Η γέφυρα της Μεσσήνης, που θα συνδέει τη Σικελία με την Καλαβρία, αναμένεται να αποτελέσει ένα από τα πιο εντυπωσιακά έργα μηχανικής της Μεσογείου και ολόκληρου του κόσμου.
Το φιλόδοξο αυτό σχέδιο, που βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων εδώ και χρόνια (συγκεκριμένα το 2006), έχει αλλάξει αρκετές φορές μορφή και πλάνο δράσης, καθώς παραμένει αντικείμενο έντονου ενδιαφέροντος από τις ιταλικές και ευρωπαϊκές αρχές σχετικά με τον τρόπο υλοποίησής του.
Μιλάμε, άλλωστε, για ένα πλήρως εντυπωσιακό έργο του οποίου ο προϋπολογισμός ανέρχεται σε 14,6 δισεκατομμύρια ευρώ, με το υπάρχον πλάνο να ορίζει βασικό άνοιγμα άνω των 3,3 χιλιομέτρων, κατι που θα το καταστήσει τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, ξεπερνώντας τη γέφυρα Çanakkale της Τουρκίας με κύριο άνοιγμα 2.023 μέτρων.
BUY NOW
Σύμφωνα με τα τεχνικά σχέδια, η γέφυρα θα περιλαμβάνει έξι λωρίδες κυκλοφορίας –τρεις ανά κατεύθυνση– και δύο σιδηροδρομικές γραμμές στο κέντρο της, ενώ θα έχει τη δυνατότητα να υποστηρίζει τη διέλευση 200 τρένων ημερησίως και 6.000 αυτοκινήτων ανά ώρα, αντικαθιστώντας πλήρως τη σημερινή ακτοπλοϊκή σύνδεση που πραγματοποιείται μέσω φέρι μποτ.
Παρά τη στρατηγική σημασία του έργου, βέβαια, η πορεία υλοποίησής του κάθε άλλο παρά ομαλή μπορεί να χαρακτηριστεί, καθώς γεωλογικά, γραφειοκρατικά και οικονομικά εμπόδια έχουν προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις ανά τα χρόνια, κυρίως λόγω της ιδιαιτερότητας της περιοχής, που είναι εξαιρετικά σεισμογενής.
Οι καθυστερήσεις σχετίζονται επίσης με τις πολύπλοκες διαδικασίες χρηματοδότησης από την Ιταλική Κυβέρνηση και την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά και με τον τεράστιο όγκο των πόρων που θα διατεθούν στην αναδόχο εταιρεία, Strait of Messina.Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, μια νέα εξέλιξη έχει φέρει εκ νέου ανατροπές στο χρονοδιάγραμμα του έργου.
Από τον Σεπτέμβριο, το έργο έχει τεθεί προσωρινά σε αναστολή, καθώς αναμένει έγκριση από το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της χρηστής διαχείρισης των πόρων της Ε.Ε. Στις 24 Σεπτεμβρίου, οι λογιστικοί δικαστές απέστειλαν έγγραφο έξι σελίδων προς τη Διυπουργική Επιτροπή Οικονομικού Σχεδιασμού και Βιώσιμης Ανάπτυξης, ζητώντας διευκρινίσεις και συμπληρώσεις για κρίσιμα σημεία της Απόφασης υπ’ αριθ. 41/2025, που αφορά την οριστική μελέτη του έργου.
Μετά από αξιολόγηση, το Ελεγκτικό Συνέδριο αποφάσισε να διαβιβάσει την υπόθεση στα συλλογικά του όργανα για περαιτέρω ανάλυση. Εφόσον η απόφαση εγκριθεί, το έργο θα δημοσιευθεί στο Επίσημο Φύλλο της Ε.Ε. και θα μπορέσει να προχωρήσει, ενώ αν απορριφθεί ή αναβληθεί, ο φάκελος θα επιστρέψει στην Ιταλική Κυβέρνηση για εκ νέου συζητήσεις, με την τελική απόφαση να αναμένεται να εκδοθεί έως τις 29 Οκτωβρίου.
Προς το παρόν, οι ανησυχίες της Ε.Ε. σχετίζονται με την έλλειψη τεκμηριωμένων στοιχείων σχετικά με τις ώρες εργασίας που θα απαιτηθούν, τις εσωτερικές λύσεις της κατασκευάστριας εταιρείας, καθώς και τις τεχνικές γνωμοδοτήσεις των εμπλεκόμενων επαγγελματιών. Επιπλέον, υπάρχουν ερωτήματα για την οικονομική διαχείριση, καθώς εντοπίστηκαν διαφορές στα οικονομικά μεγέθη μεταξύ των αρχικών υπολογισμών του 2006 και του σημερινού σχεδίου.
Εάν, μάλιστα, η απόκλιση υπερβεί το 50% σε σχέση με την αρχική σύμβαση του 2006, για το έργο θα χρειαστεί νέα σύμβαση, γεγονός που θα οδηγήσει σε ακόμη μεγαλύτερη καθυστέρηση. Παράλληλα, υπάρχουν επιφυλάξεις για τα περιβαλλοντικά ζητήματα που προκύπτουν, με τους υποστηρικτές της γέφυρας να επιδιώκουν το έργο να χαρακτηριστεί ως «μεγάλου δημόσιου ενδιαφέροντος», ώστε να εξασφαλίσει μεγαλύτερη ευελιξία στις εγκρίσεις και να μπορέσει να προχωρήσει ταχύτερα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Strait of Messina, Pietro Ciucci, εμφανίστηκε αισιόδοξος ενόψει της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, δηλώνοντας: «Είμαστε βέβαιοι για το θετικό αποτέλεσμα της εξέτασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο, πεπεισμένοι ότι ενεργήσαμε με πλήρη συμμόρφωση προς τους γενικούς και ειδικούς ιταλικούς και ευρωπαϊκούς κανονισμούς σχετικά με την κατασκευή της γέφυρας πάνω από το Στενό της Μεσσήνης. Εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος και πριν από τη συνεδρίαση του Κεντρικού Τμήματος του Ελεγκτικού Συνεδρίου στις 29 Οκτωβρίου, όλες οι ζητηθείσες νέες πληροφορίες θα παρασχεθούν από τα αρμόδια ιδρύματα, με την πλήρη συνεργασία της Εταιρείας Στενού της Μεσσήνης».
Στόχος είναι η γέφυρα της Μεσσήνης να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2030.