Αυτό είναι το αξεσουάρ που είχαμε όλοι στα αυτοκίνητα -Ποιος είναι ο λόγος που χάθηκε

Ανάλογα με την ηλικία του, το αυτοκίνητό σας μπορεί να διαθέτει μια κυκλική υποδοχή 12V στην κεντρική κονσόλα, η οποία ωστόσο αποτελεί είδος προς εξαφάνιση από τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Πρόκειται για τον αναπτήρα του αυτοκινήτου, ένα αξεσουάρ που μέχρι πριν από μερικά χρόνια θεωρούνταν εκ των ων ουκ άνευ στον βασικό εξοπλισμό των περισσότερων μοντέλων.
Πλέον στη θέση του συναντάμε συνήθως θύρες φόρτισης κινητών τηλεφώνων, ενώ σε μερικά αυτοκίνητα παραμένει η 12βολτη κυκλική υποδοχή, χωρίς όμως τον αναπτήρα, απ’ όπου μπορούν να τροφοδοτηθούν διάφορα αξεσουάρ όπως φορητοί ανεμιστήρες.
BUY NOW

Ο πρώτος ηλεκτρικός αναπτήρας κατοχυρώθηκε στις αρχές του 1880 από τον Friedrich W. Schindler, με σκοπό να χρησιμοποιείται για το άναμμα πούρων. Το 1921, ο Joshua M. Morris κατοχύρωσε την πατέντα για τον αποσπώμενο ηλεκτρικό αναπτήρα, ενώ εκείνη την περίοδο τα τσιγάρα γίνονταν σταδιακά πιο δημοφιλή από τα πούρα στην Αμερική.
Έτσι το αξεσουάρ επανασχεδιάστηκε από την αμερικανική εταιρεία Casco, με σκοπό να χρησιμοποιηθεί για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο, κάτι που έγινε τη διετία 1925-26, ενώ μέχρι το 1950 ο αποσπώμενος αναπτήρας ήταν στάνταρ σχεδόν σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο.

Η ασύρματη εκδοχή του αναπτήρα πατενταρίστηκε από την ίδια εταιρεία το 1960, και τα επόμενα χρόνια χρησιμοποιήθηκε μαζικά σχεδόν από κάθε αυτοκινητοβιομηχανία. Ωστόσο η εν λόγω εφεύρεση άνοιξε τον δρόμο για την ανάπτυξη ολόκληρης αγοράς ηλεκτρικών αξεσουάρ για αυτοκίνητα.
Σήμερα θεωρούμε δεδομένη την ύπαρξη παροχής ρεύματος στο αυτοκίνητο. Οι θύρες φόρτισης συσκευών πληθαίνουν διαρκώς και περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό ολοένα και περισσότερων μοντέλων, ενώ ολοένα και λιγότερα διατηρούν την αρχική κυκλική 12βολτη υποδοχή.
Ένας από τους λόγους -ίσως ο βασικότερος- που ευθύνεται για τη σταδιακή κατάργηση του αναπτήρα είναι και η δράση του αντικαπνιστικού κινήματος, το οποίο πιέζει για την απαγόρευση του καπνίσματος στο αυτοκίνητο.

Ταυτόχρονα, άρχισαν να αλλάζουν και οι συνήθειες των οδηγών. Σύμφωνα με την Αμερικανική Πνευμονολογική Εταιρεία, το 1965 κάπνιζε το 42,4% των Αμερικανών, ενώ σήμερα το ποσοστό έχει πέσει στο 13,7%.
Ως αποτέλεσμα, ο αναπτήρας δεν προσφέρεται πλέον στον βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων, με ορισμένες εταιρείες ωστόσο να τον προσφέρουν ακόμη ως στοιχείο του προαιρετικού εξοπλισμού.
Ο αναπτήρας λοιπόν έχει προστεθεί στη μακρά λίστα εξαρτημάτων αυτοκινήτου που σταδιακά εξαφανίστηκαν λόγω τεχνολογικής προόδου, αλλαγής νοοτροπίας ή απλής... αχρηστίας.