
Ο συγκοινωνιολόγος και Καθηγητής του ΕΜΠ εκτιμά ότι πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για την τιμολόγηση της συμφόρησης και στην Αθήνα.
Μετά τον αγώνα που έκανε ο συγκοινωνιολόγος κ. Γιώργος Γιαννής για την εφαρμογή του ορίου των 30 χλμ./ώρα μέσα στις πόλεις τώρα καθηγητής του ΕΜΠ ανοίγει το θέμα του Δακτυλίου με το 30-35% των οχημάτων να εισέρορχονται παράνομα σε αυτόν, όπως επίσης και της τιμολόγησης της συμφόρησης που εφαρμόζουν πολλές ευρωπαϊκές πόλεις με θεαματικά αποτελέσματα.

Πιο συγκεκριμένα ο κ. Γιαννής μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ξεκαθάρισε ότι τα ΙΧ που προκαλούν τη συμφόρηση και ρυπαίνουν και το περιβάλλον πρέπει να πληρώνουν, και τα έσοδα να πηγαίνουν σε επενδύσεις για την καλή εξυπηρέτηση από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή στις υποδομές.
BUY NOW

Άλλωστε ο καθηγητής του ΕΜΠ προειδοποιεί ότι με βάση τα πρόσφατα στοιχεία που έχει στην διάθεσή του, από το 2021 ως το 2024 καταγράφηκε 20% μείωση της μέσης ταχύτητας κυκλοφορίας. Εάν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, σύντομα θα έχουμε πλήρη παράλυση και έως το 2030 οι χρόνοι διαδρομής στους περισσότερους βασικούς άξονες σχεδόν θα διπλασιαστούν σε σχέση με το 2021!
Ο κ. Γιαννής για τον παρωχημένο Δακτύλιο επισήμανε ότι: «Ο Δακτύλιος δεν λειτουργεί διότι ουσιαστικά δεν αστυνομεύεται εδώ και πολλά χρόνια. Βάσει μετρήσεων που κάνουμε, βλέπουμε ότι το 30-35% των οχημάτων που κυκλοφορούν να μην έχουν σωστό αριθμό πινακίδας. Κανείς δεν ξέρει αν έχουν κάποια άδεια αυτά τα οχήματα ή εάν κυκλοφορούν παράνομα. Αν ο Δακτύλιος λειτουργήσει σωστά, με αποτελεσματική επιτήρηση από κάμερες, μπορεί να συνεισφέρει σε καλύτερες συνθήκες κυκλοφορίας.

Επιπλέον, μπορεί να λειτουργήσει με επιπλέον περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά κριτήρια, όπως μόνο για οχήματα με μειωμένες εκπομπές ρύπων ή εναλλακτικά ωράρια για διαφορετικές κατηγορίες οχημάτων (π.χ. φορτηγά, τουριστικά), όπως συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η καθιέρωση δακτυλίου με βάση το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των οχημάτων είναι μία από τις λύσεις που πρέπει να εξεταστούν, αλλά φυσικά απαιτείται ένα συνολικότερο νέο πλαίσιο προτεραιοτήτων λειτουργίας της πρωτεύουσας. Πρέπει να αποφασίσουμε, και σε αυτή τη συζήτηση σημαντικό ρόλο έχουμε εμείς οι επιστήμονες, οι δημοσιογράφοι, η Πολιτεία αλλά και όλη η κοινωνία, αν θέλουμε να συνεχίσουμε να έχουμε τα αυτοκίνητά μας παντού και να έχουμε κακή εξυπηρέτηση ή αν θα αλλάξουμε τις συνήθειες μας και θα αρχίσουμε να υποστηρίζουμε ειλικρινά τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Αν χρειαστεί, βεβαίως πρέπει να περιορίζουμε τη χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων, αφού αυτά και δημιουργούν συμφόρηση και ρυπαίνουν.
Όταν γίνει αυτή η ειλικρινής συζήτηση, τότε υπάρχουν λύσεις. Αυτό έχει γίνει και σε άλλες πόλεις στην Ευρώπη, μάλιστα και εκεί υπήρξαν αντιδράσεις και κάποιοι επιμένουν στα ΙΧ αυτοκίνητά τους. Όμως, εκεί είναι πιο δυνατές οι φωνές των χρηστών των ΜΜΜ, των πεζών, των ποδηλατών και καταφέρνουν να διαχειρίζονται τον δημόσιο χώρο με δίκαιο και βιώσιμο τρόπο. Δεν έχουν παραδώσει τα πάντα στα ΙΧ, αντιθέτως, έχουν αρχίσει να παίρνουν συνεχώς περισσότερο χώρο από τα ΙΧ, ιδίως από τα σταθμευμένα οχήματα.»

Σχετικά με το θέμα των διοδίων ο κ. Γιαννής τόνισε ότι: «Πρέπει να ανοίξει η συζήτηση για την τιμολόγηση της συμφόρησης και στην Αθήνα, όπως συμβαίνει και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις. Το Λονδίνο, η Στοκχόλμη, το Όσλο, το Μιλάνο, εφαρμόζουν τιμολόγηση της συμφόρησης με θεαματικά θετικά αποτελέσματα στην εξυπηρέτηση των μετακινουμένων. Βεβαία, απαιτούνται σοβαρές μελέτες και ειλικρινής συζήτηση, που σήμερα λείπουν χαρακτηριστικά. Λείπουν βασικά απαραίτητα στοιχεία για να προσδιορίσουμε το μέγεθος των προβλημάτων. Δεν καταγράφεται το μέγεθος της παράνομης στάθμευσης, ούτε πόσοι κυκλοφορούν παράνομα στον δακτύλιο, ούτε η παραβατικότητα στις λεωφορειολωρίδες. Έτσι δυστυχώς, δεν έχουμε σοβαρή βάση για να αναλύσουμε τα προβλήματα και να βρούμε τις κατάλληλες λύσεις.»
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ