Έρχεται υποχρεωτική απόσυρση για τα diesel αυτοκίνητα -Ποια μοντέλα κινδυνεύουν

Diesel DPF EE

Η Ευρωπαϊκή Ένωση σφίγγει τον κλοιό γύρω από τα παλαιότερα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και, όπως όλα δείχνουν, η ώρα της απόσυρσης για εκατομμύρια ντίζελ μοντέλα πλησιάζει.

Σε κυνήγι μαγισσών έχει εξελιχθεί από την Ε.Ε. η αντιμετώπιση των παλαιότερων diesel αυτοκινήτων, που για ακόμη μία φορά μπαίνουν στο στόχαστρο. Η αλήθεια είναι ότι η Κομισιόν δεν θέλει τα πετρελαιοκίνητα οχήματα, όσες επενδύσεις κι αν κάνουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε τεχνολογίες μείωσης εκπομπών.

Αν και δεν μπορεί να “αγγίξει” τα πιο σύγχρονα μοντέλα, αφού συμμορφώνονται με τα πρωτόκολλα, τα παλαιότερα που έχουν χάσει το “τρένο” των προδιαγραφών μπαίνουν στο στόχαστρο. Στο επίκεντρο, λοιπόν, βρίσκονται όσα αυτοκίνητα πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5, με έτος πρώτης κυκλοφορίας μεταξύ 2011 και 2015, τα οποία, έχουν αρχίσει να αντιμετωπίζονται με καχυποψία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο λόγος, όπως είπαμε, είναι οι εκπομπές ρύπων και συγκεκριμένα τα φίλτρα σωματιδίων (DPF), τα οποία σε πολλές περιπτώσεις έχουν αφαιρεθεί, απενεργοποιηθεί ή είναι κατεστραμμένα, αφού η αντικατάστασή τους σε περίπτωση φθοράς κοστίζει πανάκριβα. Μέχρι σήμερα, ο εντοπισμός τέτοιων παρατυπιών γινόταν μέσω των ΚΤΕΟ και είναι εξαιρετικά δύσκολος, με την Ε.Ε. να αναζητά τρόπους να ελέγχει την απόδοση του φίλτρου και όχι μόνο την παρουσία του.

H λύση που θα χρησιμοποιηθεί είναι η μέτρηση της αδιαφάνειας των καυσαερίων, παρόλο που δεν θεωρείται ιδανική από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, καθώς κρίνεται αναξιόπιστη και ενδέχεται να δώσει ψευδώς θετικά αποτελέσματα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Ε.Ε. προχωρά ήδη σε ελέγχους των μοντέλων Euro 4 μέσω αυτής της διαδικασίας, ενώ για τα Euro 5 (από το 2009), όπου το φίλτρο έγινε υποχρεωτικό, θα εφαρμόζεται μέτρηση με μετρητή σωματιδίων. Η δοκιμή θα γίνεται στο ρελαντί για 30 δευτερόλεπτα, υπολογίζοντας τα μικροσωματίδια (PM) ανά κυβικό εκατοστό καυσαερίων.

Το νέο αυτό «πρωτόκολλο» εφαρμόζεται ήδη σε Ολλανδία, Βέλγιο, Ελβετία και Γερμανία, όπου μόνο στη τελευταία περισσότερα από 500.000 ντίζελ έχουν ήδη αποσυρθεί από την κυκλοφορία λόγω δυσλειτουργιών στο φίλτρο DPF. Μάλιστα, το κύμα των ελέγχων αναμένεται να εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη, καθώς οι σχετικές δοκιμές προγραμματίζεται να ενταχθούν στα εθνικά ΚΤΕΟ.

Το μόνο που απομένει είναι να συμφωνηθούν τα ανώτατα επιτρεπόμενα όρια, αφού σήμερα διαφέρουν ανά χώρα. Με απλά λόγια, οι ιδιοκτήτες παλαιών diesel μοντέλων θα πρέπει να πληρούν αυστηρά όρια εκπομπών ή να προχωρήσουν σε αντικατάσταση του οχήματός τους.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ακόμη και τα οχήματα με βενζινοκινητήρα, ειδικά εκείνα με άμεσο ψεκασμό, θα περνούν αυστηρούς ελέγχους για εκπομπές. Όσοι έχουν επέμβει στη βαλβίδα EGR, στο σύστημα ψεκασμού ή στον εγκέφαλο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρεθούν προ εκπλήξεως.

Διαβάστε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ