«Βλέπουν» τα αυτοκίνητα τις μοτοσυκλέτες; Ο Euro NCAP θέλει να μάθει

Euro NCAP συστήματα ασφάλειας για μοτοσυκλέτες

Νέες δοκιμές αξιολόγησης για τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης των αυτοκινήτων θα εισάγει ο Euro NCAP, με στόχο την αποτελεσματικότητα τους και στην ανίχνευση μοτοσυκλετών.

Τα συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης που φέρουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα έχουν κάνει σημαντικά βήματα τα τελευταία χρόνια, όσον αφορά στην αναγνώριση ευάλωτων χρηστών του δρόμου, όπως είναι οι πεζοί και οι ποδηλάτες.

Ο ανεξάρτητος οργανισμός Euro NCAP θέλει τώρα να βάλει στο «μικροσκόπιο» και τη δυνατότητα που έχουν αυτά τα συστήματα αναφορικά με την ανίχνευση μιας ακόμη ευάλωτης ομάδας χρηστών, των μηχανοκίνητων δικύκλων, που κινούνται σαφώς ταχύτερα και πολλές φορές το ίδιο απρόβλεπτα με τους πεζούς και τους ποδηλάτες.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Λεσχών Μοτοσυκλέτιστών (Federation of European Motorcyclists' Associations -FEMA), αλλά και το σχετικό πρωτόκολλο, ο Euro NCAP αναμένεται να έχει έτοιμες και να εισάγει τις δοκιμές αξιολόγησης για την ανίχνευση των μηχανοκίνητων δίκυκλων το 2023. Η ενσωμάτωση στις ήδη υπάρχουσες δοκιμές που πραγματοποιούνται για την αξιολόγηση των ηλεκτρονικών συστημάτων, έρχεται έπειτα και από μελέτες προηγούμενων ετών που έδειξαν ότι ενώ τα ενεργά cruise control δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα στην αναγνώριση των μοτοσυκλετών, όταν αυτές βρίσκονται στο κέντρο της λωρίδας που κινούνται, δεν αντιδρούν το ίδιο καλά κατά κίνηση των μηχανοκίνητων δικύκλων κοντά στο ένα από τα δύο άκρα της λωρίδας. Το τελευταίο είναι και το πιο συνηθισμένο σενάριο κίνησης στο αστικό και περιαστικό περιβάλλον πόλης.

Από το 2016 που ολοκληρώθηκαν οι πρώτες μελέτες, η FEMA προσπαθεί να εντάξει τέτοιες αξιολογήσεις στο πρόγραμμα του Euro NCAP και όπως φαίνεται αυτό θα γίνει πραγματικότητα τα επόμενα δύο χρόνια. ο ανεξάρτητος οργανισμός έχει ήδη έτοιμες τις προδιαγραφές των δοκιμών ενώ πλέον στη διάθεση του βρίσκονται και τα κατάλληλα «dummies» που μοιάζουν με μοτοσυκλέτα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν στις αξιολογήσεις του χωρίς να δημιουργούν τυχόν ζημιές στα δοκιμαζόμενα αυτοκίνητα. Τα εν λόγω dummies, με τον «αναβάτη» να φορά λευκό κράνος, μαύρο μπουφάν και μπλε παντελόνι, είναι σημαντικά πιο ογκώδη από εκείνα που χρησιμοποιεί ο οργανισμός για τις δοκιμές που αφορούν ποδήλατα με το μήκος και το πλάτος τους να φτάνει στα 2.025 και 670 χλστ. αντίστοιχα, όταν για το ποδήλατο οι αντίστοιχες διαστάσεις είναι 1.900 και 500 χλστ.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα σενάρια αξιολόγησης των συστημάτων ασφάλειας και υποβοήθησης του Euro NCAP περιλαμβάνουν δοκιμές ανίχνευσης αλλά και παρέμβασης των συστημάτων με το αυτοκίνητο να πλησιάζει την μοτοσυκλέτα από πίσω, με ταχύτητες από 10 έως και 60 χλμ./ώρα και τον «στόχο» να βρίσκεται στο κέντρο της λωρίδας.

Τα συστήματα θα δοκιμάζονται επίσης με το αυτοκίνητο να πλησιάζει τη μοτοσυκλέτα από πίσω με σταθερή ταχύτητα 50 χλμ./ώρα και τη μοτοσυκλέτα να επιβραδύνει από τα 50 χλμ./ώρα. Η μεταξύ τους απόσταση έχει οριστεί στα 12 και 40 μέτρα.

Το τρίτο σενάριο κάνει λόγο για διασταύρωση των δύο οχημάτων με το αυτοκίνητο να εκτελεί αριστερή στροφή με διαφορετικές ταχύτητες και τροχιές, στα 10, 15 και 20 χλμ./ώρα. και την μοτοσυκλέτα να έρχεται από το αντίθετο ρεύμα και να κινείται σε ευθεία γραμμή με 30, 45 και 60 χλμ./ώρα αντίστοιχα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχει ακόμη και σενάριο αλλαγής πορείας του αυτοκινήτου προς την κατεύθυνση της αντίθετα κινούμενης μοτοσυκλέτας όπου και τα δύο οχήματα έχουν ταχύτητα 72 χλμ./ώρα έκαστο και η μοτοσυκλέτα έχει απόσταση ένα μέτρο από τη διαχωριστική λωρίδα.

Τέλος στις δοκιμές θα ενσωματωθούν και σενάρια αξιολόγησης για προσπέραση μοτοσυκλέτας σε αυτοκίνητο με ταχύτητες στα 60 και 80 χλμ./ώρα για το δίκυκλο και 50 και 72 χλμ./ώρα για το αυτοκίνητο. Σε αυτό το σενάριο τα συστήματα του αυτοκινήτου θα αξιολογούνται στην ακούσια αλλά και στην ηθελημένη αλλαγή λωρίδας από το αυτοκίνητο προς το μέρος που κινείται η μοτοσυκλέτα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι ταχύτητες των δοκιμών που αναφέρονται είναι οι αρχικές ταχύτητες που δίνουν και τη μέγιστη βαθμολογία για τη συμπεριφορά του εκάστοτε συστήματος σε περίπτωση που ολοκληρωθούν με επιτυχία. Διαφορετικά μειώνονται κατά 5 χλμ./ώρα και για την αξιολόγηση τους επαναλαμβάνονται μέχρι το σύστημα να λειτουργήσει επιτυχημένα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ