Αυτά τα αυτοκίνητα εξαφανίζονται από τους δρόμους -Για ποιον λόγο δεν τα αγοράζει κανείς
Αυτοκίνητα συγκεκριμένων κατηγοριών που κάποτε μεσουρανούσαν πλέον αποτελούν σπάνιο θέαμα στους δρόμους, με τους αγοραστές να ακολουθούν μαζικά τα προστάγματα της «μόδας» της σύγχρονης εποχής.
Σήμερα κάποιες από τις άλλοτε δημοφιλείς κατηγορίες αυτοκινήτων τείνουν να εκλείψουν, ενώ για δεκαετίες υπήρξαν οι απόλυτοι κυρίαρχοι στους δρόμους. Ωστόσο πλέον οι αγοραστές στρέφονται μαζικά σε μια διαφορετική «μόδα» που έχει μετατραπεί τα τελευταία χρόνια σε παγκόσμιο φαινόμενο.
Ο λόγος για τα SUV, τα οποία έχουν καταφέρει μέσα σε λίγα χρόνια να εδραιώσουν μια πρωτοφανή κυριαρχία, παραμερίζοντας σεντάν, πολυμορφικά και οικογενειακά hatchback, που πλέον φαίνεται να απουσιάζουν όλο και περισσότερο από τις προϊοντικές λίστες των κατασκευαστών.
BUY NOW
Κοιτώντας στο πρόσφατο παρελθόν θα δούμε ότι το 2023 τα SUV πέτυχαν ιστορικό υψηλό καταλαμβάνοντας το 48% (46% το 2022) των ταξινομήσεων σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το μερίδιο των SUV στην ευρωπαϊκή αγορά ήταν ακόμη μεγαλύτερο το 2024, καθώς αντιστοιχούσαν στο 54% των συνολικών ταξινομήσεων, ποσοστό-ρεκόρ για την κατηγορία. Συνολικά, οι καταναλωτές στην Ευρώπη αγόρασαν 6,92 εκατομμύρια SUV, αριθμός αυξημένος κατά 4% σε σύγκριση με το 2023.
Υπάρχουν διάφοροι παράγοντες που δημιουργούν αυτή την τάση, από την ελκυστικότητα των SUV ως σύμβολο κύρους και την αυξημένη άνεση που προσφέρουν (σ.σ. συγκριτικά με τα υπόλοιπα ΙΧ), έως τις στρατηγικές μάρκετινγκ των κορυφαίων αυτοκινητοβιομηχανιών», αναφέρεται χαρακτηριστικά σε σχετική μελέτη του Δ.Ο.Ε.
Το μεγαλύτερο πλήγμα έχουν υποστεί τα πολυμορφικά (MPV) που έχουν χαθεί από τους προϊοντικούς καταλόγους των εταιρειών, ενώ σε είδος υπό εξαφάνιση τείνουν να εξελιχθούν και τα μεσαίου μεγέθους σεντάν. Μοντέλα όπως τα Toyota Avensis, Ford Mondeo και Volkswagen Passat που κάποτε τύχαιναν τεράστιας δημοφιλίας πλέον έχουν αποσυρθεί από τους καταλόγους των εταιρειών. Ειδικά για το Passat, το μοντέλο έχει αποκτήσει νέα γενιά, αλλά η συγκεκριμένη ονομασία εκπροσωπείται αποκλειστικά μέσω στέισον αμαξώματος.
Ίδια πορεία ακολουθούν και τα μικρομεσαία σεντάν, με αρκετές προτάσεις που γνωρίσαμε τα περασμένα χρόνια (Honda Civic Sedan, Volkswagen Jetta, SEAT Toledo, Nissan Tiida κ.ο.κ.) να μένουν χωρίς αντικαταστάτη. Δυσοίωνο δείχνει το μέλλον και για τα οικογενειακά hatchback μοντέλα, με ορισμένες δημοφιλείς προτάσεις, όπως η Alfa Romeo Giulietta, να έχουν χαθεί από τον αυτοκινητικό κόσμο, και άλλες να καταγράφουν σημαντική πτώση στις πωλήσεις τους, με τους οδηγούς να δίνουν ψήφο εμπιστοσύνης στα μεγαλύτερα και πιο πρακτικά crossovers και SUVs.
Σύμφωνα, βέβαια, με τα επίσημα στοιχεία του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας, τα SUV ζυγίζουν κατά μέσο όρο 200-300 κιλά περισσότερα από ένα μεσαίου μεγέθους αυτοκίνητο, συνήθως καταλαμβάνουν σχεδόν 0,3 τ.μ. περισσότερο χώρο και εκπέμπουν περίπου 20% περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα.