Η Ομάδα Ζ έκλεισε 45 χρόνια –Οι μοτοσυκλέτες που άφησαν εποχή

Ομάδα Ζ

Πριν λίγες ημέρες, στις 17 Φεβρουαρίου, η Ομάδα Ζ έκλεισε ακριβώς 45 χρόνια από την ίδρυσή του και εμείς θυμόμαστε τις μοτοσυκλέτες που έγιναν διάσημες στα χέρια των αστυνομικών

Η θρυλική Ομάδα Ζ της Ελληνικής Αστυνομίας κλείνει τη φετινή χρονιά 45 χρόνια λειτουργίας, έχοντας γράψει τη δική της ιστορία στην ασφάλεια των δρόμων της χώρας μας.

Ιδρύθηκε στις 17 Φεβρουρίου του 1979, αρχικά με τη σύσταση μιας ομάδας μοτοσικλετιστών της Άμεσης Δράσης που είχε αυτή την ονομασία, κατόπιν απαίτησης της ηγεσίας της τότε Αστυνομίας Πόλεων. Στις τάξεις της υπηρέτησαν αρχικά αστυνομικοί που άνηκαν στην Τροχαία Αθηνών. Η ανάγκη για τη σύσταση μιας τέτοιας ομάδας στα τέλη της 10ετίας του '70 ήταν κάτι παραπάνω από εμφανής εξαιτίας του κυκλοφοριακού προβλήματος που αντιμετώπιζε το λεκανοπέδιο και ακόμη περισσότερο η Αθήνα, καθώς βέβαια και της ανάγκης της Αστυνομίας να βρίσκεται κοντά στον πολίτη όταν χρειάζεται.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στην Ζ προσχώρησαν μετά τη δημιουργία της πρώτης ομάδας αστυνομικοί από διάφορες υπηρεσίες της ΕΛ.ΑΣ., οι οποίοι το έκαναν με δική τους πρωτοβουλία συμπληρώνοντας την σχετική αίτηση.

Ομάδα Ζ

Η Ομάδα Ζ ήταν κυριολεκτικά ομάδα στην αρχή και αριθμούσε 15 μόνο μοτοσικλετιστές. Ωστόσο το όνομα παρέμεινε με την πάροδο των ετών παρόλο που οι «Ζητάδες» αριθμούσαν πολλές αρκετές δεκάδες και αποτελούσαν την αιχμή του δόρατος της Ελληνικής Αστυνομίας.

Η σύσταση και η λειτουργία της Ζ έδειξε από την αρχή ότι ήταν μια σωστή ενέργεια παρουσιάζοντας υψηλά επίπεδα αποτελεσματικότητας, καθώς οι αστυνομικοί μοτοσικλετιστές ήταν σε θέση να βρίσκονται κυριολεκτικά μέσα σε λίγα λεπτά εκεί που χρειάζονταν, ξεπερνώντας με ευκολία το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Η Ομάδα Ζ είχε ως αποστολή την πάταξη διαφόρων μορφών εγκληματικότητας όσο και για την συνέχεια της κοινωνικής προσφοράς προς τον πολίτη με παροχή άμεσης βοήθειας. Παράλληλος σκοπός ήταν επίσης η φύλαξη και συνοδεία στόχων υψηλής αξίας και η κάλυψη των συστημάτων συναγερμού τα οποία ήταν συνδεδεμένα με το Κέντρο Επιχειρήσεων της Α. Δ., ένας μικρός τότε αριθμό και η έγκαιρη άφιξη της Αστυνομίας σε πολύ επικίνδυνα περιστατικά.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ομάδα Ζ

Η νέα τότε υπηρεσία της Αστυνομίας πήρε το όνομα Ζήτα από την Ελληνική αλφάβητο, το οποίο ήταν επίσης ο κωδικός αναγνώρισης στον ασύρματο. Η ονομασία αυτή επιλέχθηκε γιατί το Ζήτα είναι εύηχο και άμεσα αναγνωρίσιμο ηχητικά.

Η Ομάδα Ζ ξεκίνησε τη δράση της στις 18 Φεβρουαρίου του 1979, την επόμενη δηλαδή ημέρα με εννέα μοτοσικλετιστές να ενεργούν πιλοτικά ώστε να δοκιμαστεί η αποτελεσματικότητα της νέας υπηρεσίας, έπειτα προστέθηκαν οι επόμενοι έξι της αρχικής ομάδας, με το σχήμα των 15 να παραμένει για έναν και πλέον χρόνο. Οι Ζητάδες έφτασαν σε περισσότερους από 50 μέσα σε διάστημα δύο ετών μέχρι που έγινε η ενοποίηση με το σώμα της Ελληνικής Χωροφυλακής και αργότερα η υπηρεσία της Ομάδας Ζήτα επεκτάθηκε και σε άλλα αστικά κέντρα.

Ομάδα Ζ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Από τον στόλο της Ομάδας Ζ έχουν περάσει πολλοί τύποι μοτοσικλετών. Σίγουρα οι μοτοσυκλέτες που ξεχώρισαν και στη συνείδηση του κοινού και έκαναν άμεσα αναγνωρίσιμο έναν αναβάτη-αστυνομικό της Ζ ήταν οι Suzuki GSX 750P, οι οποίες ενσωματώθηκαν στο στόλο της ΕΛ.ΑΣ. και εξόπλισαν την Ομάδα Z στα μέσα της 10ετίας του '80 αντικαθιστώντας τις Honda CB 750K και Suzuki GS 750.

Επίσημα οι GSX 750P προσέφεραν τις υπηρεσίες τους για περισσότερο από μια 10ετία, ενώ μερικές βρίσκονται ακόμη σε υπηρεσία επιδεικνύοντας έτσι την αξιοπιστία του αδύναμου κινητήρα τους και ακόμη περισσότερο το μεράκι εκείνων που τις επισκευάζουν.

Ακολούθησαν οι Yamaha FZ 750 "Police", επίσης κατάλληλα τροποποιημένες για να επιτελούν με επιτυχία το έργο τους ως οχήματα της Αστυνομίας. Έφεραν υγρόψυκτο κινητήρα 750 κυβικών και 100 ίππων, σαφώς ισχυρότερο εκείνο των μοντέλων που αντικαθιστούσαν, αν και δεν είχαν την ίδια "αίγλη" στα μάτια του κοινού με τις Suzuki λόγω του... κανονικού αεροδυναμικού φέρινγκ τους και όχι του ελληνικής κατασκευής φέρινγκ των Suzuki που προκαλούσε αστάθεια στη μοτοσικλέτα στις υψηλές ταχύτητες, σε συνδυασμό και με όλα τα παρελκόμενα της μοτοσικλέτας.

Ομάδα Ζ
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μοτοσικλέτες της Z ήταν και οι Honda CBX 750 F, οι οποίες της παραδόθηκαν -αν είναι δυνατόν- στις αρχές της 10ετίας του '90, έχοντας ως έτος κατασκευής -και ανάλογη τεχνολογία φυσικά- το... 1983, δύο χρόνια πριν τη μοτοσικλέτα της Suzuki.

Οι Yamaha ήταν "η μέρα με τη νύχτα" και σε άλλους τομείς συγκρινόμενες με τις μοτοσικλέτες που αντικατέστησαν προσφέροντας επιπλέον ενεργητική ασφάλειας στους αναβάτες τους, ειδικά σε περιπτώσεις καταδίωξης.

Με τα χρόνια ο στόλος των μοτοσικλετών της Ομάδας Ζ εμπλουτίστηκε ή αντικαταστάθηκε μερικώς από τις Honda Translap 650 και Suziki V-Strom που έδιναν τη δυνατότητα στους αναβάτες τους να κινηθούν με ασφάλεια και εκτός δρόμου, αν χρειαζόταν, ενώ την τελευταία 10ετία και πλέον οι αστυνομικοί της Ομάδας περιπολούν και με Aprilia Pegaso Strada 650.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ