Γιατί η Ελλάδα οδηγείται στο Ευρωδικαστήριο για τα αυτοκίνητα;

τελωνείο καινούργια αυτοκίνητα

Τι αποφάσισε η Κομισιόν για τη μη συμμόρφωση στους κανόνες με την φορολόγηση και ταξινόμηση οχημάτων.

Η Κομισιόν αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης επειδή δεν τροποποίησε τους κανόνες της σχετικά με την ταξινόμηση και τη φορολόγηση των αυτοκινήτων.

Πιο συγκεκριμένα η Ελλάδα θα πρέπει να αλλάξει το Τέλος Ταξινόμησης στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να καταργήσει το Περιβαλλοντικό Τέλος και να σταματήσει επίσης την απαγόρευση εισαγωγής παλαιότερων αυτοκινήτων Euro 1 έως και Euro 3.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Να υπενθυμίσουμε πως την καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε καταθέσει πριν από περίπου 10 χρόνια ο Σύνδεσμος Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) και έκτοτε η χώρα μας είχε λάβει δύο προειδοποιήσεις για το καθεστώς φορολογίας των αυτοκινήτων χωρίς όμως να έχει αλλάξει κάτι.

Το σκεπτικό που οδηγεί την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο σύμφωνα με την Κομισιόν ορίζει ότι το ελληνικό Tέλος Tαξινόμησης, το οποίο επιβάλλεται σε όλα τα οχήματα, είναι υψηλότερο για ορισμένες κατηγορίες μεταχειρισμένων οχημάτων που αγοράζονται σε άλλες χώρες της ΕΕ απ' ό,τι για ομοειδή εγχώρια μεταχειρισμένα οχήματα.

Επιπλέον, ο ελληνικός Περιβαλλοντικός Φόρος (Περιβαλλοντικό Τέλος) επιβάλλεται μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ορισμένων κατηγοριών και όχι σε εγχώρια οχήματα των αντίστοιχων κατηγοριών. Η Επιτροπή θεωρεί ότι η ελληνική νομοθεσία δεν είναι συμβατή με το άρθρο 110 της ΣΛΕΕ, δεδομένου ότι τα εγχώρια οχήματα υπόκεινται σε χαμηλότερη φορολόγηση σε σύγκριση με οχήματα από άλλες χώρες της ΕΕ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Την ίδια στιγμή η Ελλάδα απαγορεύει την ταξινόμηση ορισμένων μεταχειρισμένων οχημάτων που μεταφέρονται από άλλες χώρες της ΕΕ, χωρίς να επιβάλλει παρόμοια απαγόρευση στις αντίστοιχες κατηγορίες εγχώριων οχημάτων. Πρόκειται για σαφή περιορισμό της ελεύθερης κυκλοφορίας των εμπορευμάτων, ο οποίος αντίκειται στα άρθρα 34 και 36 της ΣΛΕΕ. Η Επιτροπή απέστειλε στην Ελλάδα προειδοποιητική επιστολή τον Σεπτέμβριο του 2021, συμπληρωματική προειδοποιητική επιστολή τον Ιούνιο του 2023 και αιτιολογημένη γνώμη τον Μάιο του 2024, ζητώντας από τις ελληνικές αρχές να διορθώσουν το ασυμβίβαστο των ελληνικών κανόνων με το δίκαιο της Ένωσης. Η Επιτροπή θεωρεί ότι οι προσπάθειες που έχουν κάνει μέχρι σήμερα οι αρχές είναι ανεπαρκείς και, για τον λόγο αυτό, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδος (ΣΕΕΑΕ) κ. Κωνσταντίνος Κυράτσος επισήμανε στο Carandmotor.gr ότι: «Μετά από 10 χρόνια και μεγάλο αγώνα του δ.σ. του ΣΕΕΑΕ, επιτέλους η Κομισιόν αποφάσισε να οδηγήσει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για να τιμωρηθεί για τις αυθαιρεσίες που έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια έναντι των εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων. Εμείς ως ΣΕΕΑΕ καλούμε έστω και την ύστατη στιγμή το οικονομικό επιτελείο να διορθώσει τα όποια φορολογικά λάθη έχει κάνει όλα αυτά τα χρόνια ώστε να γλιτώσουν οι Έλληνες φορολογούμενοι από τα υπέρογκα πρόστιμα που θα μας επιβάλλει το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Σε διαφορετική περίπτωση η χώρα μας θα διασυρθεί για ακόμη μία φορά και οι Έλληνες πολίτες θα επιβαρυνθούν με πρόστιμα πολλών εκατομμυρίων ευρώ

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Παράβαση άρθρων της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ

Έπειτα από νομοθετικές αλλαγές που θεσπίστηκαν στην Ελλάδα από το 2020, το ποσό του Τέλους Ταξινόμησης για εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα υπερβαίνει σε ορισμένες περιπτώσεις το ποσό του υπολειπόμενου τέλους που είναι ενσωματωμένο στην αξία των ομοειδών εγχώριων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, κατά παράβαση του άρθρου 110 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ (ΣΛΕΕ).

Εκτός από το Τέλος Ταξινόμησης που επιβάλλεται σε όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, η επιβολή περιβαλλοντικού φόρου μόνο σε εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ορισμένων κατηγοριών (Euro 4, Euro 5a και Euro 5b) και όχι σε εγχώρια αυτοκίνητα των αντίστοιχων κατηγοριών, συνιστά άλλη μια παράβαση του άρθρου 110 της ΣΛΕΕ.

Η ελληνική απαγόρευση ταξινόμησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (Euro 1, 2 και 3) ισχύει για αυτοκίνητα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη. Δεν επιβάλλεται παρόμοια απαγόρευση για τα αντίστοιχα εγχώρια αυτοκίνητα. Δεδομένου ότι η απαγόρευση ταξινόμησης ισχύει μόνο για οχήματα που εισέρχονται στην ελληνική αγορά από άλλα κράτη μέλη, το μέτρο αυτό συνιστά πλήρη περιορισμό των εισαγωγών τέτοιων οχημάτων, ισοδυναμώντας με περιορισμό κατά την έννοια του άρθρου 34 της ΣΛΕΕ.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ