Γιατί εξαφανίζονται τα φανάρια από τους δρόμους; Ποιες αλλαγές έρχονται

Δρόμοι χωρίς φανάρια

Σε δρόμους χωρίς φωτεινούς σηματοδότες, χωρίς καθυστερήσεις και μποτιλιαρίσματα χιλιομέτρων. Όχι δεν πρόκειται για κάποιο σενάριο επιστημονικής φαντασίας αλλά για μια πραγματικότητα από την οποία δεν απέχουμε σημαντικά.

Από τα μέσα του προηγούμενου αιώνα, όταν πλέον η αυτοκίνηση είχε εδραιωθεί στις συνειδήσεις των κατοίκων του δυτικού κόσμου, αποτελώντας αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινότητάς τους, γεννήθηκε η ιδέα του ιπτάμενου αυτοκινήτου.

Ενός οχήματος που θα αιωρείται και δεν θα επηρεάζεται από την κίνηση και τα άλλα δεινά των επίγειων λεωφόρων. Μάλιστα, τα ιπτάμενα αυτοκίνητα πρωταγωνίστησαν και σε αρκετές ταινίες επιστημονικής φαντασίας, αποκαλύπτοντας το ζοφερό μέλλον του 21ου αιώνα.

Σήμερα, σχεδόν έναν αιώνα μετά, τα αυτοκίνητα εξακολουθούν να πατούν με τους τροχούς τους στην άσφαλτο, έχοντας παρ’ όλα αυτά προοδεύσει σε άλλους τεχνολογικούς τομείς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε τομείς όπως η ενεργητική ασφάλεια και η περίφημη αυτόνομη οδήγηση, η οποία ευελπιστεί σύντομα να βάλει τέλος στην αιτία που προκαλεί το 99% των τροχαίων ατυχημάτων, τον ανθρώπινο παράγοντα.

Δρόμοι στο μέλλον

Μολονότι, λοιπόν, οι αιθέρες θα παραμείνουν -μέχρι νεοτέρας- ελεύθεροι από το κυκλοφοριακό χάος που επικρατεί στην ασφαλτοστρωμένη επιφάνεια της γης, οι αλλαγές που πρόκειται να γνωρίσουμε τα προσεχή έτη στους δρόμους του πλανήτη θα είναι κολοσσιαίες, οδηγώντας στην εξαφάνιση… προαιώνια ήδη όπως οι φωτεινοί σηματοδότες.

Αυτό το απαρχαιωμένο μεν, αποτελεσματικό δε σύστημα ρύθμισης της κυκλοφορίας δεν χωράει πλέον στους δρόμους των σύγχρονων μεγαλουπόλεων, καθώς αδυνατεί να εξυπηρετήσει τις σύγχρονες ανάγκες τους. Ναι, τα φανάρια πρόκειται πολύ σύντομα να εξαφανιστούν από προσώπου γης και οι λόγοι που θα οδηγήσουν στον δραματικό αφανισμό τους είναι περισσότεροι από ένας.

Οι κλειστοί δρόμοι ταχείας κυκλοφορίας

Οι κεντρικές οδικής αρτηρίες των αστικών κέντρων ολόκληρου του πλανήτη μετασχηματίζονται σε μια προσπάθεια να ανταποκριθούν στον διαρκώς αυξανόμενο κυκλοφοριακό όγκο. Στο πλαίσιο αυτής της προσπάθειας, λοιπόν, οι δρόμοι που σηκώνουν τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό όγκο θα μετατραπούν σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας, παραπέμποντας σε κλειστούς αυτοκινητοδρόμους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κατά μήκος αυτών των δρόμων δεν θα υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες ούτε φυσικά και διασταυρώσεις, επιτρέποντας με αυτόν τον τρόπο τα οχήματα να διατηρούν μια σταθερή ροή ακόμα και τις ώρες αιχμής.

Δρόμοι στο μέλλον

Οι ανισόπεδοι κόμβοι

Οι ανισόπεδοι κόμβοι αποτελεί το κρίσιμο στοιχείο που πρόκειται να βάλει τέλος στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, καταργώντας επί της ουσίας κεντρικές διασταυρώσεις και τους φωτεινούς σηματοδότες που συνήθως συναντάμε σε αυτές.

Αυτοί οι κόμβοι είναι εκείνοι που θα συμβάλλουν στη δημιουργία δρόμων ταχείας κυκλοφορίας, διοχετεύοντας από και προς τα αστικά κέντρα μεγαλύτερο αριθμό οχημάτων σε πολύ μικρότερο χρόνο.

Δρόμοι στο μέλλον
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αστικές σήραγγες

Ένα ακόμα «όπλο» στην προσπάθεια των τοπικών αρχών να μειώσουν τους χρόνους μετακίνησης είναι οι αστικές σήραγγες, οι οποίες παρακάμπτουν πυκνοκατοικημένες περιοχές, δημιουργώντας κάτω από την επιφάνεια της γης μια πολύτιμη «βαλβίδα εκτόνωσης».

Το μεγαλύτερο μειονέκτημα μιας αστικής σήραγγας είναι ο χρόνος και το κόστος υλοποίησης της, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις ίσως να μην είναι και τεχνικά εφικτές.

Δρόμοι στο μέλλον

Οι κυκλικοί κόμβοι

Στον αστικό ιστό, το τέλος της φωτεινής σηματοδότησης έρχεται από τους κυκλικούς κόμβους, οι οποίοι επιτρέπουν τη διασταύρωση των οχημάτων βάσει της αρχής της προτεραιότητας.

Σε αντίθεση με τις παραπάνω υποδομές, οι κυκλικοί κόμβοι μπορούν να θεωρηθούν ως μια χαμηλού κόστους παρέμβαση, η οποία την καθιστά ως την ιδανική λύση για διασταυρώσεις που δεν εξυπηρετούν μεγάλο όγκο αυτοκινήτων.

Δρόμοι στο μέλλον
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα αυτόνομα οχήματα

Η χαριστική βολή για τους φωτεινούς σηματοδότες, ωστόσο, έρχεται από την ίδια την τεχνολογία και ειδικότερα εκείνη της αυτόνομης οδήγησης. Τα αυτόνομα οχήματα και η διαρκής επικοινωνία που θα αναπτύξουν μεταξύ τους, καθιστούν περιττή την παρουσία των φαναριών από τους δρόμους.

Κοινώς, ένα αυτόνομο όχημα θα γνωρίζει πότε τα άλλα οχήματα θα προσεγγίζουν, για παράδειγμα, μια διασταύρωση, παραχωρώντας αν αυτό χρειαστεί προτεραιότητα. Σε αντίθετη περίπτωση θα συνεχίζει απρόσκοπτα την πορεία του, ακολουθώντας με μηδενική ανοχή τους κανόνες ασφαλείας.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ