Γυρισμένα χιλιόμετρα: Η απάτη των 5,3 δισ. ευρώ -Πόσο παραπάνω πληρώνουν οι αγοραστές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων

Τα περιστατικά πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με γυρισμένα χιλιόμετρα δεν αποτελούν μονάχα ελληνική μάστιγα, αλλά πανευρωπαϊκή, με τη συνολική οικονομική «αιμορραγία» από τις τσέπες των αγοραστών σε 17 ευρωπαϊκές χώρες να ανέρχεται σε 5,3 δισ. ευρώ.
Για πολλούς δυνητικούς αγοραστές, δεν είναι σπάνια η περίπτωση να «πέσουν» πάνω σε ένα μεταχειρισμένο αυτοκίνητο το οποίο έχει ιδιαίτερα ελκυστική τιμή και λίγα χιλιόμετρα στο οδόμετρο, φαντάζοντας έτσι ως «κελεπούρι». Ωστόσο υπάρχει πάντα η πιθανότητα να έχει διανύσει περισσότερα χιλιόμετρα απ’ όσα αναγράφονται στο οδόμετρο.
Μία πρόσφατη ανάλυση του carVertical, το οποίο είναι μία online βάση δεδομένων με στοιχεία μεταχειρισμένων οχημάτων, αποκάλυψε ότι σε δείγμα 1 εκατομμυρίου οχημάτων, το 20% των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων με ηλικία κάτω των 5 ετών, και σχεδόν το 50% των μοντέλων άνω των 10 ετών έχουν γυρισμένα χιλιόμετρα.
BUY NOW

Μάλιστα σύμφωνα με την ανάλυση της πλατφόρμας, ο μέσος όρος χιλιομέτρων που… σβήνονται στην Ευρώπη από το κάθε αυτοκίνητο είναι 79.000. Ως αποτέλεσμα, «οι αγοραστές οχημάτων με γυρισμένα χιλιόμετρα πληρώνουν κατά μέσο όρο 25% περισσότερα χρήματα χωρίς να το γνωρίζουν», σημειώνει ο Rokas Medonis, CEO της carVertical.
Ωστόσο εκτός από την πολύ μεγάλη επιβάρυνση που καλείται να πληρώσει ο αγοραστής, αντιμετωπίζει επίσης αυξημένα έξοδα συντήρησης και συχνότερες βλάβες από τις αναμενόμενες, μιας και αγοράζει ένα παλιότερο όχημα από αυτό που συμφώνησε.

Αν κανείς αθροίσει τα επιπλέον ποσά που πληρώνουν οι αγοραστές στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η συνολική ζημία ανέρχεται στα 5,3 δισ. ευρώ, και αυτό μόνο για τις 17 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα της carVertical.
Σύμφωνα με έκθεση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, «το συνολικό οικονομικό κόστος της παραποίησης χιλιομέτρων σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα που πωλούνται διασυνοριακά στην Ε.Ε. εκτιμάται τουλάχιστον στα 1,31 δισ. ευρώ, ενώ το πιο πιθανό σενάριο απάτης οδηγεί σε οικονομική ζημία ύψους 8,77 δισεκατομμυρίων ευρώ».

Ωστόσο ο Matas Buzelis, ειδικός στην αγορά αυτοκινήτου του carVertical, εξηγεί πως υπάρχει ένα ακόμη πρόβλημα που επιβαρύνει την κατάσταση. Ορισμένες χώρες δεν ανταλλάσσουν συστηματικά τα στοιχεία που διαθέτουν σχετικά με το ιστορικό των οχημάτων, συνθήκη η οποία δυστυχώς ευνοεί τους επιτήδειους πωλητές. «Έτσι παραμένει κρυφό το ιστορικό των οχημάτων ή ακόμη και το αν είναι κλεμμένα ή εισαχθέντα από το εξωτερικό», σημειώνει.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στις αρχές του 2025 την ενίσχυση των κανόνων ελέγχου μέσω της συστηματικής καταγραφής χιλιομέτρων, της ανταλλαγής δεδομένων μεταξύ κρατών, αλλά και την εισαγωγή ετήσιου ελέγχου ΚΤΕΟ για οχήματα άνω των 10 ετών. Ωστόσο από την απλή πρόταση μέχρι την ψήφιση και την εφαρμογή, υπάρχει ακόμη μεγάλη απόσταση.