Η «αθώα» κίνηση που κανείς δεν ξέρει ότι είναι παράνομη - Έχει πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος έως 1 χρόνο

Η πληρωμή των διοδίων μπορεί να είναι μια ρουτίνα για τους περισσότερους οδηγούς, αλλά σύμφωνα με το γράμμα του ΚΟΚ κρύβει παγίδες.
Στην Ελλάδα, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση απαγορεύεται αυστηρά. Ο νόμος είναι ξεκάθαρος, αναφέροντας ότι η εν κινήσει χρήση του επιτρέπεται μόνο όταν το κινητό βρίσκεται σε ειδική βάση και χρησιμοποιείται για ανοικτή ακρόαση ή εφαρμογές πλοήγησης, ή εναλλακτικά μέσω ασύρματου ακουστικού.
Οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, ακόμα και το να κρατήσεις το κινητό στο χέρι για λίγα δευτερόλεπτα, θεωρείται παράβαση με βαρύτατες κυρώσεις.Το πρόστιμο για την πρώτη παράβαση ανέρχεται στα 350 ευρώ, συνοδευόμενο από αφαίρεση άδειας για 30 ημέρες.
BUY NOW

Στις υποτροπές, τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο αυστηρά, αφού ο οδηγός θα πρέπει να πληρώσει 1.000 ευρώ και θα χάσει το δίπλωμα του για έξι μήνες τη δεύτερη φορά, ενώ τη τρίτη φορά το πρόστιμο ανεβαίνει στα 2.000 ευρώ και ταυτόχρονα αφαιρείται το δίπλα για έναν ολόκληρο χρόνο. Μοναδική εξαίρεση που ο οδηγός μπορείς να πιάσει το κινητό του είναι όταν το όχημα είναι κανονικά σταθμευμένο, όχι όμως απλώς ακινητοποιημένο σε φανάρι ή σε μποτιλιάρισμα.
Ωστόσο, εδώ γεννιέται ένα πρακτικό πρόβλημα. Η τεχνολογία έχει φέρει μια νέα πραγματικότητα, με ολοένα και περισσότερους οδηγούς να αποθηκεύουν τις τραπεζικές τους κάρτες σε εφαρμογές όπως το Google Wallet ή το Apple Wallet. Έτσι, όταν φτάνουν στα διόδια, αντί να ψάχνουν μετρητά ή φυσική κάρτα, απλώς πληρώνουν με το κινητό.

Τυπικά όμως, αυτή η πράξη συνιστά παράβαση, αφού ο οδηγός πιάνει τη συσκευή με το χέρι του. Αν ο τροχονόμος θελήσει να εφαρμόσει τον νόμο κατά γράμμα, τότε η πληρωμή μέσω smartphone σε διόδια μπορεί να οδηγήσει σε βαρύτατο πρόστιμο και κυρώσεις, όπως είχε συμβεί πριν λίγο καιρό στη Γαλλία. Πρόκειται για ένα «νομικό κενό», το οποίο αφήνει στη διακριτική ευχέρεια της αστυνομίας το αν θα θεωρήσει την κίνηση αυτή ως επικίνδυνη ή αν θα δείξει κατανόηση.
Στην Ελλάδα δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί επίσημα το πώς θα αντιμετωπιστεί το θέμα. Από τη μια πλευρά, η νομοθεσία είναι αυστηρή και δεν αφήνει περιθώρια αμφισβήτησης, ενώ από την άλλη, δύσκολα μπορεί να φανταστεί κανείς ότι θα επιβάλλονται ποινές χιλιάδων ευρώ σε οδηγούς που απλώς ακουμπούν το κινητό στο POS των διοδίων.

Ίσως η λύση να έρθει μέσω μιας μελλοντικής αναπροσαρμογής του νόμου, που θα λαμβάνει υπόψη τις νέες τεχνολογικές συνήθειες. Ως τότε, το ζήτημα παραμένει στη σφαίρα της «διακριτικής ευχέρειας» των αρχών. Άλλωστε, θα ήταν μάλλον υπερβολικό να αντιμετωπίζεται ως επικίνδυνη οδήγηση μια κίνηση που γίνεται τη στιγμή που το όχημα είναι ουσιαστικά ακίνητο.