
Η επιλογή μεταξύ ενός βενζινοκινητήρα και ενός πετρελαιοκινητήρα παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα διλήμματα μεταξύ των οδηγών, με την κάθε τεχνολογία να έχει τα δικά της συν και πλην.
Το ντίζελ υπόσχεται αντοχή και οικονομία σε μεγάλες διαδρομές, ενώ η βενζίνη συνοδεύεται από τεχνική απλότητα, ποιοτικότερα χαρακτηριστικά λειτουργίας και ελαφρώς χαμηλότερο κόστος συντήρησης. Ανεξάρτητα όμως από την επιλογή, κάθε κινητήρας έχει τις αδυναμίες του.

Οι πετρελαιοκινητήρες είναι κατασκευασμένοι για να αντέχουν εκατοντάδες χιλιάδες χιλιόμετρα, αλλά αυτό ακριβώς είναι που τους καθιστά επιρρεπείς σε μακροπρόθεσμα προβλήματα. Οι βενζινοκινητήρες, από την άλλη πλευρά, είναι απλούστεροι, αλλά μπορεί να είναι ευαίσθητοι στην ποιότητα των αναλώσιμων και των ζωτικών υγρών που χρησιμοποιούνται.
BUY NOW
Οι πιο συνηθισμένες βλάβες στους πετρελαιοκινητήρες εμφανίζονται σε:
- Τουρμπίνα·
- Αντλία ψεκασμού
- Βαλβίδα EGR
- Φίλτρο συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF)
- Βολάν διπλής μάζας (DMF)
Εάν η τουρμπίνα δεν λιπαίνεται σωστά ή εάν συσσωρευτούν επικαθίσεις, αρχίζει να δυσλειτουργεί. Σφύριγμα κατά την επιτάχυνση, έλλειψη ισχύος και πυκνός μαύρος καπνός από την εξάτμιση είναι τα πρώτα σημάδια.

Η αντλία ψεκασμού είναι υπεύθυνη για την παροχή καυσίμου στον κινητήρα, αλλά το καύσιμο κακής ποιότητας μπορεί να φράξει τον μηχανισμό. Όταν η αντλία χαλάσει, ο κινητήρας ξεκινάει με θόρυβο, η κατανάλωση αυξάνεται και το αυτοκίνητο υπολειτουργεί.
Στους πετρελαιοκινητήρες, η βαλβίδα EGR λερώνεται αρκετά γρήγορα και μειώνει την απόδοση. Εάν είναι φραγμένη, θα παρατηρήσετε αργή επιτάχυνση και υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου. Επιπλέον, η εξάτμιση εκπέμπει ορατό μαύρο καπνό.
Το φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF) που υπάρχει σε όλους τους πετρελαιοκινητήρες Euro 4 και μετά, χρειάζεται «ξεμπούκωμα». Οι σύντομες διαδρομές και η έλλειψη αναγέννησης είναι οι κύριες αιτίες προβλημάτων.

Ο σφόνδυλος/βολάν διπλής μάζας, που χρησιμοποιείται για τη μείωση των κραδασμών, είναι ένα ακριβό εξάρτημα και φθείρεται μετά από μερικές δεκάδες χιλιάδες χιλιόμετρα. Όταν χαλάσει, θα αισθανθείτε ισχυρούς κραδασμούς κατά την εκκίνηση.
Στους βενζινοκινητήρες, τα κύρια προβλήματα είναι:
- Λιπαντικό κινητήρα
- Σύστημα ψύξης
- Μπουζί
- Αισθητήρας Λάμδα
- Μετρητής μάζας αέρα
Ένας βενζινοκινητήρας απαιτεί συχνές αλλαγές λαδιού, το πολύ στα 15.000 χλμ. Εάν καθυστερήσετε, εμφανίζονται επικαθίσεις και επιταχυνόμενη φθορά των μηχανικώ μερών, η οποία μπορεί να οδηγήσει, με την πάροδο του χρόνου, σε διάφορες βλάβες, ακόμη και πολύ σοβαρές.

Ένα βρώμικο ψυγείο ή ραγισμένα κολλάρα θα προκαλέσουν υπερθέρμανση του κινητήρα. Η προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό θα ανάψει και η συνέχιση της οδήγησης θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά στη φλάντζα της κυλινδροκεφαλής.
Κάθε κύλινδρος έχει ένα μπουζί και η διάρκεια ζωής του κυμαίνεται μεταξύ 30.000 και 60.000 χλμ. Εάν φθαρούν αρκετά, ο κινητήρας ξεκινάει με έντονο κραδασμό, λειτουργεί ακανόνιστα και επιταχύνει αργά.
Ο αισθητήρας λάμδα μετρά το οξυγόνο στα καυσαέρια και ρυθμίζει την κατανάλωση καυσίμου. Εάν χαλάσει, ο κινητήρας έχει ακανόνιστο ρελαντί, καταναλώνει περισσότερο καύσιμο και ανάβει η λυχνία Check Engine.
Ο μετρητής της μάζας του αέρα (MAF, Mass Air Flow Sensor) μετρά την ποσότητα του αέρα που εισέρχεται στον κινητήρα ώστε στη συνέχεια να ρυθμιστεί η παροχή του καυσίμου. Ένας ελαττωματικός αισθητήρας μπορεί να στείλει λανθασμένες ενδείξεις στον εγκέφαλο του οχήματος, με αποτέλεσμα να εγχέεται περισσότερο καύσιμο από το απαραίτητο και έτσι να βγαίνει μαύρος καπνός από την εξάτμιση.

Για να αποφύγετε όσο το δυνατόν περισσότερο αυτά τα προβλήματα, υπάρχουν αρκετοί τρόποι, ανάλογα με κάθε εξάρτημα ή περίπτωση.
Τουρμπίνα:
Χρησιμοποιείτε μόνο ποιοτικό λάδι κινητήρα και αλλάξτε το στα συνιστώμενα χρονικά διαστήματα. Ελέγχετε περιοδικά το φίλτρο αέρα για να αποτρέψετε τις επικαθίσεις.Αποφύγετε την έντονη επιτάχυνση όταν ο κινητήρας είναι κρύος. Μην σβήνετε τον κινητήρα αμέσως μετά από μια μεγάλη διαδρομή.
Αντλία ψεκασμού:
Μην οδηγείτε για μεγάλο χρονικό διάστημα με τη δεξαμενή καυσίμου κάτω από το 1/4. Αποφύγετε το καύσιμο χαμηλής ποιότητας. Αλλάξτε το φίλτρο καυσίμου εγκαίρως και αποφύγετε τα «θαυματουργά» πρόσθετα.

Βαλβίδα EGR:
Κάντε περιστασιακές μεγάλες διαδρομές για να βοηθήσετε στον καθαρισμό του συστήματός σας. Χρησιμοποιήστε καλό καύσιμο και αποφύγετε την οδήγηση στην πόλη. Καθαρίστε την EGR όταν εμφανιστούν τα πρώτα συμπτώματα, μην καθυστερείτε την επισκευή.
Φίλτρο DPF:
Οδηγήστε για περισσότερα από 20-30 χλμ. με υψηλές ταχύτητες για να βοηθήσετε την αναγέννηση. Αποφύγετε την οδήγηση αποκλειστικά σε αστικές περιοχές και για μικρές αποστάσεις. Μην αγνοείτε την προειδοποιητική λυχνία στο ταμπλό και ελέγξτε το φίλτρο πριν φράξει εντελώς.
Σφόνδυλος διπλής μάζας:
Αποφύγετε τις απότομες εκκινήσεις και τις έντονες επιταχύνσεις και μην κρατάτε πατημένο τον συμπλέκτη για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Λάδι βενζινοκινητήρα:
Αλλάζετε το λάδι και το φίλτρο στο συνιστώμενο χρονικό διάστημα. Επιλέγετε πάντα τον τύπο λαδιού που αναφέρεται στο τεχνικό εγχειρίδιο. Ελέγχετε τη στάθμη μηνιαίως για να αποφύγετε την έλλειψη λίπανσης.
Σύστημα ψύξης:
Ελέγχετε τακτικά τη στάθμη αντιψυκτικού. Καθαρίζετε το ψυγείο και αλλάξτε τα κολλάρα εάν δείτε ρωγμές. Αντικαταστήστε τον θερμοστάτη και την αντλία νερού σύμφωνα με το πρόγραμμα συντήρησης.
Μπουζί:
Αλλάξτε τα μπουζί σύμφωνα με τις συστάσεις του κατασκευαστή (παραδοσιακά: 30-40.000 χλμ., ιρίδιο/πλατίνα: 60-100.000 χλμ.). Ελέγξτε επίσης τα μπουζοκαλώδια για αστοχίες, απότομες εκκινήσεις ή ακανόνιστο ρελαντί.

Αισθητήρας λάμδα:
Χρησιμοποιήστε ποιοτική βενζίνη και αποφύγετε τη συνεχή οδήγηση με πολύ χαμηλές ταχύτητες. Ελέγξτε την εξάτμιση και τον καταλύτη για να αποτρέψετε πρόωρη βλάβη. Εάν ανάψει η λυχνία «Check Engine», ζητήστε αμέσως διαγνωστικό έλεγχο.
Μετρητής μάζας αέρα:
Καθαρίστε το φίλτρο αέρα περιοδικά και αλλάξτε το εγκαίρως. Αποφύγετε την οδήγηση σε περιοχές με πολύ σκόνη χωρίς προστασία εισαγωγής αέρα. Ελέγξτε επίσης τη στεγανότητα των κολλάρων εισαγωγής για να αποφύγετε «διαρροές» αέρα.