Πότε πρέπει να αλλάξω τα αμορτισέρ του αυτοκινήτου μου; Πώς θα το καταλάβω;

Αμορτισέρ

Τα αμορτισέρ είναι ζωτικής σημασίας για την συμπεριφορά και την ενεργητική ασφάλεια που προσφέρει το αυτοκίνητο μας και η αντικατάσταση τους, όταν έρθει η ώρα, δεν πρέπει να παραβλέπεται.

Ως εξάρτημα της ανάρτησης, το αμορτισέρ συγκαταλέγεται στα αναλώσιμα μέρη της και ανήκει στην ίδια κατηγορία που ανήκουν οι δίσκοι αλλά και τα τακάκια του συστήματος πέδησης. Αυτό σημαίνει ότι όσο περισσότερα χιλιόμετρα διανύουμε οι φθορές που παρουσιάζουν τα αμορτισέρ πολλαπλασιάζονται και μειώνουν την απόδοση τους αλλά και τον έλεγχο που ασκούν στην ταλάντωση των ελατηρίων.

Το παραπάνω έχει σαν αποτέλεσμα οι τροχοί να μην μένουν σε επαφή με το έδαφος βάσει των προδιαγραφών που επιθυμεί ο κατασκευαστής και έτσι μειώνεται η προσφερόμενη άνεση, η πρόσφυση που προσφέρουν τα ελαστικά, ενώ αυξάνονται και οι αποστάσει ακινητοποίησης.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Αμορτισέρ

Η μείωση της απόδοσης των αμορτισέρ γίνεται αργά και προοδευτικά -στις περισσότερες περιπτώσεις και όταν δεν υπάρχει κατασκευαστικό λάθος- και ο κίνδυνος να μην καταλάβουμε πότε έχει έρθει η ώρα της αλλαγής τους είναι μεγάλος, καθώς, ως ανθρώπινα όντα καταφέρουμε να προσαρμοζόμαστε και σε αυτή την συνθήκη.

Ο τρόπος λειτουργίας των αμορτισέρ είναι απλός. Στο εσωτερικό του κυλινδρικού αμορτισέρ, υπάρχει ένα έμβολο που κινείται μέσα σε λάδι. Υπάρχουν και αμορτισέρ με αέριο ή με λάδι και αέριο. Το πάνω μέρος του πιστονιού είναι διάτρητο με μικρές τρύπες που επιτρέπουν το πέρασμα του λαδιού μεταξύ των δύο μερών του κυλίνδρου, όσο το αμορτισέρ συμπιέζεται ή αποσυμπιέζεται. Η ποσότητα που περνάει από αυτές τις τρύπες σε δεδομένο χρονικό διάστημα καθορίζει και την ταχύτητα συμπίεσης και επαναφοράς του αμορτισέρ αντίστοιχα.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η φθορά των αμορτισέρ δεν είναι ορατή εξωτερικά. Η μόνη περίπτωση που θα σας ενημερώσει μέσω οπτικού ελέγχου είναι σε περίπτωση που υπάρχει διαρροή λαδιού. Και αυτή είναι η μόνη ουσιαστικά “παγίδα” όσον αφορά τον εντοπισμό φθοράς των αμορτισέρ, μιας και ο οδηγός δεν μπορεί να καταλάβει ότι παύουν να αποδίδουν τα αναμενόμενα.

Το μέγεθος της φθοράς των αμορτισέρ μπορεί να εντοπιστεί με τον έλεγχο από ειδικό δυναμόμετρο. Πέρα από αυτό όμως, δεν υπάρχουν αρκετοί τρόποι για να ελέγξετε πόσο ταλαιπωρημένα είναι τα αμορτισέρ σας, αλλά υπάρχουν κάποια σημάδια που θα μαρτυρήσουν ότι χρειάζονται αντικατάσταση.

Πρώτα απ’ όλα θα παρατηρήσετε ότι το αυτοκίνητο βουτάει κατά το φρενάρισμα. Αυτό μεταφράζεται σε μεγαλύτερη απόσταση ακινητοποίησης κατά το φρενάρισμα, με ότι αυτό συνεπάγεται. Μετά ίσως παρατηρήσετε ότι η απόκριση του τιμονιού δεν είναι άμεση, με το αυτοκίνητο να παίρνει μεγάλη κλίση στις στροφές επηρεάζοντας το κράτημα. Επιπλέον, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου αλλοιώνεται από τις κακοτεχνίες του δρόμου. Σε έναν κακοστρωμένο δρόμο, τα φθαρμένα αμορτισέρ δεν πρόκειται να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους, επηρεάζοντας την ευστάθεια και την άνεση.

Shock Absorber Replacement 3
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Σε γενικές γραμμές οι κατασκευαστές των αμορτισέρ προτείνουν αντικατάσταση κάθε 40.000 χλμ., αλλά εάν οδηγείτε ήπια, δεν κουβαλάτε αυξημένο φορτίο και πραγματοποιείται έλεγχο σε ΚΤΕΟ στο προβλεπόμενο διάστημα, τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι μπορεί αντέξουν και για τα διπλάσια χιλιόμετρα.

Επιπλέον, θα πρέπει να γνωρίζετε ότι εάν καθυστερήσετε να αντικαταστήσετε τα αμορτισέρ θα επιταχυνθεί ο τρόπος που φθείρονται διάφορα περιφερειακά εξαρτήματα, όπως τα ελατήρια, το τιμόνι, τα λάστιχα κ.α..

Τέλος, τσιγκουνιές δεν χωράνε στα αμορτισέρ. Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό αναλώσιμο, όπως τα λάστιχα και τα φρένα, που επηρεάζει άμεσα την ασφάλεια των μετακινήσεων σας.

Δείτε επίσης

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ