Η σύγχυση σχετικά με την προτεραιότητα κατά την είσοδο σε κυκλικό κόμβο παραμένει συχνό φαινόμενο μεταξύ των οδηγών, παρά το γεγονός ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο είναι σαφές.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας που έχει τεθεί σε ισχύ από τα μέσα του Σεπτέμβρη ρυθμίζει αναλυτικά τη συμπεριφορά των οδηγών στο σύνολο του οδικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων και ενός τμήματος που προκαλεί αρκετά ερωτηματικά σε πολλούς οδηγούς: τους κυκλικούς κόμβους.
Στο πλαίσιο του νέου νομικού πλαίσιού, η πολιτεία φροντίζει να αποσαφηνίζει πλήρως το καθεστώς προτεραιότητας στις πλατείες, προβλέποντας παράλληλες βαρείες κυρώσεις για τους οδηγούς που δεν συμμορφώνονται με τις σχετικές διατάξεις.
BUY NOW
Πιο συγκεκριμένα, στο Άρθρο 30 του νέου Κ.Ο.Κ. ορίζονταιοι κανόνες που οφείλουν να τηρούν οι οδηγοί κατά την προσέγγιση και τη διέλευση από κόμβους κάθε μορφής, συμπεριλαμβανομένων φυσικά και των κυκλικών.
Πρόκειται για πέντε βασικές και απλές αρχές, με την σημαντικότερη να είναι αυτή που ορίζει ότι προτεραιότητα σε έναν κόμβο έχει το όχημα που έρχεται από δεξιά. Οπότε και εφόσον δεν υπάρχει σήμανση που να υποδεικνύει διαφορετικά (όπως για παράδειγμα η ύπαρξη πινακίδας STOP που αναλύουμε παρακάτω), στην Ελλάδα ο οδηγός που εισέρχεται στον κυκλικό κόμβο έχει προτεραιότητα.
Αναλυτικά, ο Κ.Ο.Κ. αναφέρει:
- Ο οδηγός που πλησιάζει σε ισόπεδο οδικό κόμβο υποχρεούται να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή για να μην προκαλέσει επί του κόμβου κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας, ρυθμίζοντας την ταχύτητα του οχήματός του, ώστε να μπορεί να διακόψει την πορεία αυτού, για να διέλθουν τα οχήματα που έχουν προτεραιότητα.
- Ο οδηγός απαγορεύεται να εισέρχεται στον κόμβο, έστω και αν οι τυχόν υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδότες το επιτρέπουν, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε να υποχρεωθεί ενδεχομένως να παραμείνει στη διασταύρωση
- Ο οδηγός που έχει εισέλθει στον κόμβο όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, μπορεί να εξέλθει αυτού και πριν δοθεί το σήμα ελεύθερης κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση την οποία θα ακολουθήσει, αν δεν θα παρεμποδιστεί εκ τούτου η διέλευση των λοιπών οχημάτων που χρησιμοποιούν την οδό και κινούνται προς την ανοικτή κατεύθυνση.
- Στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση.
- Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά
Σε περίπτωση που ο οδηγός που κινείται εντός του κόμβου δεν συμμορφωθεί με το νόμο και δεν σταματήσει για να εισέλθουν εντός της πλατείας οι οδηγοί που κινούνται στην άλλη οδό, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ, καθώς και αφαίρεση της άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες, τηρουμένης της παρ. 1 του άρθρου 103.
Στους παραπάνω κανονισμούς σημειώνεται ταυτόχρονα πως αν ο κόμβος διαθέτει σήμανση προτεραιότητας, τότε το πρόστιμο διαφοροποιείται ανάλογα με το είδος της σήμανσης.
Πιο συγκεκριμένα, αν στην οδό πριν τον κόμβο, υπάρχει η σήμανση της παραχώρησης προτεραιότητας (το ανάποδο τριγωνάκι), τότε ο οδηγός που κινείται επί της διασταυρούμενης οδού οφείλει να επιτρέψει στους οδηγούς που κινούνται εντός του κόμβου να συνεχίσουν την πορεία τους, και να περιμένει να εισέλθει όταν βρει κενό στην κυκλοφορία.
Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τις ίδιες ακριβώς ακυρώσεις, δηλαδή πρόστιμο στα 350 ευρώ και αφαίρεση άδειας οδήγησης και των στοιχείων κυκλοφορίας του οχήματος για 30 ημέρες.
Τέλος, πολύ πιο αυστηρός είναι ο ΚΟΚ σε σχέση με την δεύτερη πιθανή σήμανση που μπορεί να υπάρχει πριν από κυκλικό κόμβο, δηλαδή την πινακίδα του STOP. Η παραβίαση πινακίδας STOP, είτε βρίσκεται σε κόμβο είτε όχι, αποτελεί μια από τις σοβαρότερες παραβάσεις και επισύρει μεγάλες κυρώσεις.
Σε περίπτωση που οδηγός παραβιάσει STOP και δεν προκαλέσει ατύχημα, τότε το πρόστιμο που επικυρώνεται είναι στα 350 ευρώ, ενώ αφαιρείται και η άδεια για 30 ημέρες. Σε περίπτωση υποτροπής, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 1.000 ευρώ, με την αφαίρεση της άδειας να φτάνει έως και τις 180 ημέρες, ενώ αν οδηγός εντοπιστεί να επαναλαμβάνει την παράβαση για τρίτη φορά, τότε το πρόστιμο εκτοξεύεται στα 2.000 ευρώ, και η αφαίρεση άδειας στο 1 έτος.
Αν, όμως, προκληθεί ατύχημα λόγω παραβίασης STOP, οι ποινές γίνονται ακόμη βαρύτερες, με το πρόστιμο να ανέρχεται στα 700 ευρώ με αφαίρεση άδειας για 60 ημέρες. Στην πρώτη υποτροπή, το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση άδειας στα 4 έτη, ενώ σε δεύτερη υποτροπή προβλέπεται πρόστιμο στα 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για 8 έτη.
Διαβάστε επίσης: