Ένας Φινλανδός, ο Juha Backmand, πρόσφατα πέρασε το ορόσημο του ενός εκατομμυρίου χιλιομέτρων με μια BMW 523i E39 - και για να το γιορτάσει χάρισε στον εαυτό του μια ολοκαίνουργια BMW i5 Touring.
Το εντυπωσιακό με την παλιά 5άρα του Backmand είναι πως ο κινητήρας και το κιβώτιο της 523i παραμένουν εργοστασιακά και σε άψογη κατάσταση. Η συντήρηση γινόταν αποκλειστικά με γνήσια ανταλλακτικά σε εξουσιοδοτημένα συνεργεία. Η ίδια η BMW παρακολουθεί και καταγράφει την ιστορία του αυτοκινήτου εδώ και χρόνια, από τότε που είχε περίπου 600.000 χιλιόμετρα.
Η συγκεκριμένη 523i είναι μοντέλο 1996, από τις πρώτες E39 που βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής. Βαμμένη στο διακριτικό Glacier Green, δείχνει απίστευτα φρέσκια για σχεδόν τριακονταετές αυτοκίνητο.
BUY NOW
Για πολλούς, η E39 παραμένει η καλύτερη 5άρα όλων των εποχών: για το διαχρονικό της design, τον τρόπο που οδηγείται και το εσωτερικό που ήταν ποιοτικό, απλό και προσανατολισμένο στον οδηγό. Και βεβαίως λάμπει με το ξύλο αντί για τα LED panels, με τα αναλογικά της όργανα και με εργονομία που σήμερα μοιάζει να έχει χαθεί.
Ο Backmand επέλεξε χειροκίνητο κιβώτιο, κάτω από το καπό βρίσκεται ο εξακύλινδρος σε σειρά κινητήρας 2.5 λίτρων ισχύος 125 kW, ο γνωστός M52: όχι εντυπωσιακός σε αριθμούς, αλλά φημισμένος για την ομαλή λειτουργία και την αξιοπιστία του. Και μάλλον αυτός είναι ο λόγος που η E39 κατάφερε να φτάσει το ένα εκατομμύριο. Απλή διάταξη VANOS, χωρίς turbo, χωρίς «eco» τεχνάσματα. Μία καθαρά μηχανική κατασκευή.
Σε βίντεο της BMW Classic βλέπουμε τον Backmand να παραλαμβάνει τη νέα του BMW i5 xDrive40 Touring. Δεν είναι σαφές αν παρέδωσε ταυτόχρονα την E39 - ελπίζουμε πως την κράτησε. Θα ήταν κρίμα να χαθεί ένα τέτοιο κομμάτι ιστορίας.
Η νέα i5 δείχνει πόσο έχει αλλάξει ο κόσμος μέσα σε σχεδόν τρεις δεκαετίες. Σήμερα, η Σειρά 5 προσφέρεται ως θερμικό, plug-in hybrid ή αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο. Στο εσωτερικό δεσπόζει μια τεράστια οθόνη, όλα ελέγχονται με την αφή, και η ατμόσφαιρα παραπέμπει περισσότερο σε «διαστημόπλοιο» παρά σε κλασικό οδηγικό BMW.
Είναι φυσικά ταχύτερη, ασφαλέστερη και πιο τεχνολογικά προηγμένη. Θεωρητικά, ένας ηλεκτροκινητήρας έχει λιγότερα εξαρτήματα που μπορούν να χαλάσουν. Αλλά μπορούν μπαταρίες, μοτέρ, μειωτήρες, οθόνες, software και συστήματα υποβοήθησης να αντέξουν, και αυτά, για 30 χρόνια και τουλάχιστον 500.000 χιλιόμετρα;