Σηκώνουν από τους δρόμους τα... αιώνια παρκαρισμένα αυτοκίνητα -Ούτε οι πινακίδες κυκλοφορίας δεν τα σώζουν
Η εικόνα εγκαταλελειμμένων αυτοκινήτων που παραμένουν για μήνες ή και χρόνια στα ίδια σημεία μέσα στον αστικό ιστό, αποτελεί πλέον σοβαρό πρόβλημα για την Αθήνα και τους περισσότερους μεγάλους δήμους της χώρας.
Τα εγκαταλελειμμένα οχήματα αποτελούν ένα μεγάλο «αγκάθι» για τις περισσότερες ελληνικές πόλεις τον τελευταίο καιρό, αφού επιβαρύνουν αισθητικά τις γειτονιές, δυσκολεύουν την αναζήτηση διαθέσιμης θέσης στάθμευσης, καταλαμβάνουν ζωτικό χώρο από τους δημότες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταλήγουν να αποτελούν εστίες μόλυνσης, συσσώρευσης απορριμμάτων και αρκετών βλαβερών μικροοργανισμών.
Ως προς το γιατί τελευταία βλέπουμε αυτή την άνοδο, αιτίες που οδηγούν ένα όχημα στην πλήρη ακινησία και εγκατάλειψη του σε δημόσιο δρόμο σχετίζονται συχνά με σοβαρές βλάβες, υψηλό κόστος επισκευής ή αδυναμία κάλυψης εξόδων συντήρησης και φορολογικών υποχρεώσεων.
BUY NOW
Όταν ένας ιδιοκτήτης αδυνατεί να διατηρήσει ένα όχημα σε κυκλοφορία, πολλές φορές το εγκαταλείπει χωρίς να ακολουθήσει τη νόμιμη διαδικασία ακινησίας (που προβλέπει ιδιωτικό χώρο φύλαξης), αφήνοντας το πρόβλημα να παραμένει και να επιδεινώνεται, εις βάρος των συνδημοτών του.
Στην Αττική και ιδιαίτερα σε δήμους με υψηλή πυκνότητα κατοικιών, το φαινόμενο έχει πάρει μεγάλη έκταση, οδηγώντας πλέον τις δημοτικές αρχές σε μαζικές επιχειρήσεις εντοπισμού και απομάκρυνσης τέτοιων οχημάτων.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο Δήμος Νέας Σμύρνης, ο οποίος, όπως ανακοίνωσε ο Δήμαρχος Γιώργος Κουτελάκης στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, έχει ήδη προχωρήσει σε 220 απομακρύνσεις εγκαταλελειμμένων οχημάτων μέσα στο τρέχον έτος, επιδιώκοντας το υψηλότερο ρεκόρ καθαρισμού του δημόσιου χώρου, παρότι τα περιστατικά παραμένουν ακόμη πολλά και οι επιχειρήσεις συνεχίζονται.
Σημειώνεται επίσης πως, όπως φαίνεται από τις σχετικές φωτογραφίες, ο δήμος δεν διστάζει να απομακρύνει και οχήματα τα οποία διαθέτουν κανονικά τις πινακίδες κυκλοφορίας τους, υποδηλώνοντας πως δεν έχουν τεθεί σε ψηφιακή ακινησία, μια διαδικασία που μάλιστα απαιτεί και περισσότερο χρόνο καθώς χρειάζεται να ξεπεράσει περισσότερα γραφειοκρατικά βήματα.
Σε σχετική δημοσίευση προχώρησε και ο Αντιδήμαρχος Καθαριότητας και Πολιτικής προστασίας, Μάντζιος Θοδωρής, που επισήμανε πως η διαδικασία απομάκρυνσης εγκαταλελειμμένων οχημάτων συνεχίζεται, δείχνοντας και σχετικές εικόνες από οχήματα που διαθέτουν πινακίδες κυκλοφορίας, άλλα απομακρύνονται από τους γερανούς του Δήμου.
Σε αυτό το σημείο υπενθυμίζουμε πως σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο, όχημα που παραμένει σταθμευμένο στο ίδιο σημείο για μεγαλύτερο διάστημα από αυτό που προβλέπει ο ΚΟΚ, μπορεί να χαρακτηριστεί εγκαταλελειμμένο και να απομακρυνθεί μετά από συγκεκριμένη διαδικασία ειδοποίησης και σήμανσης από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Οι πολίτες μπορούν να κάνουν αναφορά στη δημοτική αρχή όταν εντοπίσουν τέτοιο όχημα, ακόμη και αν αυτό φέρει επίσημες πινακίδες κυκλοφορίας.
Σε περίπτωση που δεν υπάρχουν πινακίδες, το νομικό πλαίσιο είναι απόλυτο, αφού απαγορεύεται η στάθμευση τέτοιου οχήματος σε δημόσιο χώρο και ο ιδιοκτήτης οφείλει να το διατηρεί αποκλειστικά σε δηλωμένο ιδιωτικό χώρο, διαφορετικά επιβάλλεται το προβλεπόμενο πρόστιμο και το όχημα απομακρύνεται υποχρεωτικά.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη νομοθεσία, ένα αυτοκίνητο θεωρείται εγκαταλελειμμένο όταν βρίσκεται σταθμευμένο σε χώρους ή δρόμους δημόσιους, δημοτικούς, κοινοτικούς, ή σε χώρους στους οποίους απαγορεύεται η στάθμευση, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 30 ημέρες.
Επίσης, εγκαταλελειμμένο θεωρείται και όταν βρίσκεται σε άλλους δημόσιους, δημοτικούς ή κοινοτικούς ή λιμενικούς κοινόχρηστους ή μη χώρους και οδούς για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο από 90 ημέρες, ή εφόσον αποτελεί γενικά κίνδυνο για το περιβάλλον, την υγεία και την ασφάλεια των κατοίκων.
Εάν μετά την αυτοψία των αρμοδίων υπαλλήλων διαπιστωθεί ότι το όχημα πληροί μία εκ των παραπάνω προϋποθέσεων επικολλάται σε εμφανές σημείο του οχήματος ειδικό αυτοκόλλητο, που χαρακτηρίζει αυτό ως εγκαταλελειμμένο. Μετά την παρέλευση 45 ημερών από την επικόλληση του ειδικού αυτοκόλλητου, εάν το όχημα δεν αποσυρθεί από τον ιδιοκτήτη του χαρακτηρίζεται ως όχημα στο τέλος κύκλου ζωής (Ο.Τ.Κ.Ζ.) περιέρχεται στην κατοχή του Δήμου.
Παράλληλα, για τα βαρέα οχήματα άνω των 3,5 τόνων, η νομοθεσία επιτρέπει στάθμευση σε κατοικημένους δημόσιους χώρους το πολύ για 24 ώρες, με προβλεπόμενο πρόστιμο 40 ευρώ, ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις η αστυνομία ή η δημοτική αστυνομία μπορούν να προχωρήσουν άμεσα σε απομάκρυνση για λόγους ασφάλειας και αποσυμφόρησης του περιβάλλοντος.
Διαβάστε επίσης: