Η Γερμανία τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια της Ευρώπης -Ποια κίνηση αλλάζει τις ισορροπίες

Η Γερμανία κρούει και πάλι τον κώδωνα του κινδύνου στις Βρυξέλλες, ζητώντας ένα πιο ευέλικτο και ρεαλιστικό πλαίσιο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Στο πλευρό της, μάλιστα, βρίσκεται και η Ιταλία, με τις δύο χώρες να συντονίζουν πλέον ανοιχτά τις κινήσεις τους απέναντι στην Ευρώπη σχετικά την απόφαση για απαγόρευση των θερμικών μοτέρ από το 2035 και μετά.
Η Γερμανία και η Ιταλία αποτελούν, άλλωστε, δύο από τους σημαντικότερους πυλώνες της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, με τεράστιο οικονομικό αποτύπωμα και εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας να εξαρτώνται από την παραγωγή οχημάτων.
BUY NOW

Η πιο πρόσφατη εξέλιξη ήρθε μετά τη συνάντηση του Γερμανού Καγκελάριου Friedrich Merz με εκπροσώπους των μεγάλων ευρωπαϊκών κατασκευαστών και των συνδικάτων στο Βερολίνο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Merz δεσμεύτηκε να ζητήσει από τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα την αναθεώρηση των κανονισμών, επιδιώκοντας μια πιο «ευέλικτη και τεχνολογικά ανεκτική» προσέγγιση.
Η πρόταση αυτή, όπως αναφέρουν τα γερμανικά μέσα, θα μπορούσε να σημαίνει είτε την αναβολή της απαγόρευσης του 2035 είτε την εισαγωγή λιγότερο αυστηρών ορίων εκπομπών, επιτρέποντας τη συνύπαρξη διαφορετικών τεχνολογιών, όπως των plug-in υβριδικών άλλα και την πιο έντονη χρήση των range extenders.
«Αυτή η ριζική αλλαγή δεν μπορεί να εφαρμοστεί το 2035», δήλωσε ο Merz μετά τη σύνοδο. «Θα κάνω ό,τι μπορώ για να εξασφαλίσω μια πιο ρεαλιστική μετάβαση». Ο Καγκελάριος ανέφερε πως ακόμη και με τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς, η ηλεκτροκίνηση θα καταφέρει να κατακτήσει το πολύ το 50% της αγοράς επιβατικών αυτοκινήτων έως τότε, αφήνοντας ένα τεράστιο ποσοστό οδηγών εκτός της «πράσινης μετάβασης».

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκε στις δηλώσεις του και ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Volkswagen και της Porsche, Oliver Blume, ο οποίος χαρακτήρισε την πλήρη απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης ως «μη ρεαλιστικό στόχο», υποστηρίζοντας πως η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει την ανταγωνιστικότητά της αν επιμείνει σε ένα μονοδιάστατο μοντέλο ηλεκτροκίνησης, όπως προτείνεται τώρα.
Σημειώνεται επίσης πως την ίδια θέση εκφράζουν και ο Hildegard Müller, πρόεδρος της Ένωσης Αυτοκινητοβιομηχανίας, άλλα και η Christiane Benne, επικεφαλής του πανίσχυρου σωματείου IG Metall, οι οποίοι στηρίζουν την κυβερνητική στάση, ζητώντας μια «πιο προσγειωμένη και ρεαλιστική» στρατηγική.

Σε κάθε περίπτωση, ο Καγκελάριος ξεκαθάρισε ότι η χώρα του δεν εγκαταλείπει τον στόχο της ηλεκτροκίνησης, αλλά ζητά περισσότερο χρόνο και ρεαλισμό. Η γερμανική κυβέρνηση, μάλιστα, μεριμνά για νέες επενδύσεις για την ενίσχυση του δικτύου φόρτισης άλλα και ένα πακέτο 3 δις για την ενίσχυση των κινήτρων αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων, από νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα.