Ελλάδα: Πού χάθηκαν τα καινούργια αυτοκίνητα των 10.000 ευρώ;

perifereia attikis nea autokinita

Όσο οι τιμές των αυτοκινήτων καλπάζουν, φλερτάρονας με ιστορικά υψηλά, τόσο αναπολούμε τις εποχές που για ένα καινούργιο αυτοκίνητο αρκούσε ένα τετραψήφιο ποσό.

Την ανιούσα συνεχίζουν και παίρνουν οι τιμές των αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά, προκαλώντας «πονοκέφαλο» στους υποψήφιους αγοραστές, οι οποίοι νοσταλγούν τις εποχές που με ένα ποσό κοντά στις 10.000 ευρώ μπορούσαν να επιλέξουν ανάμεσα σε αρκετά αυτοκίνητα.

Πριν από περίπου μία πενταετία όποιος αναζητούσε ένα αυτοκίνητο πόλης θα μπορούσε να βρει τουλάχιστον 10 αυτοκίνητα με τιμή κάτω από 10.000 ευρώ, όταν σήμερα το φθηνότερο αυτοκίνητο της ελληνικής αγοράς αγγίζει τις 13.000 ευρώ.

Το εν λόγω ιδιόμορφο καθεστώς στην αγορά των καινούργιων αυτοκινήτων έχει συμπαρασύρει και τα μεταχειρισμένα, τα οποία γνωρίζουν μεγάλες ανατιμήσεις και έχουν αρχίσει να γίνονται απλησίαστα – Διαβάστε περισσότερα εδώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
καινούργια αυτοκίνητα φθηνά

Γιατί έχουν φτάσει στα ύψη οι τιμές των αυτοκινήτων;

Το ξέφρενο ράλι ακρίβειας στα καινούργια αυτοκίνητα δεν μπορεί να ορισθεί ως ένα μονοδιάστατο φαινόμενο, αλλά πρέπει να προσδιοριστεί ως ένας συνδυασμός παραγόντων.

Καταλυτικό ρόλο στην εκτόξευση των τιμών και την εξάλειψη των φθηνών αυτοκινήτων από τις αντιπροσωπείες, αρχικά, διαδραματίζουν οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις που επηρεάζουν τον αυτοκινητικό κλάδο και είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το κόστος κατασκευής.

Ειδικότερα, η κατασκευή ενός αυτοκινήτου σήμερα είναι πολύ πιο δαπανηρή από ό,τι αυτή μίας δεκαετίας πριν, δεδομένων των πιο σύγχρονων συστημάτων που παίρνουν θέση στον στάνταρ εξοπλισμό των αυτοκινήτων ενισχύοντας την ασφάλεια των επιβατών, την ίδια ώρα που καθιστούν πιο ευχάριστη την παραμονή των τελευταίων στο εσωτερικό του οχήματος.

Οι ψηφιακές οθόνες (βλ. πίνακα οργάνων και σύστημα πολυμέσων) και τα συστήματα ασφαλείας και υποβοήθησης (βλ. διατήρηση στη λωρίδα κυκλοφορίας) αποτελούν μόνο μερικές από τις τεχνολογίες που απαντώνται όλο και περισσότερο στα καινούργια αυτοκίνητα, ωθώντας προς τα πάνω τις τιμές των αυτοκινήτων. Ο «χορός» της ενσωμάτωσης ολοένα και πιο προηγμένων τεχνολογιών στα αυτοκίνητα, μάλιστα, θα συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, δεδομένης της πολιτικής που έχει χαράξει η Ευρωπαϊκή Ένωση για τη μείωση των αριθμών των τροχαίων στους δρόμους, με την υποχρεωτική εγκατάσταση συγκεκριμένων συστημάτων – Διαβάστε περισσότερα εδώ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Καθοριστικό παράγοντα στη μετατροπή των φθηνών αυτοκινήτων σε είδος υπό εξαφάνιση αποτελεί και η νέα πολιτική που έχει υιοθετήσει ο αυτοκινητικός κλάδος. Παλιότερα οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν επιδοθεί σε μια αέναη μάχη για την κατάληψη της πρωτιάς στο ranking των πωλήσεων. Σήμερα, ωστόσο, έχουν προτάξει την επίτευξη του μέγιστου δυνατού κέρδους ανά ΙΧ. 

καινούργια αυτοκίνητα φθηνά

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι όσο πιο ακριβό είναι ένα όχημα τόσο μεγαλύτερο είναι το κέρδος των αυτοκινητοβιομηχανιών, οι τελευταίες παύουν να δείχνουν ενδιαφέρον για τα μικρότερα (άρα και φθηνότερα) μοντέλα, τα οποία και απομακρύνουν από την γκάμα τους, με αποτέλεσμα να συρρικνώνεται η λίστα των διαθέσιμων προσιτών αυτοκινήτων.

Στην εξίσωση, φυσικά, πρέπει να προσθέσουμε το αιφνίδιο ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού που αποδιοργάνωσε πλήρως τις παραγωγικές μονάδες των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η αναστολή της λειτουργίας πολλών εργοστασίων, σε συνδυασμό με τις ρωγμές στην εφοδιαστική αλυσίδα που οφείλονται στην έλλειψη ημιαγωγών (chips) και άλλων υπεραπαραίτητων πρώτων υλών, όπως ο χάλυβας, δημιούργησαν ένα εκρηκτικό «κοκτέιλ» που αύξησε το λειτουργικό κόστος των αυτοκινητοβιομηχανιών, το οποίο και μετακυλίστηκε στους καταναλωτές.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Και σαν να μη έφταναν τα παραπάνω, έκανε την αιφνίδια εμφάνισή της και η ενεργειακή κρίση - που ξέσπασε μετά την άρση των lockdowns (λόγω της συσσωρευμένης ζήτησης για ενέργεια μετά την «επαναλειτουργία της παγκόσμιας οικονομίας) και έλαβε αλόγιστες διαστάσεις κατόπιν της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η αύξηση στην τιμή της κιλοβατώρας σημαίνει άνοδο στα λειτουργικά κόστη των εργοστασίων των αυτοκινητοβιομηχανιών. Επιπλέον έξοδα πρόσθεσε και η ακρίβεια στα καύσιμα, καθιστώντας σημαντικά πιο κοστοβόρα τη μεταφορά των καινούργιων αυτοκινήτων.

Θα γίνουν τα αυτοκίνητα φθηνότερα;

Τα πρώτα ευοίωνα σημάδια έχουν ήδη αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους, με τον οικονομικό διευθυντή του ομίλου Stellantis, Richard Palmer, να προβλέπει ότι εντός του 2023 θα καταγραφεί πτώση στις τιμές των πρώτων υλών, όπως ο χάλυβας και το αλουμίνιο, άρα και αποκλιμάκωση του κόστους κατασκευής.

Από το 2024 θα καρποφορήσουν και οι επενδύσεις στην αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών, ενώ κάποια στιγμή θα καταλαγιάσει και η ενεργειακή κρίση (σ.σ. δυστυχώς όχι σύντομα σύμφωνα με ειδικούς, όπως ο οίκος αξιολόγησης Moody's). Τότε οι τιμές των αυτοκινήτων θα γνωρίσουν μία μικρή αποκλιμάκωση.

Όποιος, ωστόσο, ελπίζει σε ελεύθερη πτώση των τιμών των καινούργιων αυτοκινήτων και εδραίωσή τους στο φάσμα των 10.000 ευρώ θα απογοητευτεί.

Αυτό διότι ακόμα και αν τερματιστεί ο πόλεμος στην Ουκρανία, ξεπεραστεί ο ενεργειακός όλεθρος και επιστρέψει σε κανονικούς ρυθμούς η παραγωγική δύναμη των εργοστασίων, τα αυτοκίνητα ουδέποτε δεν θα πάψουν να «διψούν» για νέες τεχνολογίες. Και για συστήματα που όχι απλά κάνουν πιο ευχάριστη την παραμονή μας στο όχημα, αλλά ενισχύουν σε θεαματικό βαθμό την ασφάλειά μας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ