Επιτρέπονται τα ποδήλατα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς; - Όσα πρέπει να γνωρίζεις

metro mesa mazikis metaforas

Με φόντο την ενθάρρυνση της χρήσης του ποδηλάτου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κωδικοποιεί τους κανονισμούς για τη μεταφορά τους στα Μέσα Μεταφοράς.

Ενημερωτική καμπάνια με σύνθημα «Με το ποδήλατο πάω παντού» πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με την ΣΤΑΣΥ, προλειαίνοντας το έδαφος για την ανάδειξη του ποδηλάτου σε πρωταγωνιστή στη μετάβαση στις ήπιες μορφές αστικής κινητικότητας.

Το περασμένο Σάββατο, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε συνεργασία με τη ΣΤΑΣΥ εγκαινίασε εφαρμογή ενημέρωσης του κοινού για τους κανόνες χρήσης του ποδηλάτου στα ΜΜΜ, στον τερματικό σταθμό του Τραμ στο Σύνταγμα, παρουσία του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Μεταφορές, Μιχάλη Παπαδόπουλου, του Πρόεδρου των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) Χάρη Δαμασκου και του Διευθύνοντος Συμβούλου της ΣΤΑΣΥ, Αθανασίου Κοττάρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στόχος του υπουργείου είναι να συνδέσει τις ποδηλατικές διαδρομές με τα ΜΜΜ και στο πλαίσιο αυτό κωδικοποιεί τους κανονισμούς για τη μεταφορά τους.

Ποδήλατο σε Μετρό και Τραμ

Επιτρέπονται τα ποδήλατα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στα εν λόγω μέσα σταθερής τροχιάς η μεταφορά ποδηλάτου επιτρέπεται με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του οδηγού ή άλλου εντεταλμένου προσωπικού του μεταφορέα εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις (ανάλογα με την πληρότητα του οχήματος/συρμού και την ασφάλεια των επιβατών.

Στο Μετρό, τον Ηλεκτρικό Σιδηρόδρομο (Μετρό Γραμμή 1) και το Τραμ επιτρέπεται η μεταφορά και συμβατικών ποδηλάτων, έως 2 ανά συρμό. Οι ποδηλατιστές οφείλουν, κατά τη μετακίνησή τους στις αποβάθρες και γενικότερα σε όλους τους χώρους των σταθμών, να κυκλοφορούν πεζή, να μη χρησιμοποιούν τις κυλιόμενες κλίμακες των σταθμών ενώ δύνανται να κάνουν χρήση των ανελκυστήρων. Η είσοδος αυτών στο συρμό γίνεται από την τελευταία θύρα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Εάν οι συνθήκες μεταφοράς εντός του συρμού δεν το επιτρέπουν, ο οδηγός δύναται να αρνηθεί την επιβίβαση ενός επιβάτη με ποδήλατο.

Κατά τις ημέρες και ώρες διεξαγωγής αθλητικών και άλλων εκδηλώσεων που λαμβάνουν χώρα πλησίον των γραμμών του Μετρό, του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και του Τραμ δεν επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων λόγω της μεγάλης επιβατικής κίνησης στους συρμούς και τις αποβάθρες.

Σε κάθε περίπτωση, οι κάτοχοι των μεταφερόμενων ποδηλάτων (αναδιπλούμενων και μη) οφείλουν: Να βρίσκονται πλησίον αυτών και να μεριμνούν για τη μη πρόκληση τραυματισμού ή όχλησης άλλων επιβατών.

Να τα τοποθετούν στους ελεύθερους χώρους των οχημάτων/ συρμών, εκτός των διαδρόμων, των σημείων εισόδου - εξόδου των επιβατών και επικύρωσης των εισιτηρίων ούτως ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής μετακίνηση των υπόλοιπων επιβατών.

Να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τους ηλικιωμένους και γενικά στα άτομα που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής και να μην παρεμποδίζουν την πρόσβασή αυτών στους σταθμούς και τους συρμούς.

Αστικά Λεωφορεία

Επιτρέπονται τα ποδήλατα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επιτρέπεται, με ευθύνη του επιβάτη και κατά την κρίση του οδηγού ή άλλου εντεταλμένου προσωπικού του μεταφορέα ανάλογα με τις συνθήκες πληρότητας του οχήματος και την ασφάλεια των επιβατών, η μεταφορά ποδηλάτων, ως εξής:

  • Στα λεωφορεία επιτρέπεται, αποκλειστικώς, η μεταφορά αναδιπλούμενων (σπαστών) ποδηλάτων μεγέθους έως 20’’. Για τη διασφάλιση της ασφαλούς μεταφοράς των επιβατών και για την αποφυγή οποιουδήποτε τραυματισμού αυτών, τα εν λόγω ποδήλατα μεταφέρονται απαραιτήτως εντός ειδικής αποθηκευτικής τσάντας μεταφοράς/ χειραποσκευής (μέγιστων διαστάσεων 33 x 66 x 80εκατ., με ιμάντες ασφάλισης) από όπου δεν εξέχουν μηχανικά μέρη αυτών.
  • Εάν οι συνθήκες μεταφοράς εντός του οχήματος δεν το επιτρέπουν, ο οδηγός δύναται να αρνηθεί την επιβίβαση ενός επιβάτη με ποδήλατο.
  • Σε κάθε περίπτωση, οι κάτοχοι των μεταφερόμενων ποδηλάτων (αναδιπλούμενων και μη) οφείλουν: Να βρίσκονται πλησίον αυτών και να μεριμνούν για τη μη πρόκληση τραυματισμού ή όχλησης άλλων επιβατών.
  • Να τα τοποθετούν στους ελεύθερους χώρους των οχημάτων, εκτός των διαδρόμων, των σημείων εισόδου - εξόδου των επιβατών και επικύρωσης των εισιτηρίων ούτως ώστε να μη διακυβεύεται η ασφαλής μετακίνηση των υπόλοιπων επιβατών.
  • Να δίνουν προτεραιότητα στα άτομα με αναπηρίες και άτομα με μειωμένη κινητικότητα, τους ηλικιωμένους και γενικά στα άτομα που έχουν ανάγκη ιδιαίτερης προσοχής και να μην παρεμποδίζουν την πρόσβασή αυτών στους σταθμούς και τους συρμούς.
  • Στις υπεραστικές και ενδοκοινοτικές τακτικές και έκτακτες γραμμές επιτρέπεται, η μεταφορά ποδηλάτων στο χώρο των αποσκευών.

Αμαξοστοιχίες σιδηρόδρομων

Επιτρέπονται τα ποδήλατα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

α) Με τις αμαξοστοιχίες μεγάλων αποστάσεων που διαθέτουν τον κατάλληλο χώρο αποσκευών:
• στους σιδηροδρομικούς άξονες Αθήνα-Θεσσαλονίκη στις αμαξοστοιχίες IC (52, 54, 56, 58, 62, 53, 55, 57, 59, 63)
• στο σιδηροδρομικό άξονα Αθήνας – Καλαμπάκας – Αθήνας (συγκεκριμένα πρόκειται για τις αμαξοστοιχίες 882/887)

Η μεταφορά ποδηλάτων στη σκευοφόρο των αμαξοστοιχιών μεγάλων αποστάσεων παρέχεται προς το επιβατικό κοινό, σύμφωνα με τις Κανονιστικές Διατάξεις που ισχύουν για τις εγγεγραμμένες αποσκευές του Τιμολογίου Επιβατών και Αποσκευών της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης και καταβάλλεται το αντίστοιχο κόμιστρο αξίας 5€ ανά ποδήλατο.Η παραλαβή των ποδηλάτων προς μεταφορά γίνεται εφόσον υπάρχει η ανάλογη χωρητικότητα  στη σκευοφόρο και γίνονται δεκτά έως 5 ποδήλατα ανά αμαξοστοιχία.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

β) Εκτός των ανωτέρω, γίνονται δεκτά προς μεταφορά στις ακόλουθες γραμμές της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης μέχρι 3 ποδήλατα ανά αμαξοστοιχία, χωρίς την είσπραξη κομίστρου, εφόσον το επιτρέπει η χωρητικότητα της συγκεκριμένης αμαξοστοιχίας και δεν ενοχλούνται οι συνεπιβάτες:

  • Γραμμή Αθήνας – Χαλκίδας
  • Γραμμή Πειραιά – Αεροδρομίου – Κιάτο – Αίγιο
  • Αθήνα-Λειανοκλάδι: αμαξοστοιχία 1520
  • Γραμμή Λειανοκλαδίου – Στυλίδας
  • Γραμμή Λάρισας – Βόλου
  • Γραμμή Παλαιοφαρσάλου-Καλαμπάκας
  • Γραμμή Λάρισας – Θεσσαλονίκης – Λάρισας στις αμαξοστοιχίες 1590,   2592, 2596, 1599, 2597, 2599
  • Γραμμή Θεσσαλονίκης – Πλατέος – Φλώρινας (έως 2 ποδήλατα γίνονται αποδεκτά λόγω αυξημένης επιβατικής κίνησης)
  • Γραμμή Θεσσαλονίκης-Σερρών
  • Γραμμή Θεσσαλονίκη-Δράμα
  • Γραμμή Αλεξανδρούπολης– Ορμενίου (με εξαίρεση ειδικές έκτακτες περιπτώσεις δρομολόγησης, λόγω αναγκών, τροχαίου υλικού στο οποίο δεν είναι δυνατή η τοποθέτηση ποδηλάτων)
  • Γραμμή Κατακόλου – Πύργου – Ολυμπίας
  • Προαστιακή γραμμή Πάτρας
    Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις  την ευθύνη για την ασφάλεια του ποδηλάτου και την ευθύνη για την μη πρόκληση φθορών ή ζημιών στο τροχαίο υλικό ή στους υπόλοιπους επιβάτες έχει αποκλειστικά ο κάτοχος του ποδηλάτου. Επισημαίνεται ότι η τοποθέτηση των ποδηλάτων ανάμεσα στα καθίσματα των αμαξοστοιχιών της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης δεν επιτρέπεται για λόγους ασφαλείας

γ) Μεταφορά ποδηλάτων στα σιδηροδρομικά δρομολόγια που υποκαθιστούνται με λεωφορεία

Επιτρέπεται με ευθύνη του επιβάτη η μεταφορά μόνο ενός πτυσσόμενου ποδηλάτου  διαστάσεων βαλίτσας, μέγιστες επιτρεπτές διαστάσεις:100 x 60 x 25 εκατ., στο χώρο αποσκευών του λεωφορείου. Το ποδήλατο θα πρέπει απαραιτήτως να βρίσκεται σε αποθηκευτική θήκη (τσάντα μεταφοράς). Δεν καταβάλλεται κόμιστρο.

Σε ποιες αμαξοιστοιχίες απαγορεύεται η μεταφορά ποδηλάτων

  • Γραμμή Άνω Λεχωνίων – Μηλεών (Τραινάκι Πηλίου)
  • Γραμμή Διακοπτού – Καλαβρύτων  (Οδοντωτός σιδηρόδρομος)

H υπηρεσία μεταφοράς ποδηλάτων στις αμαξοστοιχίες της Σιδηροδρομικής Επιχείρησης ευθυγραμμίζεται με τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό 1371/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τον οποίο οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις πρέπει να παρέχουν τη δυνατότητα στους επιβάτες να μεταφέρουν ποδήλατα, εφόσον αυτό δεν επηρεάζει αρνητικά τη συγκεκριμένη σιδηροδρομική υπηρεσία και ο συρμός μπορεί να τα δεχθεί.

Αυτοκόλλητα με QR κώδικα στους συρμούς του Μετρό και του Τραμ

Στις πόρτες των τελευταίων οχημάτων των συρμών στις Γραμμές 1, 2 & 3 του Μετρό και του Τραμ θα τοποθετηθούν αυτοκόλλητα με κώδικα QR. Όταν ο επιβάτης σκανάρει με το κινητό του τηλέφωνο το QR θα μεταφέρεται στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Μεταφορών, όπου και θα ενημερώνεται για τη συνδυασμένη χρήση ποδηλάτων με ΜΕΤΡΟ και ΤΡΑΜ, καθώς και για τα δικαιώματά του ως επιβάτης – ποδηλάτης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ