Αυτή είναι η πρώτη πόλη της Ελλάδας που γίνεται Ευρώπη -Τι αλλάζει στους δρόμους της
Η πόλη της βόρειας Ελλάδας ετοιμάζεται να ευθυγραμμιστεί με τα ευρωπαϊκά κυκλοφοριακά πρότυπα, αλλάζοντας τον τρόπο λειτουργίας των δρόμων της.
Στην Ελλάδα, ο τρόπος λειτουργίας των κυκλικών κόμβων καθορίζεται από τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο οποίος τους αντιμετωπίζει όπως κάθε άλλη διασταύρωση. Αυτό σημαίνει ότι, εφόσον δεν υπάρχει διαφορετική σήμανση, ισχύει ο γενικός κανόνας της προτεραιότητας από δεξιά, με αποτέλεσμα τα οχήματα που εισέρχονται στον κυκλικό κόμβο να έχουν προτεραιότητα έναντι όσων κινούνται ήδη στο εσωτερικό του.
Η συγκεκριμένη ρύθμιση εφαρμόζεται σε μεγάλο μέρος του οδικού δικτύου και αποτελεί τη βάση πάνω στην οποία έχουν σχεδιαστεί και λειτουργούν οι περισσότεροι κυκλικοί κόμβοι στη χώρα. Ωστόσο, η πρακτική αυτή διαφέρει από όσα συναντά κανείς στις περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις, όπου η προτεραιότητα αποδίδεται στα οχήματα που βρίσκονται ήδη μέσα στον κόμβο, με στόχο την ομαλότερη ροή της κυκλοφορίας και τη μείωση των σημείων σύγκρουσης.
BUY NOW
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο έρχεται να κινηθεί και η πρωτοβουλία που αποφάσισε το τοπικό συμβούλιο Σερρών, επιχειρώντας μια προσαρμογή του τοπικού κυκλοφοριακού μοντέλου σε πιο σύγχρονες και ευρωπαϊκές πρακτικές, μέσα από σαφή σήμανση και ξεκάθαρους κανόνες προτεραιότητας.
Η πρόταση που έχει τεθεί στο τραπέζι προβλέπει την αναστροφή της προτεραιότητας σε όλους τους κυκλικούς κόμβους της πόλης, με εξαίρεση δύο που είναι χαρακτηρισμένοι ως τμήματα εθνικής οδού, έτσι ώστε προτεραιότητα να έχουν τα οχήματα που κινούνται ήδη εντός του κόμβου και όχι εκείνα που εισέρχονται σε αυτόν.
Στην πράξη, η αλλαγή αυτή αναμένεται να συμβάλει σε πιο ομαλή ροή της κυκλοφορίας, ιδιαίτερα σε σημεία με αυξημένο φόρτο, όπου σήμερα παρατηρούνται καθυστερήσεις και μικρές εστίες συμφόρησης. Προϋπόθεση, βέβαια, αποτελεί η έγκριση της σχετικής απόφασης από τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωρικού Σχεδιασμού Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία, σύμφωνα με τα τοπικά μέσα, στο παρελθόν είχε ακυρώσει αντίστοιχη πρόταση.
Ωστόσο, η μετάβαση σε ένα διαφορετικό μοντέλο δεν παύει να απαιτεί χρόνο προσαρμογής και να δημιουργεί κάποια ερωτήματα. Ιδιαίτερα για οδηγούς που δεν κινούνται συχνά στην πόλη ή προέρχονται από περιοχές όπου εξακολουθεί να εφαρμόζεται αυστηρά ο κανόνας της προτεραιότητας από δεξιά, η νέα εικόνα των κόμβων μπορεί αρχικά να προκαλέσει σύγχυση, ειδικά αν δεν συνοδεύεται από τη σχετική σήμανση, όπως το ανάποδο τρίγωνο παραχώρησης προτεραιότητας.
Το μόνο που μένει πλέον να φανεί είναι αν τα αρμόδια όργανα θα εγκρίνουν, σε πρώτη φάση, την εφαρμογή του μέτρου και αν αυτό θα μπορέσει να βάλει τέλος στο κυκλοφοριακό μπέρδεμα που παρατηρείται σήμερα σε αρκετούς κόμβους της πόλης.