μεταβολή του χρόνου. Τα κοντέρ των αυτοκινήτων ωστόσο μετρούν το πόσο γρήγορα περιστρέφονται οι τροχοί του αυτοκινήτου μας, και όχι πόσο γρήγορα ταξιδεύουμε από το σημείο Α στο σημείο Β.

Προκύπτει λοιπόν ότι η ταχύτητα που αναγράφεται στο κοντέρ μπορεί να επηρεαστεί από τις διαστάσεις των τροχών, αλλά και τη φθορά ή την πίεση των ελαστικών.

car-instrument-panel-16
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επί παραδείγματι, αν τοποθετήσουμε νέα ελαστικά, ή αυξήσουμε την πίεσή τους, τότε θα αυξηθεί η διάμετρος των τροχών. Επομένως, για κάθε περιστροφή του τροχού το αυτοκίνητο θα διανύει μεγαλύτερη απόσταση. Άρα η ταχύτητά μας θα είναι μεγαλύτερη.

Από την άλλη, αν η διάμετρος μειωθεί (λόγω χαμηλής πίεσης ή φθοράς), για κάθε περιστροφή του τροχού, τα διανυόμενα χιλιόμετρα θα είναι λιγότερα.

Ένας άλλος λόγος, στον οποίο έγκειται η απόκλιση μεταξύ της πραγματικής ταχύτητας με την αναγραφόμενη, είναι οι επιταγές της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

car-instrument-panel-17

Σύμφωνα με το άρθρο ECE R39, τα κοντέρ δεν πρέπει να δείχνουν ταχύτητες μικρότερες από τις πραγματικές. Και επιπροσθέτως επιβάλλεται ως ανώτατο όριο απεικόνισης το 110% της πραγματικής ταχύτητας συν 4 χλμ./ώρα. Στην πράξη, λοιπόν, αν ένα αυτοκίνητο κινείται με 100 χλμ./ώρα το κοντέρ θα μπορούσε να δείχνει έως και 114 χλμ./ώρα.

Για να διασφαλίσουν, λοιπόν, ότι συμμορφώνονται με τη νομοθεσία και να βεβαιωθούν ότι δείχνουν μικρότερη ταχύτητα από την πραγματική, οι κατασκευαστές ρυθμίζουν τα κοντέρ με τέτοιο τρόπο ώστε να αναγράφεται μεγαλύτερη ταχύτητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
car-instrument-panel-18

Με αυτό τον τρόπο λειτουργούν και προς όφελος των οδηγών, αφού οι τελευταίοι αποφεύγουν τα πρόστιμα που επιφέρουν οι παραβιάσεις των ανώτατων επιτρεπόμενων ορίων ταχύτητας.

Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι η μέτρηση της ταχύτητας του αυτοκινήτου με τη χρήση ενός συστήματος GPS επίσης δεν αποτελεί ιδανική λύση. Και αυτό γιατί τα εν λόγω συστήματα βασίζονται στον γεωεντοπισμό, που σημαίνει ότι για να υπολογίσουν την ταχύτητα βασίζονται στο πού βρίσκεται το αυτοκίνητο σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή, μη λαμβάνοντας υπόψη τη διαρκώς μεταβαλλόμενη θέση του οχήματος.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ