
Το δίλημμα «χειροκίνητο ή αυτόματο κιβώτιο» εξακολουθεί να υφίσταται ακόμη και σήμερα, ωστόσο υπάρχουν ορισμένοι λόγοι οι οποίοι καθιστούν για αρκετούς οδηγούς προτιμότερη την πρώτη επιλογή.
Παρότι τα χειροκίνητα κιβώτια ταχυτήτων γίνονται ολοένα και λιγότερο δημοφιλή, τα περισσότερα μοντέλα με θερμικό κινητήρα συνεχίζουν να είναι διαθέσιμα και με τις δύο επιλογές. Ωστόσο σύμφωνα με ορισμένους ειδικούς, υπάρχουν ορισμένοι βάσιμοι λόγοι να μην αγοράσετε αυτοκίνητο με αυτόματο σασμάν, παρόλο που η χρήση του, ειδικά μέσα στην πόλη, μπορεί να κάνει την οδήγηση πολύ ευκολότερη.
Παρά τη σταδιακή καθιέρωση του αυτόματου κιβωτίου και την εξίσου θεαματική βελτίωση των επιμέρους χαρακτηριστικών τους, κάποια από τα μειονεκτήματά τους εξακολουθούν να υπάρχουν, δημιουργώντας ερωτηματικά για το αν είναι η βέλτιστη δυνατή επιλογή.
BUY NOW

1. Πλήρης έλεγχος του αυτοκινήτου
Ο πρώτος λόγος που αναφέρουν οι ειδικοί είναι ότι με χειροκίνητο κιβώτιο, ο οδηγός έχει τον πλήρη έλεγχο του αυτοκινήτου του -κάτι το οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό στα σπορ αυτοκίνητα - ενώ ο οδηγός επιλέγει κατά περίπτωση το timing στην αλλαγή των σχέσεων, ανάλογα με το αν επιθυμεί πιο επιθετική οδήγηση ή πιο οικονομική σε καύσιμο.
2. Κόστος απόκτησης και συντήρησης
Μία έκδοση αυτοκινήτου με χειροκίνητο κιβώτιο κοστίζει αρκετά λιγότερο, συγκριτικά με την ίδια αλλά με αυτόματο κιβώτιο. Παράλληλα, σε περίπτωση βλάβης στο μηχανικό κιβώτιο, ο λογαριασμός θα βγει αρκετά χαμηλότερος, απ' ό,τι στο αυτόματο, δεδομένου ότι το πρώτο φέρει λιγότερα εξαρτήματα.
Τα αυτόματα κιβώτια απαιτούν τακτική αλλαγή υγρών και αντικατάσταση φίλτρων, καθώς ο μετατροπέας ροπής και οι υψηλές θερμοκρασίες λειτουργίας κάνουν λιγότερο αποτελεσματικές τις ιδιότητες του λιπαντικού.

3. Αυξημένη κατανάλωση
Μολονότι τα σύγχρονα αυτόματα κιβώτια με υδραυλικό μετατροπέα ροπής έχουν καταφέρει να βελτιώσουν και μάλιστα σημαντικά την αποδοτικότητά τους, στη συντριπτική τους πλειονότητα επιβαρύνουν την κατανάλωση καυσίμου.
Το πόσο θα επιβαρυνθεί η μέση τιμή της κατανάλωσης σχετίζεται τόσο με τον τύπο του κιβωτίου όσο και με τον ίδιο τον κινητήρα, με τη μεγαλύτερη κατανάλωση να οφείλεται εν μέρει και στο κατά κανόνα υψηλότερο βάρος μιας αυτόματης μονάδας σε σχέση με μια χειροκίνητη.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι πολλά αυτόματα μοντέλα έχουν 7, 8 ή ακόμα και 10 σχέσεις, με αποτέλεσμα να περιορίζεται η λειτουργία του κινητήρα σε ένα πολύ συγκεκριμένο και μικρό φάσμα στροφών, στο οποίο ο κινητήρας λειτουργεί με τη μεγαλύτερη αποδοτικότητά του, δηλαδή «καίει» λιγότερο.

4. Λειτουργία κιβωτίου
Ένα αυτόματο κιβώτιο μπορεί να κάνει τη ζωή σας ευκολότερη, αυτό δεν σημαίνει ωστόσο ότι η συμβίωσή σας μαζί του θα είναι πάντα ρόδινη. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις οδηγών που απέτυχαν να προσαρμοστούν στις ιδιαιτερότητες ενός αυτόματου κιβωτίου, επιστρέφοντας ατάκτως στην πατροπαράδοτη λύση του χειροκίνητου.
Αξίζει να αναφέρουμε ότι ο τύπος του αυτόματου κιβωτίου ορίζει εν πολλοίς και τον τρόπο με το οποίο λειτουργεί, επιβάλλοντας λιγότερο ή περισσότερο οδυνηρούς συμβιβασμούς. Για παράδειγμα ένα αυτοματοποιημένο κιβώτιο δεν διακρίνεται για την ταχύτητα των αντιδράσεών του, ενώ στις περισσότερες μονάδες συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης (CVT) παρατηρείται μια διστακτικότητα σε συνθήκες υψηλού φορτίου.