Μπορεί οι diesel κινητήρες να έχουν σχεδιαστεί για να αντέχουν εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα όμως χρειάζονται και τη σωστή φροντίδα, ειδικά σε σημεία που «πονάνε».
Η αντίστροφη μέτρηση για τους diesel μπορεί να έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια, ωστόσο οι φανατικοί παραμένουν πιστοί στην τεράστια ροπή, την οικονομία και την αντοχή τους. Δεν είναι τυχαίο ότι εκατομμύρια επαγγελματικά οχήματα, pick-up και φορτηγά συνεχίζουν να δουλεύουν ασταμάτητα, με αρκετά από αυτά να ξεπερνούν άνετα το ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα χωρίς σοβαρά προβλήματα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ένα Ford F-350 Super Duty στις ΗΠΑ, το οποίο έγραψε πάνω από δύο εκατομμύρια χιλιόμετρα με τον εργοστασιακό 6.7λιτρο κινητήρα να λειτουργεί σαν «ρολόι».
Ακόμη και οι πιο ανθεκτικοί κινητήρες, όμως, αν δεν τους προσέξεις θα σε «προδώσουν». Αυτά είναι τα συνηθισμένα λάθη που φθείρουν έναν diesel μοτέρ πολύ πιο γρήγορα απ’ όσο νομίζεις.
BUY NOW
Αρχικά, στους πετρελαιοκινητήρες η αλλαγή λαδιών δεν είναι «έλα μωρέ, αντέχει ακόμα», αλλά ένας κανόνας που πρέπει να τηρείται ευλαβικά. Οι συγκεκριμένοι κινητήρες δουλεύουν με πολύ υψηλή συμπίεση και παράγουν περισσότερη αιθάλη και κατάλοιπα σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, μειώνοντας πιο γρήγορα τις ιδιότητες του λιπαντικού. Αν αμελήσεις τα service, η λάσπη που σχηματίζεται μπορεί να υποβαθμίσει τη λίπανση και να οδηγήσει σε υπερθέρμανση ή ακόμη και σε σοβαρές μηχανικές βλάβες.
Το σωστό λάδι είναι εξίσου κρίσιμο. Οι diesel απαιτούν ειδικές συνθέσεις χαμηλής τέφρας με πρόσθετα που προστατεύουν από φθορά, διάβρωση και επικαθίσεις. Το ίδιο ισχύει και για το ψυκτικό, με το σύστημα να πρέπει να είναι πάντα γεμάτο, χωρίς διαρροές και με περιοδική αντικατάσταση, καθώς η θερμοκρασία ενός diesel ανεβαίνει πολύ εύκολα.
Εξίσου καθοριστική είναι και η ποιότητα του πετρελαίου. Καύσιμο που έχει μείνει για μεγάλο διάστημα στις δεξαμενές ή είναι χαμηλής ποιότητας μπορεί να μεταφέρει βρωμιά και νερό στο σύστημα, δύο εχθρούς που απειλούν μπεκ, αντλία και DPF. Αν το όχημά σου διαθέτει διαχωριστή νερού, χρειάζεται τακτικός έλεγχος και όταν απαιτείται αντικατάσταση, γιατί το νερό που συσσωρεύεται στον πυθμένα του ρεζερβουάρ ευνοεί μικροβιακή ανάπτυξη και μπορεί να φράξει φίλτρα και σωληνώσεις.
Ένα ακόμη συχνό λάθος είναι η οδήγηση με ελάχιστο καύσιμο. Εκτός από το ότι τραβά όλη τη βρωμιά από τον πάτο του ρεζερβουάρ, οι πετρελαιοκινητήρες χρησιμοποιούν το ίδιο το καύσιμο για ψύξη της αντλίας. Όταν το ντεπόζιτο αδειάζει, η αντλία υψηλής πίεσης μένει χωρίς επαρκή ψύξη και ανεβάζει επικίνδυνα θερμοκρασία.
Τα φίλτρα είναι ένα ακόμη ζωτικό «μέτωπο». Ένα βουλωμένο φίλτρο αέρα μειώνει την απόδοση, αυξάνει την κατανάλωση και επιβαρύνει τον κινητήρα, επειδή ένας diesel απαιτεί πολύ περισσότερο αέρα για σωστή καύση. Το φίλτρο λαδιού πρέπει να αλλάζει σε κάθε αλλαγή λιπαντικών, ενώ το φίλτρο καυσίμου συνήθως χρειάζεται αντικατάσταση κάθε 15.000–30.000 χιλιόμετρα ανάλογα με τη χρήση. Αν το παραμελήσεις, βρωμιά και νερό μπορεί να περάσουν στα μπεκ και να προκαλέσουν ακριβές ζημιές.
Επιπλέον η τεχνολογία των σύγχρονων diesel είναι πλέον πολύ πιο σύνθετη λόγω των αυστηρών προδιαγραφών ρύπων. Το EGR και το DPF κάνουν τη «βρώμικη δουλειά», αλλά και τα δύο συστήματα μαζεύουν αιθάλη. Αν δεν καθαρίζονται και δεν λειτουργούν σωστά, η απόδοση πέφτει, η κατανάλωση αυξάνεται και το κόστος επισκευής μπορεί να εκτοξευτεί.
Το EGR ανακυκλοφορεί μέρος των καυσαερίων ώστε να μειώνει τα οξείδια του αζώτου. Όταν βουλώσει ή όταν χαλάσει ο ψύκτης του, τα κόστη ξεφεύγουν εύκολα. Η σωστή συντήρηση μειώνει τις επικαθίσεις, ενώ αρκετοί κατασκευαστές προτείνουν αλλαγή ψύκτη κοντά στις 200.000 χιλιόμετρα. Το DPF, από την άλλη, χρειάζεται σωστή αναγέννηση. Αν κόβεις συχνά τη διαδικασία ή κινείσαι αποκλειστικά σε μικρές διαδρομές, η αιθάλη δεν καίγεται και το φίλτρο φράζει, με την αντικατάστασή του να μπορεί να κοστίσει πάνω από 2.000 ευρώ σε αρκετά μοντέλα.
Παρά την αντοχή τους, λοιπόν, πρέπει να γνωρίζεις οι diesel δεν είναι άφθαρτοι. Πρέπει να ζεσταθούν σωστά πριν πιεστούν, ώστε να λιπανθεί σωστά το turbo και τα έμβολα, ενώ σημαντικό ρόλο παίζουν κι οι προθερμαντήρες που εξασφαλίζουν σωστή καύση στις κρύες εκκινήσεις.
Για αυτό είναι σημαντικό οι κάτοχοι diesel οχημάτων να περιμένουν να σβήσει η συγκεκριμένη ένδειξη πριν πατήσουν τη μίζα. Το ζέσταμα είναι απαραίτητο σε χαμηλές θερμοκρασίες, ενώ στο τέλος της διαδρομής χρειάζεται πάντα λίγος χρόνος στο ρελαντί για να πέσει η θερμοκρασία του μοτέρ, ειδικά μετά από φόρτωμα, ρυμούλκηση ή γρήγορη οδήγηση.