Πώς επιλέγουμε τα σωστά ελαστικά

How to choose tires

Η καλοκαιρινή περίοδος τελείωσε και για αρκετούς θεωρείται μια καλή εποχή για την αντικατάσταση των φθαρμένων ελαστικών του αυτοκινήτου τους.

Αυτό συμβαίνει εν μέρει δικαιολογημένα, καθώς δεν είναι λίγοι αυτοί που θα προτιμήσουν να ταλαιπωρήσουν λίγο ακόμα τα φθαρμένα τους ελαστικά παρά ένα καινούριο σετ, σε κάποιον χωματόδρομο που οδηγεί σε μια δυσπρόσιτη παραλία ή κάποιο απομονωμένο χωριό. Το ιδανικό όμως είναι να ταξιδέψετε εσείς και η οικογένειά σας με καινούρια ελαστικά που θα αντέξουν την επιπλέον καταπόνηση από το αυξημένο φορτίο και θα αποδίδουν καλά στις υψηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στην χώρα μας κατά τους θερινούς μήνες.

Αφού ελέγξετε διεξοδικά την κατάσταση των ελαστικών, εάν δεν έχετε την απαραίτητη εμπειρία διαβάστε το σχετικό άρθρο μας ή απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό, θα πρέπει να σημειώσετε τις οδηγικές σας συνήθειες και την πλειονότητα των διαδρομών που πραγματοποιείτε σε ετήσια βάση. Ακόμα, θα πρέπει να συνυπολογίσετε την περιοχή στην οποία κατοικείτε (Βόρεια ή Νότια Ελλάδα), μιας και μπορεί να ταιριάζει στις ανάγκες σας ένα ελαστικό με διαφορετική γόμα και χάραξη από αυτή που νομίζατε ή που είχε τοποθετήσει ο κατασκευαστής. Με αυτό τον τρόπο θα περιορίσετε την αναζήτηση σε ελαστικά που θα αποδίδουν σωστά και θα εμπνέουν ασφάλεια στις μετακινήσεις.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Τα βήματα που πρέπει να πραγματοποιήσετε για την σωστή επιλογή ελαστικών στο αυτοκίνητό σας είναι τα εξής:

Σωστή διάσταση

Tire Size

Η πιο ασφαλής επιλογή είναι να τοποθετήσετε καινούρια ελαστικά στην διάσταση που προτείνει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου σας. Τις διαστάσεις που υποστηρίζει το αυτοκίνητό σας, θα τις βρείτε είτε στο εγχειρίδιο του κατασκευαστή είτε σε κάποιο αυτοκόλλητο στην μεσαία κολόνα ή στο πορτάκι του ανεφοδιασμού καυσίμου.

Σε περίπτωση όμως που θελήσετε να τοποθετήσετε φαρδύτερα ελαστικά, καλό θα είναι να λάβετε υπόψιν σας ορισμένους παράγοντες για να μην καταστρέψετε τα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου. Το παν είναι να μην αλλοιωθεί η συνολική διάμετρος του τροχού (ζάντα με ελαστικό) για να μην χαλάσει το βήμα του αυτοκινήτου. Σε αυτή την περίπτωση να ξέρετε ότι θα κερδίσετε σε κράτημα και αμεσότητα, αλλά θα χάσετε σε άνεση και θα αυξηθεί ο θόρυβος κύλισης. Εννοείται ότι οι υπερβολές, μόνο κακό θα κάνουν στο αυτοκίνητο και στην ασφάλειά σας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ενημερωτικά, να υπενθυμίσουμε το πώς μπορείτε να διαβάσετε την διάσταση του ελαστικού. Σε ένα ελαστικό διάστασης 205/55 R16, το 205 αφορά το πλάτος του πέλματος σε χλστ., το 55 αφορά την αναλογία σε ποσοστό επί τοις εκατό του πέλματος (το 55% του 205 στην συγκεκριμένη περίπτωση) και το R16 αφορά την διάμετρο ζάντας που θα ταιριάξει (16 ιντσών).

Ηλικία ελαστικού

Σύμφωνα με τους κατασκευαστές ελαστικών, η σωστή αποθήκευση (δροσερό και σκιερό μέρος) δεν αλλοιώνει τα χαρακτηριστικά των καινούριων ελαστικών. Επειδή όμως δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι για τον τρόπο και το μέρος που αποθηκεύτηκαν τα ελαστικά που πρόκειται να τοποθετήσουμε στο αυτοκίνητό μας, καλό θα είναι να μην προχωρήσουμε σε αγορά ελαστικών που δεν έχουν κατασκευαστεί τους τελευταίους δώδεκα μήνες.

Η ημερομηνία κατασκευής ενός ελαστικού αναγράφεται στο προφίλ του και ονομάζεται DOT. Πρόκειται για έναν “κυκλωμένο” τετραψήφιο αριθμό κοντά στην στεφάνη της ζάντας, με τα δύο πρώτα ψηφία να αφορούν την εβδομάδα και τα δύο τελευταία το έτος κατασκευής. Για παράδειγμα, εάν δείτε τον αριθμό 3820 σημαίνει ότι κατασκευάστηκε την 38η εβδομάδα του 2020.

Δείκτης φορτίου

Ο δείκτης φορτίου είναι ένας διψήφιος αριθμός που αναγράφεται στο πλαϊνό του ελαστικού ανάμεσα από την διάσταση της ζάντας και τον δείκτη ταχύτητας, και αφορά το μέγιστο επιτρεπόμενο βάρος ανά ελαστικό. Το άθροισμα του δείκτη φορτίου και των τεσσάρων ελαστικών θα πρέπει να υπερβαίνει ελαφρώς το μέγιστο μεικτό βάρος τους αυτοκίνητου για μπορέσουν να το υποστηρίξουν σωστά. Σε αντίθετη περίπτωση να ξέρετε ότι θα επηρεαστούν τα οδικά χαρακτηριστικά του αυτοκίνητου καθώς και η αντοχή του ελαστικών.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Δείκτης ταχύτητας

Ο δείκτης ταχύτητας συμβολίζεται με ένα λατινικό γράμμα που ακολουθεί τον διψήφιο αριθμό του δείκτη φορτίου, και μας ενημερώνει για την μέγιστη ταχύτητα με την οποία τα ελαστικά μπορούν να διατηρήσουν την σωστή λειτουργία τους. Για παράδειγμα, ένα ελαστικό με δείκτη ταχύτητας H σημαίνει ότι η μέγιστη ταχύτητα που μπορεί να υποστηρίξει με ασφάλεια είναι τα 210 χλμ./ώρα. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να συμβουλευόμαστε το εγχειρίδιο του κατασκευαστή για να μην επιλέξουμε κάποιο ελαστικό με λάθος δείκτη ταχύτητας που δεν θα αποδίδει σωστά.

Ελαστικά πρώτης τοποθέτησης

OE Tires

Τα ελαστικά πρώτης τοποθέτησης έχουν εξελιχθεί και κατασκευαστεί με συγκεκριμένες προδιαγραφές που έχει δώσει ο κατασκευαστής του αυτοκίνητου μας. Τα συγκεκριμένα ελαστικά έχουν ένδειξη OE (Original Equipment) και σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων και ελαστικών συνιστούν την αντικατάσταση των ελαστικών του οχήματός μας μόνο με τέτοιου είδους ελαστικά. Ενδεικτικά, τα ελαστικά που αναγράφουν στο προφίλ τους την ένδειξη MO σημαίνει ότι αφορούν μοντέλα της Mercedes-Benz, η ένδειξη AO για μοντέλα της Audi, η N (0,1,2,3 ή 4) για μοντέλα της Porsche και πάει λέγοντας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ελαστικά Run Flat

Τα αυτοκίνητα που έχουν από το εργοστάστιο Run Flat ελαστικά δεν είναι πολλά. Τα Run Flat ελαστικά θα επιτρέψουν να συνεχίσετε την πορεία σας για συγκεκριμένη απόσταση και με συγκεκριμένη ταχύτητα μέχρι να φτάσετε σε κάποιο βουλκανιζατέρ για την επισκευή, χωρίς να χρειαστεί να κάνετε κάτι. Αυτό συμβαίνει γιατί διαθέτουν ειδική ενίσχυση στο προφίλ και το εσωτερικό τους. Η σήμανση που τα συνοδεύει στο προφίλ του ελαστικού είναι RFT, RSC κ.α.

Ελαστικά ειδικών συνθηκών

Όπως είναι εύκολα αντιληπτό η επιλογή των ελαστικών εμπεριέχει αρκετούς εν γένει συμβιβασμούς, διότι δεν υπάρχει το τέλειο ελαστικό για όλες τις συνθήκες και τα τερέν. Το ελαστικό που παρουσιάζει μεγάλο βαθμό πρόσφυσης σε υψηλές θερμοκρασίες πέλματος, είναι ιδιαίτερα αναποτελεσματικό σε χαμηλές θερμοκρασίες, όπου το πέλμα του γίνεται σκληρό και άκαμπτο. Τα ελαστικά που έχουν σχεδιαστεί να έχουν καλή απόδοση κάτω από δύσκολες συνθήκες (χιονιού ή λάσπης) φέρουν τη σήμανση Μ&S (Mud and Snow). Αν το όχημα δεν κινείται τακτικά σε δρόμου με τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά δεν χρειάζεται να τοποθετήσουμε ελαστικά της κατηγορίας αυτής διότι θα υποστούν μεγαλύτερες φθορές το καλοκαίρι και θα έχουν μειωμένη απόδοση σε σχέση με τα αντίστοιχα θερινά.

Μεταχειρισμένα/Αναγομωμένα

Σε καμία περίπτωση σε αγοράζουμε μεταχειρισμένα ελαστικά. Ακόμα και αν μας λένε ότι έχουν αποθηκευθεί σωστά ή ότι είναι σαν καινούρια και μας δίνουν εγγύηση “καλής λειτουργίας”, τα αποφεύγουμε. Προτιμότερο να αγοράσετε αναγομωμένα ελαστικά που τηρούν όλες τις προδιαγραφές της E.E. Αυτά θα τα καταλάβετε από την ένδειξη στο Retread στο προφίλ του ελαστικού.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ετικέτα/Σήμανση

Η νέα ετικέτα που συνοδεύει τα ελαστικά που πωλούνται στην Ε.Ε. αναφέρει στοιχεία για την κατανάλωση καυσίμου με την οποία επιβαρύνουν το αυτοκίνητο (μέσω της αντίστασης κύλισης), το φρενάρισμα σε βρεγμένο, τον θόρυβο κύλισης και την πρόσφυση σε ακραίες συνθήκες χιονιού και πάγου. Διαλέξτε αυτό που σας ταιριάζει ή αυτό με τις καλύτερες επιδόσεις, για να έχετε το κεφάλι σας ήσυχο.

Tire Label

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ