Αποζημίωση μαμούθ: Ποια μάρκα πληρώνει 200 εκατ. ευρώ για θανατηφόρο ατύχημα από μοντέλο της

Το τεράστιο ποσό που καλείται να πληρώσει η συγκεκριμένη μάρκα για το δυστύχημα που έφερε στο προσκήνιο τις καταστροφικές συνέπειες που μπορεί να έχουν τα αυτόνομα συστήματα στον δρόμο
Σε μια υπόθεση που προκαλεί παγκόσμιο ενδιαφέρον, αμερικανικό δικαστήριο στο Μαϊάμι αποφάσισε την επιβολή συνολικής αποζημίωσης ύψους 242,5 εκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 210 εκατ. ευρώ) εις βάρος της Tesla, με αφορμή ένα θανατηφόρο τροχαίο που σημειώθηκε το 2019 στις Ηνωμένες Πολιτείες.
Το δυστύχημα έλαβε χώρα, όταν ο οδηγός ενός Tesla Model S, έχοντας ενεργοποιημένο το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης Enhanced Autopilot, αποσπάστηκε από την οδήγηση προσπαθώντας να πιάσει το κινητό του τηλέφωνο που του είχε πέσει. Ενώ κινούνταν με ταχύτητα περίπου 100 χλμ./ώρα, διέσχισε μια διασταύρωση και προσέκρουσε σε σταθμευμένο όχημα, χτυπώντας και τους ιδιοκτήτες του που βρίσκονταν δίπλα. Η νεαρή οδηγός σκοτώθηκε ακαριαία, ενώ ο συνεπιβάτης της υπέστη πολλαπλά κατάγματα και σοβαρή κρανιοεγκεφαλική κάκωση.
BUY NOW

Κατά τη διάρκεια της δίκης, ο οδηγός παραδέχθηκε την ευθύνη του, αλλά ισχυρίστηκε πως πίστευε ότι το σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος του Autopilot θα σταματούσε το όχημα σε περίπτωση ανίχνευσης εμποδίου. Οι ενάγοντες, από την πλευρά τους, κατηγόρησαν την Tesla για ανεπαρκή σχεδιασμό και ενημέρωση, υποστηρίζοντας ότι παρόλο που το σύστημα ημιαυτόνομης οδήγησης είχε αναπτυχθεί αποκλειστικά για χρήση σε αυτοκινητοδρόμους, δεν υπήρχαν μηχανισμοί που να εμποδίζουν τη χρήση του σε άλλους τύπους οδικού δικτύου.
Πέρα από αυτό, η εταιρεία του Elon Musk κατηγορήθηκε και για παραπλανητική διαφήμιση καιλανθασμένες εντυπώσεις στους καταναλωτές για τις δυνατότητες των ημιαυτόνομων τεχνολογιών της, μετατρέποντας, σύμφωνα με τους δικηγόρους των εναγόντων, «τους δημόσιους δρόμους σε πεδίο δοκιμής μιας ελλιπούς τεχνολογίας».
Από την πλευρά της, η Tesla αρνήθηκε οποιαδήποτε ευθύνη, χαρακτηρίζοντας το κατηγορητήριο ως «συκοφαντική πλάνη» και υποστηρίζοντας ότι η αποκλειστική ευθύνη βαρύνει τον οδηγό – θέση που, όπως σημείωσε, επιβεβαιώθηκε και από την παραδοχή του ίδιου κατά τη διάρκεια της δίκης. Επιπλέον, η εταιρεία προειδοποίησε πως μια τέτοια ετυμηγορία ενδέχεται να θέσει σε κίνδυνο τη μελλοντική ανάπτυξη των αυτόνομων και ημιαυτόνομων συστημάτων οδήγησης.

Αν και οι ενάγοντες ζητούσαν αρχικά αποζημίωση ύψους 345 εκατομμυρίων δολαρίων, το δικαστήριο όρισε την αποζημίωση στα 129 εκατ. δολάρια, επιβάλλοντας παράλληλα πρόστιμο ύψους 200 εκατ. δολαρίων στην Tesla. Εν τέλει και σύμφωνα με την απόφαση του σώματος των ενόρκων, το οποίο έκρινε ότι η ευθύνη της εταιρείας περιοριζόταν στο ένα τρίτο του συνολικού βάρους του δυστυχήματος, το τελικό ποσό που καλείται να καταβάλει η Tesla διαμορφώθηκε στα 242,5 εκατομμύρια δολάρια.
Σημειώνεται, μάλιστα, πως σύμφωνα με το αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC, η απόφαση αυτή ενδέχεται να αποτελέσει προηγούμενο για παρόμοιες αγωγές στο μέλλον, που σχετίζονται με την απόδοση και τις επιπτώσεις των αυτόνομων τεχνολογιών της εταιρείας σε πραγματικές συνθήκες κυκλοφορίας