
Το λαμπάκι καυσίμου προειδοποιεί ότι ήρθε η ώρα να επισκεφτείτε άμεσα το πρώτο πρατήριο καυσίμων, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες όμως να έχουν προβλέψει και για τους πιο «»ξεχασιάρηδες».
Πριν από λίγα χρόνια, όταν η τιμή της βενζίνης είχε ξεπεράσει τα 2 ευρώ, τα αυτοκίνητα που έμειναν από καύσιμο στους δρόμους είχαν πολλαπλασιαστεί. Όχι επειδή οι οδηγοί τους δεν είχαν πάντα την οικονομική δυνατότητα να απορροφήσουν τις αυξημένες τιμές, αλλά κυρίως γιατί στον «αγώνα» να βγάλουν όσο το δυνατόν περισσότερα χιλιόμετρα, δεν «ερμήνευαν» σωστά το αναμμένο λαμπάκι καυσίμου.
Η συγκεκριμένη ένδειξη καυσίμου και η ρεζέρβα καθιερώθηκαν τη δεκαετία του ’60, όταν οι κατασκευαστές τοποθέτησαν για πρώτη φορά στα μοντέλα τους συστήματα μέτρησης καυσίμου που ενημέρωναν τον οδηγό για την ποσότητα που απομένει. Τότε θεσπίστηκε και η προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό, που σηματοδοτεί ότι το όχημα έχει μπει στη ρεζέρβα.
BUY NOW

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η χωρητικότητα της ρεζέρβας αντιστοιχεί περίπου στο 5% έως 10% του συνολικού ρεζερβουάρ, δηλαδή συνήθως μιλάμε για 5 έως 10 λίτρα καυσίμου.
Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε μια αυτονομία που κυμαίνεται από 50 έως 100 χιλιόμετρα, ανάλογα με το βάρος του αυτοκινήτου, το οδικό προφίλ και τον τρόπο οδήγησης. Δεν είναι τυχαίο ότι πολλά μοντέλα, όταν ανάψει η λυχνία της ρεζέρβας, σταματούν να υπολογίζουν την αυτονομία σε χιλιόμετρα ώστε να μην παραπλανηθεί ο οδηγός.
Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ότι τα περισσότερα αυτοκίνητα διαθέτουν και μια «μυστική» ρεζέρβα, η οποία δεν αναφέρεται από τους κατασκευαστές. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια «ρεζέρβα της ρεζέρβας» που μπορεί να εξασφαλίσει επιπλέον 10 χιλιόμετρα ώστε να φτάσει κανείς σε ένα πρατήριο και να αποφύγει την πλήρη ακινητοποίηση.

Ωστόσο, η συνήθεια να οδηγεί κάποιος μέχρι να αδειάσει εντελώς το ρεζερβουάρ ενέχει κινδύνους όχι μόνο για τον κινητήρα και την αντλία καυσίμου, αλλά και για τον ίδιο τον οδηγό. Αν μείνετε στη μέση του δρόμου, ελλοχεύει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου από τις αρμόδιες αρχές, καθώς η αναγκαστική ακινητοποίηση του οχήματος δεν οφείλεται σε μηχανική βλάβη αλλά σε υπαιτιότητα του ίδιου του οδηγού, που δεν μερίμνησε για τον ανεφοδιασμό.
Για παράδειγμα, σύμφωνα με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Άρθρο 38 «Στάση και στάθμευση»), αν το όχημα σταθμεύσει σε σημείο όπου το υπόλοιπο μέρος της οδού δεν επαρκεί για την κυκλοφορία των άλλων οχημάτων, ο οδηγός κινδυνεύει με πρόστιμο 30 ευρώ.
Παράλληλα, η στάση και στάθμευση απαγορεύεται αυστηρά στους αυτοκινητόδρομους και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας, εκτός των καθορισμένων χώρων με σήμανση. Σε αυτή την περίπτωση, το πρόστιμο ανέρχεται επίσης στα 30 ευρώ, συνοδευόμενο από αφαίρεση της άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.