
Τι ορίζει ο ΚΟΚ σχετικά με την προσπέραση και το όριο ταχύτητας. Μπορείς να περάσεις το όριο για να πραγματοποιήσεις προσπέραση;
Η προσπέραση αποτελεί έναν από τους πιο συνηθισμένους αλλά και πιο απαιτητικούς ελιγμούς που καλείται να εκτελέσει ένας οδηγός. Αν και είναι απαραίτητη σε πολλές περιπτώσεις για την ομαλή ροή της κυκλοφορίας, η εκτέλεσή της υπόκειται σε αυστηρούς κανόνες που ορίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).
Ένα από τα πιο συχνά ερωτήματα που τίθενται είναι αν ο οδηγός έχει το δικαίωμα να υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας προκειμένου να πραγματοποιήσει προσπέραση με μεγαλύτερη ασφάλεια και ταχύτητα. Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα δεν είναι πάντα ξεκάθαρη για το ευρύ κοινό, όμως ο νόμος είναι σαφής και αυστηρός.
BUY NOW

Καταρχάς να πούμε ότι η προσπέραση είναι νόμιμη μόνο όταν επιτρέπεται από τη διαγράμμιση και τη διαμόρφωση του δρόμου. Σε δρόμους διπλής κατεύθυνσης, η ύπαρξη διακεκομμένης γραμμής επιτρέπει την προσπέραση, υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει ορατός κίνδυνος από επερχόμενο όχημα στο αντίθετο ρεύμα. Σε αυτοκινητόδρομους ή σε δρόμους με διπλή λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, η προσπέραση επιτρέπεται, όμως πρέπει να εκτελείται από την αριστερή λωρίδα και με τήρηση όλων των κανόνων ασφαλείας. Επίσης, θεωρείται νόμιμη και η προσπέραση οχήματος που κινείται σε άλλη λωρίδα, εφόσον το δικό μας όχημα συνεχίζει την πορεία του, παραμένοντας στη δική του λωρίδα. Σε κάθε περίπτωση, ο ΚΟΚ είναι ιδιαίτερα αυστηρός με τους ελιγμούς παράνομης προσπέρασης, καθώς ανάλογα τη σφοδρότητα της παράβασης, μπορεί να επιβάλλεται πρόστιμο έως και 700 ευρώ και το διοικητικό μέτρο της επιτόπου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης για τριάντα (30) ημέρες.
Ένα,βέβαια,ζήτημα που δημιουργεί συχνά σύγχυση στους οδηγούς είναι αν επιτρέπεται να υπερβεί κάποιος το όριο ταχύτητας αποκλειστικά και μόνο για να πραγματοποιήσει προσπέραση. O ΚΟΚ, ωστόσο, δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνείας, αφού πουθενά δεν αναφέρεται ότι μπορεί ο οδηγός να υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο, ακόμα και για λόγους ασφαλούς ολοκλήρωσης της προσπέρασης. Αυτό σημαίνει ότι τα όρια ταχύτητας ισχύουν κανονικά και κατά τη διάρκεια του ελιγμού. Επομένως, αν ο οδηγός υπερβεί το όριο ταχύτητας έστω και στιγμιαία για να προσπεράσει, θεωρείται παράβαση και επιβάλλονται τα ανάλογα πρόστιμα και κυρώσεις.

Τα όρια ταχύτητας στην Ελλάδα είναι συγκεκριμένα και διαφοροποιούνται ανάλογα με την κατηγορία του δρόμου. Στις κατοικημένες περιοχές, το νέο γενικό όριο ταχύτητας έχει μειωθεί στα 30 χλμ./ώρα, με εξαίρεση ορισμένες περιπτώσεις όπως μονόδρομοι με δύο λωρίδες ή δρόμοι διπλής κατεύθυνσης με διαχωριστική νησίδα, όπου το όριο παραμένει στα 50 χλμ./ώρα, εφόσον δεν υπάρχει ειδική σήμανση που να ορίζει διαφορετικά. Ακόμα και στις περιπτώσεις αυτές, το όριο ισχύει απαρέγκλιτα και κατά την προσπέραση. Εκτός κατοικημένων περιοχών, τα όρια για τα επιβατικά Ι.Χ. ορίζονται στα 90 χλμ./ώρα στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, στα 110 χλμ./ώρα στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας και στα 130 χλμ./ώρα στους αυτοκινητόδρομους.
Η παραβίαση των ορίων ταχύτητας, κατά την προσπέραση ή μη, επιφέρει αυστηρά πρόστιμα. Για υπέρβαση έως 20 χλμ./ώρα το πρόστιμο ανέρχεται στα 150 ευρώ, ενώ για υπέρβαση άνω των 30 χλμ./ώρα φτάνει τα 350 ευρώ και συνοδεύεται από αφαίρεση διπλώματος για 30 ημέρες. Σε πιο ακραίες περιπτώσεις, όπου η ταχύτητα υπερβαίνει τα 150 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομο ή τα 130 χλμ./ώρα σε οδό ταχείας κυκλοφορίας, επιβάλλεται επίσης πρόστιμο 350 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν μήνα. Τέλος, για ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, το πρόστιμο φτάνει τα 2.000 ευρώ και η αφαίρεση διπλώματος διαρκεί έναν ολόκληρο χρόνο.

Είναι λοιπόν ξεκάθαρο ότι, όσο αναγκαία και αν φαίνεται μια προσπέραση, ο οδηγός οφείλει να την εκτελεί πάντα εντός των νόμιμων ορίων ταχύτητας. Η υπέρβαση του ορίου, ακόμα και για ελάχιστα δευτερόλεπτα, δεν επιτρέπεται από τον ΚΟΚ και μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες.