208

To επάγγελμα με τις 3,6 εκ. κενές θέσεις εργασίας που σβήνει από τον χάρτη -Για ποιον λόγο δεν το επιλέγουν

odhgoi-fortigon

Ο κλάδος των οδηγών φορτηγών αντιμετωπίζει μεγάλο πρόβλημα, καθώς εκτός από τις 3,6 εκ. κενές θέσεις εργασίας σε 36 χώρες, μεγαλώνει όλο και περισσότερο ο μέσος όρος ηλικίας των επαγγελματιών.

Η Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για την έλλειψη οδηγών σε παγκόσμιο επίπεδο, ενώ ένα εξίσου σοβαρό πρόβλημα είναι ότι οι νέοι σε ηλικία επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών αποτελούν... είδος προς εξαφάνιση.

Μολονότι η έλλειψη οδηγών το 2024 εδραιώθηκε στις 3,6 εκατ. κενές θέσεις εργασίας -στο σύνολο των 36 υπό μελέτη χωρών- παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με αυτά του 2023, το ηλικιακό χάσμα διευρύνεται, συνθέτοντας μια δημογραφική βόμβα: τα επόμενα έτη αναμένεται να συνταξιοδοτηθούν εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί, με την επιβραδυνόμενη είσοδο στο επάγγελμα νέων οδηγών να συνηγορεί στην περαιτέρω αύξηση της έλλειψης επαγγελματιών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών αποτελούν το 6,5% του συνολικού εργατικού δυναμικού των οδηγών, με τα ποσοστά ορισμένων χωρών να χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα κρίσιμα, όπως αυτά της Ιταλίας (2,2%), της Γερμανίας (2,6%), της Πολωνίας (3%) και της Ισπανίας (3%).

odhgoi-fortigon 1

«Δυστυχώς, η τάση είναι καθοδική. Το ποσοστό των νέων οδηγών φορτηγών σε σχέση με το σύνολο των οδηγών μειώθηκε κατά 5,8% από το 2023 έως το 2024. Αυτό συμβαίνει παρά την αντίθετη τάση που παρατηρείται στο συνολικό εργατικό δυναμικό των χωρών που μελετήθηκαν, με τους νέους εργαζομένους να αυξάνονται κατά 1,4%», αναφέρει η IRU.

Στον αντίποδα, το ποσοστό των οδηγών φορτηγών που είναι άνω των 55 ετών αγγίζει το 32%. Χώρες με πολύ υψηλά ποσοστά ηλικιωμένων οδηγών περιλαμβάνουν την Ισπανία με 50%, την Αυστραλία με 47% και την Ιταλία με 45%.

Η τάση εδώ είναι επίσης ανησυχητική, σύμφωνα με την έρευνα, καθώς το ποσοστό των οδηγών φορτηγών άνω των 55 ετών αυξήθηκε κατά 1,6% το περασμένο έτος. Η μέση ηλικία οδηγού φορτηγού παγκοσμίως έχει φτάσει πλέον στα 44,5, έτη.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
odhgoi-fortigon 2

Δημογραφική βόμβα και μισθοί

Η IRU επισημαίνει ότι τα επόμενα πέντε χρόνια, λόγω συνταξιοδότησης το επάγγελμα θα εγκαταλείψουν 3,4 εκατ. οδηγοί φορτηγών, και συγκεκριμένα το 21% των υφιστάμενων οδηγών στην Αυστραλία, το 18% στην Κίνα και το 17% στην Ευρώπη.

Οι απολαβές συχνά αναφέρονται ως ο βασικός λόγος για την έλλειψη οδηγών, αλλά τα δεδομένα καταρρίπτουν αυτή την άποψη. Οι μέσοι μισθοί οδηγών φορτηγών είναι 30-135% υψηλότεροι από το βασικό επίπεδο διαβίωσης σε όλες τις περιοχές.

Έρευνα της IRU σε συνεργασία με τη Michelin, για τον βαθμό ικανοποίησης από το εν λόγω επάγγελμα και με δείγμα 1.100 οδηγούς φορτηγών σε επτά μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες, έδειξε ότι το 81% των οδηγών φορτηγών είναι ικανοποιημένο από τη δουλειά του, με το 57% να δηλώνει πολύ ή και εξαιρετικά ικανοποιημένο. Οι Βρετανοί, Γάλλοι και Ιταλοί οδηγοί είναι οι πιο ικανοποιημένοι, ενώ σύμφωνα με την IRU πιο χαρούμενοι για τη δουλειά τους είναι οι νέοι οδηγοί κάτω των 25 ετών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
odhgoi-fortigon 3

Τα μεγαλύτερα προβλήματα που θέτουν στο τραπέζι οι οδηγοί και ζητούν την άμεση επίλυσή τους είναι καλά εξοπλισμένοι χώροι ξεκούρασης και η μεταχείρισή τους στους χώρους παράδοσης, δηλαδή πώς αντιμετωπίζονται όταν φθάνουν στους χώρους για να παραδώσουν τα εμπορεύματά τους. Το φύλο και η ηλικία δεν επηρεάζουν αυτή τη σειρά προτίμησης.

Η έλλειψη οδηγών προκαλεί εκτροχιασμό της εφοδιαστικής αλυσίδας, υψηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, υπερβολική εργασία για τους οδηγούς και δυσκολίες για τις μικρές εταιρείες μεταφορών.

Διαβάστε επίσης:

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ