208

Δίπλωμα οδήγησης: Τι πρέπει να προσέξεις, πότε κινδυνεύεις με φυλακή και πρόστιμο

δίπλωμα

Ο ΚΟΚ είναι ιδιαίτερα αυστηρός στους οδηγούς που πιάνουν τιμόνι χωρίς το κατάλληλο δίπλωμα, με τους παραβάτες να έρχονται αντιμέτωποι ακόμα και με ποινή φυλάκισης.

Είναι εγκληματικό να οδηγεί κάποιος χωρίς να έχει πιστοποιηθεί, ακόμα κι αν «ξέρει» να χειρίζεται το όχημα. Δεν μιλάμε μόνο για παράβαση, αλλά για έναν κίνδυνο που μπορεί να κοστίσει ζωές .

Γι’ αυτό και ο νόμος δεν αφήνει κανένα περιθώριο, με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και τον Ποινικό Κώδικα να προβλέπουν ποινές που ξεκινούν από χρηματικά πρόστιμα και φτάνουν μέχρι και την κάθειρξη.

diploma
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 98 ,παρ.4:

Η παράβαση για όσους οδηγούν χωρίς να κατέχουν την κατάλληλη άδεια οδήγησης ή ενώ η άδειά τους έχει ανακληθεί ή αφαιρεθεί, σύμφωνα με το π.δ. 51/2012, κατατάσσεται στην κατηγορία Ε4.

Στον παραβάτη επιβάλλεται η επί τόπου αφαίρεση της άδειας οδήγησης για ένα (1) έτος, ενώ, εφόσον υπάρχουν, αφαιρούνται και τα στοιχεία κυκλοφορίας του οχήματος για τριάντα (30) ημέρες. Παράλληλα, προβλέπονται και διοικητικές κυρώσεις, οι οποίες διαμορφώνονται ανάλογα με τον τύπο του οχήματος:

  • Για μοτοποδήλατα, μοτοσικλέτες, μηχανοκίνητα τρίκυκλα, ελαφρά τετράκυκλα ή τετράκυκλα, επιβάλλεται πρόστιμο 500 ευρώ.
  • Για επιβατηγά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης, το πρόστιμο ανέρχεται σε 700 ευρώ.
  • Για επιβατηγά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης και λεωφορεία, το πρόστιμο φτάνει τα 1.000 ευρώ, επιπλέον των κυρώσεων που προβλέπονται από τον ν. 4070/2012.
  • Για φορτηγά, εφαρμόζονται τα διοικητικά πρόστιμα και οι κυρώσεις του ν. 3446/2006 στα πρόσωπα που ορίζει ο νόμος και φτάνουν έως και τις 2.000 ευρώ.

Επιπλέον, σε όσους οδηγούν ενώ η άδειά τους έχει αφαιρεθεί για παραβάσεις του ίδιου νόμου και σχετικής παράβασης, επιβάλλεται ποινή φυλάκισης έως ενός (1) έτους και χρηματική ποινή τουλάχιστον 2.000 ευρώ.

Σε περιπτώσεις που ο οδηγός στερείται ή δεν κατέχει την κατάλληλη άδεια και προξενήσει τροχαίο ατύχημα, με αποτέλεσμα βαριά σωματική βλάβη, σημαντική ζημία σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή θάνατο (ή θανάτους μεγάλου αριθμού ανθρώπων), η τιμωρία ορίζεται σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις του Ποινικού Κώδικα για επικίνδυνη οδήγηση (άρθρο 290Α, ν. 4619/2019).



kinish
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 290Α, ν. 4619/2019 του Ποινικού Κώδικα, οδηγός που κατηγορείται για επικίνδυνη οδήγηση, τιμωρείται με:

  • Φυλάκιση έως τρία (3) έτη, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος σε ξένα πράγματα.
  • Φυλάκιση τουλάχιστον ενός (1) έτους, αν από την πράξη μπορεί να προκύψει κίνδυνος για άνθρωπο.
  • Κάθειρξη έως δέκα (10) έτη, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τη βαριά σωματική βλάβη ή προκάλεσε σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις.
  • Κάθειρξη τουλάχιστον δέκα (10) ετών, αν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.

Επιπλέον όποιος στις περιπτώσεις της προηγούμενης παραγράφου οδηγεί επικίνδυνα από αμέλεια και από την πράξη του αυτή μπορεί να προκύψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα ή κίνδυνος για άνθρωπο, τιμωρείται με φυλάκιση έως δύο (2) έτη ή χρηματική ποινή.

Ταυτόχρονα, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει σύμφωνα με το Άρθρο 101 «Ειδικές περιπτώσεις αφαίρεσης άδειας οδήγησης» ότι αυτός που καταλαμβάνεται να οδηγεί οδικό όχημα, κατά το διάστημα που του έχει αφαιρεθεί η άδεια οδήγησης για οποιονδήποτε λόγο, εκτός των λοιπών προβλεπόμενων ποινών, στερείται, με απόφαση του δικαστηρίου, του δικαιώματος επαναχορήγησης της άδειας οδήγησης για τρία (3) επιπλέον έτη, ενώ αν γίνει υπαίτιος τροχαίου ατυχήματος με τραυματισμό ή θάνατο, το δικαστήριο δύναται να επιβάλλει και την ποινή της δια βίου αφαίρεσης της άδειας οδήγησης οποιουδήποτε οδικού οχήματος.

diploma
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Επίσης ο ΚΟΚ είναι ξεκάθαρος και για τη χρήση βοηθητικών οργάνων κατά την οδήγηση που αναγράφονται στο δίπλωμα, π.χ. γυαλιά οράσεως, με τον μη εναρμονισμό από τους οδηγούς να επιφέρει πρόστιμο 150 ευρώ σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 104.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι η κάθε κατηγορία διπλώματος έχει τις δικές της προϋποθέσεις και ηλικιακά όρια για την απόκτηση του. Στα 16 έτη είναι δυνατή η απόκτηση άδειας ΑΜ, που αφορά μοτοποδήλατα και ελαφρά τετράκυκλα. Στα 18 έτη μπορεί κανείς να αποκτήσει άδεια Α1 για μοτοσικλέτες έως 125 κυβικά εκατοστά με ισχύ μέχρι 11 kW, καθώς και τρίκυκλα έως 15 kW. Η κατηγορία Α2 απαιτεί ηλικία 20 ετών και καλύπτει μοτοσικλέτες έως 35 kW με περιορισμό στον λόγο ισχύος προς βάρος, ενώ η πλήρης κατηγορία Α δίνεται στα 24 έτη ή στα 22 εφόσον ο οδηγός έχει ήδη δίπλωμα Α2 επί δύο χρόνια.

Για τα αυτοκίνητα, η πιο συνηθισμένη κατηγορία Β ξεκινά στα 18 έτη και αφορά οχήματα έως 3.500 κιλά με έως οκτώ επιβάτες, ενώ από τον Ιανουάριο του 2022 ισχύει στη χώρα μας και η συνοδευόμενη οδήγηση, δηλαδή η δυνατότητα απόκτησης διπλώματος από την ηλικία των 17 ετών, υπό την προϋπόθεση ότι ο νέος οδηγός συνοδεύεται στο αυτοκίνητο από ενήλικο άνω των 25 ετών, ο οποίος διαθέτει δίπλωμα τουλάχιστον πέντε χρόνια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
neos odhgos

Από εκεί και πάνω υπάρχουν οι επαγγελματικές κατηγορίες. Η κατηγορία C1, διαθέσιμη από τα 18 έτη, αφορά φορτηγά από 3.500 έως 7.500 κιλά, ενώ η κατηγορία C από τα 21 έτη αφορά μεγαλύτερα φορτηγά, με δυνατότητα να κατέβει το όριο στα 18 έτη εφόσον ο ενδιαφερόμενος αποκτήσει και Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (Π.Ε.Ι.) Εμπορευμάτων.

Αντίστοιχα, για τη μεταφορά επιβατών η κατηγορία D1 αφορά οχήματα έως 16 επιβατών και μήκους έως 8 μέτρων με ελάχιστη ηλικία τα 21 έτη, ενώ η κατηγορία D δίνεται στα 24 έτη και αφορά λεωφορεία με περισσότερους από 8 επιβάτες, με το όριο να κατεβαίνει στα 21 έτη εφόσον συνδυάζεται με Π.Ε.Ι. Επιβατών.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ