7 στους 10 οδηγούς δεν μπορούν να απαντήσουν σωστά -Πότε σταματάω σε μια πλατεία

kiklikos komvos

Μια μεγάλη παρανόηση επικρατεί όσον αφορά τους κανόνες που ισχύουν κατά την κυκλοφορία των οχημάτων σε κυκλικό κόμβο και σχετικά με το ποιος έχει προτεραιότητα.

Σε κρίσιμα σημεία του οδικού δικτύου έχουν εξελιχθεί οι κυκλικοί κόμβοι, μιας και βάσει ερευνών μειώνουν σε θεαματικό βαθμό τα τροχαία ατυχήματα και ταυτόχρονα συνδράμουν στην εξομάλυνση της κυκλοφορίας σε περιοχές που ήταν ευάλωτες σε μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο.

Για να επιτύχουν, ωστόσο, οι ισόπεδοι κόμβοι – κοινώς γνωστοί και ως πλατείες - τον σκοπό τους πρέπει αφενός να φέρουν τον κατάλληλο σχεδιασμό και αφετέρου να γνωρίζουν οι οδηγοί πώς να συμπεριφερθούν όταν κυκλοφορούν ή είναι έτοιμοι να εισέλθουν σε αυτούς.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
προτεραιότητα σε πλατεία

Όσον αφορά το δεύτερο σκέλος, για αυτό φροντίζει ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας ο οποίος είναι ιδιαίτερα σαφής για το ποιος έχει προτεραιότητα κατά την κίνηση σε πλατεία.

Την προτεραιότητα «απολαμβάνει» όποιος εισέρχεται μέσα στον κόμβο και όχι όσοι κινούνται ήδη μέσα σε αυτόν. Επομένως, όσοι βρίσκονται ήδη εντός της πλατείας πρέπει να σταματήσουν και να δώσουν προτεραιότητα στον οδηγό που πλησιάζει τον κόμβο για να εισέλθει σε αυτόν.

Μοναδική περίπτωση που οι εισερχόμενοι στον κόμβο δεν έχουν προτεραιότητα είναι αν υπάρχει σχετική σήμανση (βλ. STOP ή παραχώρηση προτεραιότητας) ή φωτεινοί σηματοδότες.

προτεραιότητα σε πλατεία
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ειδικότερα, το Άρθρο 26 «Ισόπεδοι οδικοί κόμβοι και υποχρέωση παραχώρησης προτεραιότητας» αναφέρει τα εξής:

Ο οδηγός που πλησιάζει σε ισόπεδο οδικό κόμβο υποχρεούται να καταβάλλει ιδιαίτερη προσοχή για να μην προκαλέσει επί του κόμβου κίνδυνο ή παρακώλυση της κυκλοφορίας, ρυθμίζοντας την ταχύτητα του οχήματός του, ώστε να μπορεί να διακόψει την πορεία αυτού, για να διέλθουν τα οχήματα που έχουν προτεραιότητα.

1. Ο οδηγός απαγορεύεται να εισέρχεται στον κόμβο, έστω και αν οι τυχόν υπάρχοντες φωτεινοί σηματοδότες, το επιτρέπουν, όταν η πυκνότητα της κυκλοφορίας είναι τέτοια ώστε να υποχρεωθεί ενδεχομένως να παραμείνει στη διασταύρωση.

2. Ο οδηγός που έχει εισέλθει στον κόμβο όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες, μπορεί να εξέλθει αυτού και πριν δοθεί το σήμα ελεύθερης κυκλοφορίας προς την κατεύθυνση την οποία θα ακολουθήσει, αν δεν θα παρεμποδιστεί εκ τούτου η διέλευση των λοιπών οχημάτων που χρησιμοποιούν την οδό και κινούνται προς την ανοικτή κατεύθυνση.

3. Στους κόμβους η προτεραιότητα ορίζεται με κατάλληλη σήμανση

4. Στους κόμβους χωρίς τέτοια σήμανση η προτεραιότητα ανήκει σε αυτόν που έρχεται από τα δεξιά.

Κατ’ εξαίρεση:
α) αυτοί που κυκλοφορούν στους αυτοκινητόδρομους, εθνικές οδούς και οδούς ταχείας κυκλοφορίας έχουν προτεραιότητα,
β) αυτοί που εισέρχονται σε οδό από χωματόδρομο, μονοπάτια, παρόδιο ιδιοκτησία, χώρο στάθμευσης και σταθμούς ανεφοδιασμού και εξυπηρέτησης οφείλουν να παραχωρούν προτεραιότητα σε αυτός που κινούνται στην οδό,
γ) αυτοί που εκκινούν ή κινούνται προς τα πίσω, όπου αυτό επιτρέπεται, οφείλουν να παραχωρούν προτεραιότητα,
δ) τα σιδηροδρομικά ή τροχιοδρομικά οχήματα έχουν προτεραιότητα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

5. Οι ενδείξεις των φωτεινών σηματοδοτών (φαναριών) κυκλοφορίας υπερισχύουν των ενδείξεων των πινακίδων σήμανσης, οι οποίες καθορίζουν την προτεραιότητα.

Ο οδηγός που παραβαίνει τις διατάξεις του συγκεκριμένου άρθρου τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο 350 ευρώ.

Διαβάστε επίσης:

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ