
Το CONCEPT AMG GT XX φέρνει την AMG στην ηλεκτρική εποχή με 1.360 ίππους και φόρτιση-ρεκόρ, αλλάζοντας τους όρους του παιχνιδιού.
Βρεθήκαμε στην καρδιά της AMG, στο Affalterbach της Στουτγάρδης, για να δούμε από κοντά το εντυπωσιακό CONCEPT AMG GT XX, ένα μοντέλο-ορόσημο που παρουσιάστηκε σε παγκόσμια πρεμιέρα και σηματοδοτεί τη μετάβαση της Mercedes-AMG σε μια νέα εποχή.

Δεν πρόκειται απλώς για ένα πρωτότυπο, αλλά για μια τεχνολογική πλατφόρμα αιχμής, πάνω στην οποία θα βασιστεί το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής της AMG, αξιοποιώντας τη νέα αρχιτεκτονική AMG.EA. Για χάρη του, μάλιστα, το εργοστάσιο μετονομάστηκε για μία ημέρα σε Affasterbach, φιλοξενώντας μια εκδήλωση γεμάτη παλμό και παγκόσμιο ενδιαφέρον.
BUY NOW
Στον πυρήνα του GT XX βρίσκεται ένα πρωτοποριακό σύστημα τριών ηλεκτροκινητήρων τύπου αξονικής ροής (axial flux), δύο στον πίσω άξονα και ένας στον εμπρός , συνολικού βάρους 210 κιλών. Πρόκειται για μία διάταξη που διαφέρει θεμελιωδώς από τους κλασικούς ηλεκτροκινητήρες ακτινικής ροής (radial flux), καθώς η ροή του ηλεκτρομαγνητικού πεδίου είναι παράλληλη με τον άξονα περιστροφής, επιτρέποντας πιο συμπαγή κατασκευή, μεγαλύτερη πυκνότητα ισχύος και μειωμένο βάρος.

Η τεχνολογία αυτή προέρχεται από τη βρετανική YASA, θυγατρική της Mercedes, και προσφέρει υψηλότερη πυκνότητα ισχύος, μικρότερο βάρος και εξαιρετική απόδοση σε σύγκριση με τους συμβατικούς κινητήρες. Η συνολική ισχύς ξεπερνά τα 1.000 kW, δηλαδή τους 1.360 ίππους, επιτρέποντας στο GT XX να ξεπερνά τα 360 χλμ./ώρα, με σταθερή επαναλαμβανόμενη απόδοση, κάτι που μέχρι σήμερα ήταν αρκετά δυσεύρετο σε ηλεκτρικά οχήματα.
Οι πίσω κινητήρες είναι ενσωματωμένοι σε μία μονάδα HP.EDU (High Performance Electric Drive Unit) με πλανητικά γρανάζια, ενσωματωμένη αντλία, συστήματα φιλτραρίσματος και ψύξη μέσω λαδιού, ενώ οι δύο μετατροπείς ισχύος (inverters) είναι υδρόψυκτοι και βασίζονται σε καρβίδιο του πυριτίου, υλικό που προσφέρει κορυφαία θερμική και ηλεκτρική αγωγιμότητα, ιδανικό για λειτουργία σε συνθήκες υψηλής ισχύος και θερμοκρασίας.
Ο μπροστινός ηλεκτροκινητήρας λειτουργεί ως βοηθητική μονάδα ενίσχυσης όταν απαιτείται περισσότερη ισχύς ή πρόσφυση, ενώ σε συνθήκες χαμηλού φορτίου αποσυνδέεται αυτόματα μέσω ενός μηχανισμού αποσύμπλεξης, ώστε να μειώνονται οι μηχανικές απώλειες και να αυξάνεται η αποδοτικότητα.

Η AMG έχει σχεδιάσει από την αρχή μια νέα μπαταρία υψηλών επιδόσεων με τεχνογνωσία από τη Formula 1 και την AMG ONE. Χρησιμοποιεί κυλινδρικά κελιά NCMA (Νικέλιο, Κοβάλτιο, Μαγγάνιο, Αλουμίνιο), με χημική σύσταση ειδικά σχεδιασμένη για το συγκεκριμένο αυτοκίνητο, με το στόχο να είναι η ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην υψηλή ενεργειακή πυκνότητα, τη διάρκεια ζωής, την ταχύτητα φόρτισης και την θερμική σταθερότητα.
Η συγκεκριμένη κυλινδρική μορφή κελιών επιτρέπει επίσης πιο άμεση απαγωγή θερμότητας, καθώς το μικρό πάχος μειώνει την απόσταση από τον πυρήνα κάθε κυψέλης προς το εξωτερικό περίβλημα.
Η μπαταρία έχει τάση άνω των 800 Volt, ενεργειακή πυκνότητα 740 Wh/l σε επίπεδο κελιού και μπορεί να φορτίσει με ισχύ άνω των 850 kW, εξασφαλίζοντας 400 χιλιόμετρα αυτονομίας WLTP σε μόλις 5 λεπτά φόρτισης.

Ένα από τα πιο κρίσιμα σημεία εξέλιξης αφορά τη θερμική διαχείριση της μπαταρίας, τομέας που ανέκαθεν αποτελούσε αδύναμο κρίκο για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων. Η AMG προσφέρει λύση μέσω άμεσης ψύξης κάθε κυψέλης ξεχωριστά, με ειδικό μη αγώγιμο λάδι που κυκλοφορεί μέσα σε ειδικά διαμορφωμένα κανάλια γύρω από κάθε κύλινδρο.
Έτσι, η θερμοκρασία παραμένει πάντα εντός του ιδανικού εύρους, εξασφαλίζοντας ότι το σύστημα αποδίδει συνεχώς στο μέγιστο χωρίς να χρειάζεται "ξεκούραση". Με τον τρόπο αυτό αντιμετωπίζεται ένα από τα μεγαλύτερα μειονεκτήματα των μπαταριών σε συνθήκες πίεσης, όπου η θερμοκρασία επηρεάζει άμεσα την απόδοση, την αυτονομία και την διάρκεια ζωής τους.
Η σχεδίαση της ψύξης και των αισθητήρων θερμοκρασίας επιτρέπει όχι μόνο κορυφαία ενεργειακή διαχείριση αλλά και έξυπνο λογισμικό πρόβλεψης θερμικής συμπεριφοράς, βασισμένο σε δεδομένα από αισθητήρες και αλγόριθμους προσομοίωσης.

Έτσι, ακόμα και κατά τη διάρκεια έντονης επιτάχυνσης και ανάκτησης ενέργειας, το σύστημα διατηρεί την απόδοσή του σταθερή, προσφέροντας πραγματικά επαναλαμβανόμενες επιδόσεις χωρίς πτώση ισχύος. Ταυτόχρονα το περίβλημα της μπαταρίας είναι μέρος του αμαξώματος για καλύτερη προστασία σε περίπτωση σύγκρουσης
Το εξωτερικό του CONCEPT AMG GT XX είναι ένας ύμνος στην ταυτότητα της AMG. Με το χαμηλό καπό, το έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ, την απουσία πίσω παραθύρου και το fastback αμάξωμα που καταλήγει σε έναν φουτουριστικό διαχύτη, η σιλουέτα του μοντέλου ακροβατεί μεταξύ αισθησιασμού και τεχνικής ακρίβειας.

Η μάσκα Panamericana με τις κάθετες γρίλιες επανασχεδιάζεται πιο οβάλ και κοίλη, ενώ τα τετραγωνισμένα φώτα ημέρας τοποθετούνται μέσα στα άκρα, πλαισιώνοντας τα κάθετα στοιβαγμένα κύρια φωτιστικά σώματα. Από το καπό αναδύονται δύο αεραγωγοί διπλής εξόδου, εμπνευσμένοι από τη Formula 1, που διαχειρίζονται τη θερμότητα από τα μπροστινά ψυγεία και μειώνουν την εμπρόσθια άνωση. Η πορτοκαλί απόχρωση Sunset Beam, με την μεταλλική της αντανάκλαση, προσδίδει μοναδική λάμψη ανάλογα με τον φωτισμό.
Η αεροδυναμική είναι ένα από τα μεγαλύτερα όπλα του GT XX, αφοό ο συντελεστής οπισθέλκουσας είναι μόλις 0,198 cd. Για να επιτευχθεί το συγκεκριμένο νούμερο υιοθετήθηκαν διαφορές τεχνολογίες, όπως ειδικά σχεδιασμένο πάτωμα ώστε να παράγει το φαινόμενο Venturi, το οποίο μειώνει την άνωση στο πίσω μέρος χωρίς να έχει την αναγκη κάποιας αεροτομής και το έντονα κεκλιμένο παρμπρίζ, ενώ το ενεργό σύστημα ελέγχου αέρα AIRPANEL, εκτός από τα αεροδυναμικά πλεονεκτήματα, βοηθάει και στην ψύχη των μηχανικών μερών.

Ταυτόχρονα οι 21άρες ζάντες Aero ενσωματώνουν κινούμενες λεπίδες που προσαρμόζονται δυναμικά, επιτρέποντας ψύξη των φρένων ή μείωση της αντίστασης. Η ενέργεια για τη λειτουργία τους παράγεται από mini γεννήτρια στην πλήμη κάθε τροχού, ενώ επικοινωνούν με τη μονάδα ελέγχου μέσω Bluetooth.
Το πίσω μέρος του CONCEPT AMG GT XX εντυπωσιάζει με τη φωτιζόμενη MBUX Fluid Light Panel, που διαθέτει πάνω από 700 προγραμματιζόμενα RGB LEDs και δημιουργεί ένα 3D pixel εφέ με animations και οπτικά σήματα κατά τη φόρτιση ή την εκκίνηση. Αντίστοιχα, τα πλευρικά φωτεινά segments με τεχνολογία electroluminescence αναδεικνύουν το σχήμα του αυτοκινήτου στο σκοτάδι, ενώ λειτουργούν και ως οπτική ένδειξη της κατάστασης φόρτισης.
Ένα ακόμη καινοτόμο στοιχείο είναι η ενσωμάτωση των εξωτερικών ηχείων μέσα στους προβολείς, τα οποία χρησιμοποιούν το εσωτερικό περίβλημα ως ηχοθάλαμο. Η διάταξη αυτή μειώνει το βάρος και τον όγκο, ενώ ενισχύει την απόδοση στις χαμηλές συχνότητες χάρη σε παθητική μεμβράνη. Παράλληλα, εξασφαλίζει ηχητικά σήματα για τους πεζούς και επιτρέπει προσαρμογή του ήχου οδήγησης, ανάλογα με τις ρυθμίσεις του οδηγού.

Το εσωτερικό του GT XX θυμίζει αγωνιστικό πρωτότυπο, με το μαύρο να κυριαρχεί, ενώ η ορατή μεταλλική δομή του αμαξώματος και τα τεχνικά στοιχεία που θυμίζουν καλωδιώσεις υψηλής τάσης διατρέχουν περιμετρικά την κεντρική κονσόλα, ενισχύοντας τη σύνδεση με το αγωνιστικό DNA της AMG. Στο κέντρο δεσπόζει το έμβλημα της AMG, χαραγμένο σε μεταλλική επιφάνεια και φωτισμένο, υπογραμμίζοντας τον τεχνολογικό αλλά και συναισθηματικό χαρακτήρα του cockpit.
Οι οθόνες 10,25 και 14 ιντσών είναι ελαφρώς στραμμένες προς τον οδηγό και ενσωματωμένες σε επιφάνεια χωρίς πλαίσιο, εστιάζοντας αποκλειστικά στην εμπειρία οδήγησης, ενώ το τιμόνι παραπέμπει στο AMG ONE, με LED μπάρες ένδειξης απόδοσης και ανάκτησης ενέργειας, καθώς και διακόπτες πολλαπλών λειτουργιών.

Τα καθίσματα τύπου bucket είναι κατασκευασμένα από carbon, χωρίς επένδυση στο πίσω μέρος, και περιλαμβάνουν 3D-printed μαξιλάρια διαμορφωμένα με βάση σάρωση του σώματος κάθε οδηγού. Το βάρος είναι μειωμένο στο ελάχιστο, με στόχο τη βέλτιστη εργονομία και τη μέγιστη συγκράτηση σε αγωνιστικούς ρυθμούς.
Το πιο καινοτόμο όμως στοιχείο βρίσκεται στα υλικά. Για πρώτη φορά, η AMG χρησιμοποιεί το LABFIBER Biotech Leather, ένα συνθετικό υλικό με βιολογική προέλευση που δημιουργείται από ανακυκλωμένα αγωνιστικά ελαστικά GT3, φυτικές πρωτεΐνες και βιοπολυμερή. Το αποτέλεσμα είναι ένα υλικό που μιμείται το φυσικό δέρμα, διατηρώντας την αίσθηση και την παλαίωση, με αντοχή διπλάσια από του γνήσιου.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η χρήση συνθετικού μεταξιού LABFIBER Biotech Silk, το οποίο προέρχεται από πρωτεΐνες που παράγονται από γενετικά τροποποιημένα βακτήρια. Το τελικό νήμα είναι 100% βιοδιασπώμενο, εξαιρετικά ελαφρύ και ιδιαίτερα ανθεκτικό. Με αυτό επενδύονται τα χερούλια στις πόρτες, βαμμένα σε πορτοκαλί απόχρωση για να ταιριάζουν με το αμάξωμα.
Το δάπεδο του οχήματος είναι κατασκευασμένο από 100% ανακυκλωμένα υλικά, με υφή εμπνευσμένη από καρό σημαία, ενισχύοντας τη σύνδεση με τον κόσμο των αγώνων. Από την αισθητική των επενδύσεων μέχρι τα φωτιζόμενα σημεία, κάθε λεπτομέρεια του εσωτερικού δηλώνει την απόλυτη ενσωμάτωση τεχνολογίας και συνείδησης βιωσιμότητας στην πιο high-performance μορφή της AMG.

Το μέλλον της AMG γράφεται με ρεύμα και προβλέπεται καυτό. Μπορεί οι θερμικοί κινητήρες να συνεχίσουν να υπάρχουν για όσο το επιτρέπουν οι κανονισμοί και να ετοιμάζονται νέες εκπλήξεις, όμως οι άνθρωποι της μάρκας κάνουν ξεκάθαρο ότι θέλουν τα ηλεκτρικά μοντέλα να γίνουν καλύτερα από τα θερμικά,χωρίς να χάνουν στιγμή την αίγλη και τις συγκινήσεις των τριών γραμμάτων που τα συνοδεύει. Το CONCEPT AMG GT XX είναι μόνο η αρχή.