Αυτά είναι τα οχήματα που δεν θα πληρώνουν διόδια σε όλη την Ευρώπη -Για ποιον λόγο

Ψηφίστηκε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο η παράταση απαλλαγής από την καταβολή διοδίων για ορισμένους τύπους οχημάτων σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση για τα επόμενα πέντε χρόνια, δηλαδή τουλάχιστον έως το 2031.
Η τρέχουσα απαλλαγή από διόδια που είχε συμφωνηθεί στις Βρυξέλλες υπέρ των βαρέων οχημάτων (λεωφορείων και φορτηγών άνω των 3,5 τόνων) που δεν εκπέμπουν ρύπους επρόκειτο να λήξει στις 31 Δεκεμβρίου 2025, ωστόσο τελικά ψηφίστηκε η παράτασή της.
Ήδη από τον Ιούνιο του 2025 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή είχε προτείνει τη συνέχιση της απαλλαγής για φορτηγά και λεωφορεία μηδενικών εκπομπών, δηλαδή αμιγώς ηλεκτρικά και υδρογονοκίνητα οχήματα, με στόχο να ενισχυθούν οι πωλήσεις των φιλικών προς το περιβάλλον βαρέων οχημάτων. Πλέον έγινε γνωστό ότι το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ψήφισε υπέρ της παράτασης αυτής.
BUY NOW

Η νομοθετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την παράταση απαλλαγής από τα διόδια έως τις 30 Ιουνίου 2031, εγκρίθηκε κατά την τελευταία ολομέλεια του Ευρωκοινοβουλίου, η οποία πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Οκτωβρίου 2025 στις Βρυξέλλες.
Το επόμενο βήμα είναι η έγκριση από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Εφόσον εγκριθεί τελικά και από το Συμβούλιο, τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. θα έχουν εκ νέου τη δυνατότητα να εξαιρούν τα φορτηγά και τα λεωφορεία μηδενικών εκπομπών από τα τέλη διοδίων.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η απαλλαγή δεν επιβάλλεται σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, αλλά εφαρμόζεται σε εθνικό, που σημαίνει ότι το κάθε κράτος-μέλος μπορεί να αποφασίσει εάν θα παρέχει πλήρη απαλλαγή, μειωμένη χρέωση ή τίποτα από τα δύο.
Η ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων) χαιρέτισε την απόφαση, την οποία χαρακτήρισε ως «ένα καθοριστικό βήμα για την επιτάχυνση της μετάβασης σε κλιματικά ουδέτερες οδικές μεταφορές».

Σήμερα μόνο ελάχιστα κράτη-μέλη, όπως η Γερμανία και η Αυστρία εφαρμόζουν πλήρη απαλλαγή από τα διόδια για τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα βαρέα οχήματα, ενώ 10 κράτη εφαρμόζουν μειωμένα τέλη για μεταφορές μηδενικών εκπομπών. Τα υπόλοιπα κράτη δεν αξιοποιούν επί του παρόντος αυτό το σημαντικό κίνητρο για τη μετάβαση των επαγγελματιών στην ηλεκτροκίνηση.