Κρίσιμο σύστημα ασφαλείας στα αυτοκίνητα βγαίνει εκτός λειτουργίας -Τι συμβαίνει
Χιλιάδες μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην Ευρώπη έχουν αρχίσει να χάνουν μια κρίσιμη λειτουργία ασφαλείας, εξαιτίας των αλλαγών που πραγματοποιούνται στα… δίκτυα κινητής τηλεφωνίας.
Το πρόβλημα που αρχίζει και εμφανίζεται σε ανησυχητικά μεγάλο αριθμό μεταχειρισμένων οχημάτων συνδέεται άμεσα με την απενεργοποίηση των παλαιότερων δικτύων 2G και 3G από τους παρόχους κινητής τηλεφωνίας, με αποτέλεσμα πολλά αυτοκίνητα να μένουν χωρίς πρόσβαση στο σύστημα eCall, τη λειτουργία που ειδοποιεί αυτόματα τις αρχές σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος.
Το eCall είναι μια υπηρεσία υποχρεωτική για όλα τα νέα μοντέλα που λανσάρονταν στην ευρωπαϊκή αγορά από το 2015 και για κάθε καινούργιο αυτοκίνητο από τον Απρίλιο του 2018, διασφαλίζοντας ότι σε περίπτωση σοβαρού ατυχήματος αποστέλλεται αυτόματα σήμα κινδύνου στις αρμόδιες αρχές μαζί με κρίσιμα δεδομένα τοποθεσίας.
BUY NOW
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ε.Ε., μάλιστα, μπορεί να συμβάλλει στη σωτηρία έως και 2.500 ανθρώπων ετησίως
Η λειτουργία του, ωστόσο, εξαρτάται από τις υποδομές των δικτύων κινητής τηλεφωνίας, γεγονός που το καθιστά ιδιαίτερα ευάλωτο στις τεχνολογικές αλλαγές που συμβαίνουν στον τομέα και στη σταδιακή κατάργηση των παλαιότερων δικτύων.
Πιο συγκεκριμένα, η Ευρώπη έχει ήδη πάρει την απόφαση να προχωρήσει στην αναβάθμιση του συστήματος της, λανσάροντας μέσα στο 2026 τη νέα γενιά NG eCall, η οποία θα βασίζεται αποκλειστικά σε δίκτυα LTE (4G) αντί των παρωχημένων συχνοτήτων 2G και 3G.
Ήδη από την 1η Δεκεμβρίου, μεγάλοι πάροχοι σε ευρωπαϊκές χώρες έθεσαν εκτός λειτουργίας τους πομπούς 2G, με αρκετά αυτοκίνητα χρονολογίας 2012-2013 να χάνουν πλήρως τη δυνατότητα απομακρυσμένης επικοινωνίας. Αυτό αφορά τόσο τη λειτουργία του eCall και το κουμπί SOS, όσο και υπηρεσίες που συνδέονται με εφαρμογές κινητού, όπως ειδοποίηση σε περίπτωση κλοπής ή η απομακρυσμένη ενεργοποίηση του του κλιματισμού.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Σουηδία, εκεί που πρόσφατα σημειώθηκαν αρκετά τέτοια περιστατικά, με τις εταιρίες να επιβεβαιώνουν ότι οι αλλαγές επηρεάζουν και πολύ νεότερα αυτοκίνητα, όπως μοντέλα της περιόδου 2017-2024 που αναμένεται να χάσουν εντελώς τη λειτουργία ή να χρειαστούν αναβάθμιση σε εξουσιοδοτημένο συνεργείο.
Το πρόβλημα που έχει ενταθεί στη Σουηδία είναι πιθανό να εξελιχθεί σε πανευρωπαϊκό, σύμφωνα με τους περισσότερους αναλυτές. Σε αρκετές χώρες τα δίκτυα 2G εξακολουθούν να λειτουργούν, όμως σε άλλες τόσο τα 2G όσο και τα 3G έχουν ήδη απενεργοποιηθεί από το 2023.
Μέχρι το τέλος του έτους, ακόμη περισσότερες εταιρείες τηλεπικοινωνιών αναμένεται να προχωρήσουν στην ίδια πρακτική, αφήνοντας χιλιάδες οχήματα χωρίς πρόσβαση σε κρίσιμες υπηρεσίες.