Δοκιμάζουμε το νέο Opel Frontera 1.2 Hybrid 145 PS
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΠΑΝΑΓΟΣ / PHOTOS: Δημήτρης Κολιός

Με την έλευση του νέου Frontera, η Opel εμπλουτίζει πετυχημένα την γκάμα των SUV της και συνάμα προσφέρει κάτι σπάνιο στην μικρομεσαία κατηγορία.
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν έναν κρυφό άσσο στο μανίκι τους σε σχέση με τις νεόκοπες από την Ανατολή, και δεν είναι άλλος από την βαριά κληρονομιά που κουβαλάνε λόγω της ιστορίας τους.
Πρόκειται για ένα πολύ σημαντικό αποκούμπι που βοηθά τόσο στην εξέλιξη των μοντέλων τους, όσο και στην διατήρηση της ταυτότητάς τους. Και το βλέπουμε συχνά να συμβαίνει, είτε με την επιστροφή μοντέλων του παρελθόντος είτε με την επαναχρησιμοποίηση της ονομασίας τους.
BUY NOW

Μία τέτοια περίπτωση αποτελεί και το ολοκαίνουργιο Frontera της Opel. Η γερμανική εταιρεία έχει ρετουσάρει πλήρως το SUV portfolio της και η νεότερη προσθήκη σε αυτό αφορά το μικρομεσαίο μοντέλο που τοποθετείται εμπορικά ανάμεσα στο compact crossover Mokka και το μεσαίο Grandland.
Μετάλλαξη
Το νέο Opel Frontera που δοκιμάζουμε αποτελεί την τρίτη γενιά του μοντέλου. Σε σχέση με τους προγόνους του, το νέο δεν μοιράζεται τίποτα από εικόνα και χαρακτήρα, παρά μόνο το όνομα. Δικαιολογημένα θα πούμε, μιας και οι δύο προηγούμενες γενιές που κυκλοφορούσαν στους δρόμους της Ευρώπης από τις αρχές της δεκαετίας του ‘90 μέχρι τα μέσα των ‘00, μοιραζόντουσαν το πλαίσιο τύπου σκάλας που είχε το Isuzu Rodeo και κάμποσα άλλα (εποχή General Motors).

Τα τελευταία χρόνια η Opel ανήκει στον Όμιλο Stellantis και το νέο μοντέλο αποτελεί τον αντικαταστάτη του πετυχημένου εμπορικά Crossland. Σε σχέση με το τελευταίο που ήταν B-SUV (4,22 μέτρα), το νέο Frontera είναι C-SUV. Το μήκος του είναι 4,39 μέτρα, το πλάτος 1,80 μέτρα, το ύψος 1,64 μέτρα και το μεταξόνιο του φτάνει τα 2,67 μέτρα.
Σχεδιαστικά, το Frontera ενστερνίζεται πλήρως τη σύγχρονη σχεδιαστική γλώσσα «Bold & Pure» της γερμανικής εταιρείας, με το μάυρο Opel Vizor της πλούσιας έκδοσης GS να δεσπόζει στη μάσκα και να ενώνει τα Intelli-LED φώτα. Ακριβώς από κάτω συναντάμε έναν macho προφυλακτήρα που φιλοξενεί τις εισαγωγές αέρα και έχει προτεταμένο το χαμηλό του τμήμα. Όλα αυτά, σε συνδυασμό με τα έντονα φτερά και το ανάγλυφο οριζόντιο καπό, χαρίζουν ένα επιβλητικό off road παρουσιαστικό.

Ανάγλυφες επιφάνειες συναντάμε και στο πλάι, με τους θόλους και τα μαρσπιέ να διαθέτουν μαύρα πλαστικά προστατευτικά. Τα τελευταία όμως δεν εκτείνονται από τις πόρτες, με αποτέλεσμα να θέλει προσοχή στο έμπα έβγα για να μην λερωθούν τα μπατζάκια των επιβατών. Ενημερωτικά, η απόσταση από το έδαφος είναι 20 εκ.
Στο πίσω μέρος ξεχωρίζει η μεγάλη αεροτομή οροφής και τα φώτα που αγκαλιάζουν τα άκρα (LED στην έκδοση GS), ενώ χαμηλότερα ο ογκώδης προφυλακτήρας διαθέτει διακοσμητικά στοιχεία που παραπέμπουν σε προστατευτική ποδιά. Ακόμα, η πίσω πόρτα δεν φέρει τα διακριτικά της έκδοσης κινητήρας, αλλά μόνο το όνομα του μοντέλου και φυσικά το blitz της μάρκας.

Το Frontera διαθέτει και ορισμένα χαρακτηριστικά εξατομίκευσης, με την προαιρετική λευκή οροφή των εκδόσεων Edition και Edition Plus να κοστίζει 434 ευρώ. Η έκδοση GS έχει στάνταρ μαύρη οροφή και μπορεί να δεχθεί τρίτη σειρά καθισμάτων για την δημιουργία 7θέσιας διάταξης. Είναι ένα εξοπλιστικό στοιχείο που δεν συναντάμε εύκολα στην κατηγορία, ειδικά με αυτές τις compact για C-SUV εξωτερικές διαστάσεις, και κοστίζει 868 ευρώ.
Πρακτικό και ευρύχωρο
Η σχεδίαση της καμπίνας ακολουθεί ένα απλό μοτίβο με σκοπό να μην κουράζει το μάτι, ευνοώντας παράλληλα την εργονομία και την πρακτικότητα. Οι οριζόντιες γραμμές του ταμπλό αυξάνουν την αίσθηση του πλάτους και η κλίση της κεντρικής κονσόλας προς το οδηγό βοηθά στη λήψη πληροφορίας και τη χρήση του συστήματος πολυμέσων και του κλιματισμού.

Τα υλικά που απαρτίζουν το ταμπλό είναι σκληρά πλαστικά αποδεκτής ποιότητας, με το μεταξύ τους μοντάρισμα να κυμαίνεται σε ανώτερο επίπεδο. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του αρκετές και χρηστικές θήκες για τα καθημερινά του αντικείμενα, με το ράφι που βρίσκεται εμπρός από τον συνοδηγό να διαθέτει γείσο και αντιολισθητική επιφάνεια για να συγκρατεί τα αντικείμενα που έχουμε τοποθετήσει.
Η εργονομία κυμαίνεται σε πολύ υψηλό επίπεδο, χάρη στα φυσικά πλήκτρα για πολλές από τις σημαντικές λειτουργίες. Τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού ρυθμίζονται από τον ψηφιακό πίνακα οργάνων των 10 ιντσών, μέσω του δερμάτινου πολυλειτουργικού τιμονιού, με το σύστημα πολυμέσων με την οθόνη αφής των 10 ιντσών (στάνταρ στις δύο πλουσιότερες εκδόσεις) να «χειρίζεται» τον πλοηγό, την ψυχαγωγία και την επικοινωνία.

Στην κονσόλα δαπέδου συναντάμε το toggle του επιλογέα ταχυτήτων, μια θήκη που φορτίζει ασύρματα αντίστοιχης τεχνολογίας smartphone, καθώς και τις ποτηροθήκες που «αγκαλιάζονται» από ένα δίχρωμο διακοσμητικό ιμάντα.
Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται στα νέα εργονομικά Intelli-Seats που στηρίζουν σωστά το σώμα και δεν κουράζουν ακόμα και μετά από πολύωρη οδήγηση. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, παρά το γεγονός ότι η ρύθμιση της απόστασης του τιμονιού δεν έχει μεγάλο εύρος. Η ορατότητα όμως που προσφέρει είναι πολύ καλή και ευνοείται από τους μεγάλους εξωτερικούς καθρέφτες και τις αντίστοιχου μεγέθους γυάλινες επιφάνειες περιμετρικά.

Οι χώροι είναι αρκετά καλοί για τέσσερις ενήλικους ανεξαρτήτως αναστήματος, με έναν μεσαίο πίσω να βολεύει τα πελματά του παρά την ύπαρξη τούνελ «μετάδοσης». Το πορτμπαγκάζ με τη σειρά του κυμαίνεται πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας με τα 460 λίτρα που προσφέρει (330 λτ. το 7θέσιο). Έχει πλήρως εκμεταλλεύσιμο σχήμα, γάντζους για χειραποσκευές, ικανό άνοιγμα για τη φόρτωση μεγάλων αντικειμένων και διαθέτει διπλό πάτωμα για την δημιουργία επίπεδου χώρου φόρτωσης σε περίπτωση αναδίπλωσης της πλάτης του πίσω καθίσματος (60/40).
Εξηλεκτρισμός παντού
Το νέο Opel Frontera διαθέτει πλήρως εξηλεκτρισμένη γκάμα συστημάτων κίνησης, με υβριδικές εκδόσεις με 48βολτο σύστημα και αμιγώς ηλεκτρική με αυτονομία 303 χλμ. (WLTP). Σύντομα, η ηλεκτρική γκάμα θα εμπλουτιστεί με μία έκδοση μεγαλύτερης αυτονομίας που θα ξεπερνά τα 400 χλμ.

Βασίζεται σε μία νέα πλατφόρμα του Ομίλου Stellantis, την Smart Car Platform, που ξεχωρίζει για την ευελιξία της στο μέγεθος και την «αγάπη» της για τα εξηλεκτρισμένα συστήματα κίνησης, είτε είναι υβριδικά είτε αμιγώς ηλεκτρικά. Το νέο μοντέλο της Opel κάνει χρήση της επιμηκυμένης εκδοχής της με το μεταξόνιο των 2,67 μέτρων.
Το Frontera Hybrid που δοκιμάζουμε αποτελεί την κορυφαία έκδοση από πλευράς απόδοσης. Πρόκειται για το εξελιγμένο και αποδοτικό 48V υβριδικό σύστημα κίνησης του Ομίλου Stellantis, στην ισχυρότερή του εκδοχή με τους 145 ίππους. Ενημερωτικά, η εισαγωγική Hybrid έκδοση κινητήρα αποδίδει 110 ίππους και 205 Nm.

Η έκδοση Hybrid φέρει τον αναβαθμισμένο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρων που λειτουργεί στον κύκλο Miller, διαθέτει τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, μεταβλητό χρονισμό βαλβίδων και συνδυάζεται αποκλειστικά με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων e-DCT6 (στάνταρ και στην έκδοση των 110 ίππων).
Το ηλεκτρομοτέρ του υβριδικού συστήματος κίνησης φωλιάζει στο αυτόματο κιβώτιο και αποδίδει 29 ίππους και 55 Nm, παίρνοντας ενέργεια από μία μπαταρία χωρητικότητας 0,9 kWh. Η τελευταία βρίσκεται τοποθετημένη κάτω από το κάθισμα του οδηγού προκειμένου να μην επηρεάζονται οι χώροι της καμπίνας, ενώ στον θερμικό κινητήρα είναι προσαρμοσμένο σύστημα μίζας-εναλλάκτη (belt starter) ώστε η μετάβαση μεταξύ των λειτουργιών του συστήματος Hybrid (ηλεκτρική, υβριδική, θερμική) να γίνεται με ομαλό και άμεσο τρόπο.

Το σύστημα είναι αρκετά εξελιγμένο με στόχο να προσομοιάσει την αίσθηση των υβριδικών συστημάτων υψηλότερης τάσης και χάρη στην αποδοτική λειτουργία του εξασφαλίζει μειωμένη κατανάλωση καυσίμου.
Όσον αφορά το θερμικό μοτέρ, πρόκειται για την αναβαθμισμένη γενιά του πολυβραβευμένου 3κύλινδρου 1.2 Turbo του Ομίλου που διαθέτει νέα μέρη σε ποσοστό 40% και έχει εξελιχθεί για να αποτελεί μέρος εξηλεκτρισμένων συστημάτων κίνησης.

Ταυτόχρονα, οι μηχανικοί τοποθέτησαν τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και καδένα χρονισμού αντί για ιμάντα, για βελτιωμένη απόδοση σε μεγαλύτερο φάσμα στροφών και αυξημένη αξιοπιστία. Επιπλέον, πληροί τις προδιαγραφές ρύπων 6.4.
Πιο συγκεκριμένα, το Frontera Hybrid της δοκιμής αποδίδει 145 ίππους στις 5.500 σ.α.λ. και 230 Nm από τις 1.750 σ.α.λ., ενώ το ηλεκτρομοτέρ των 29 ίππων και των 55 Nm εξασφαλίζει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση σε αστικές και όχι μόνο συνθήκες.

Παράλληλα, διαθέτει ένα σχετικά έντονο σύστημα ανάκτησης της ενέργειας που γεμίζει γρήγορα την μπαταρία και χάρη στην ισχύ της (ανάβουν και τα φώτα των φρένων), μειώνει την φθορά στο σύστημα πέδησης (δίσκοι και τακάκια). Σε περίπτωση μάλιστα που κινείσαι σε μια κατηφορική διαδρομή και έχει γεμίσει η μπαταρία, τότε το καλογραμμένο λογισμικό του συστήματος διαχείρισης θα θέσει σε λειτουργία τον θερμικό κινητήρα για να προσφέρει την επιβράδυνση που ένοιωθες (φρένο κινητήρα) και κατά την ανάκτηση ενέργειας.
Το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων δεν προσφέρει δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας στο Frontera, αλλά διαθέτει λειτουργία Low μέσω πλήκτρου στο toggle που διατηρεί ενεργοποιημένο τον θερμικό κινητήρα για να κάνεις χρήση του «φρένου» του όταν π.χ. ρυμουλκείς. Στον τομέα των επιδόσεων και σύμφωνα πάντα με τον κατασκευαστή, το ελαφρύ Frontera Hybrid των 145 ίππων και των 1.344 κιλών τα καταφέρνει πολύ καλά και απαιτεί 9,0 δλ. για να ολοκληρώσει την μέτρηση του 0-100 χλμ./ώρα. Η τελική ταχύτητα της έκδοσης φτάνει τα 194 χλμ./ώρα. Η αίσθηση που έχει ο οδηγός επιβεβαιώνει εύκολα τον κατασκευαστή, μιας και δείχνει αρκετά ρωμαλέο ακόμα και με φορτίο.

Αξίζει όμως να σημειωθεί ότι, με λίγη προσοχή στο πεντάλ του γκαζιού μπορεί να κινηθεί αμιγώς ηλεκτρικά για κάμποσα χιλιόμετρα, καθώς η ηλεκτρική φύση του συστήματος κίνησης δεν αδρανοποιείται στις μεγάλες ταχύτητες και λειτουργεί σε όλο το φάσμα ταχύτητας κίνησης. Μπορείς δηλαδή να κινείσαι ακόμα και με υψηλή ταχύτητα, να αφήσεις για ένα δευτερόλεπτο το γκάζι, να σβήσει ο θερμικός κινητήρας και να διατηρήσεις τη ταχύτητά κίνησης μόνο με την χρήση του ηλεκτροκινητήρα (με ευγενικό πάτημα του γκαζιού) και όχι σε στήθωμα. Από την άλλη, σε αστικό περιβάλλον και με στρωτό και ήρεμο στιλ οδήγησης, είναι ικανό να κινηθεί ηλεκτρικά σε μεγάλο ποσοστό της διαδρομής.
Το Frontera GS που δοκιμάζουμε διαθέτει στάνταρ τροχούς 17 ιντσών με ελαστικά διάστασης 215/60, πετυχαίνοντας ουσιαστικά την χρυσή τομή μεταξύ εμφάνισης και ικανού προφίλ για την αντιμετώπιση των κακοτεχνιών των ελληνικών δρόμων. Η ρύθμιση της ανάρτησης (γόνατα εμπρός και ημιάκαμπτος πίσω) γέρνει περισσότερο προς το σφιχτό, προσφέροντας σωστό έλεγχο χωρίς να υποβαθμίζεται η άνεση. Στις έντονες κακοτεχνίες όμως θα ακουστεί η λειτουργία της.

Η κλίση στις στροφές είναι λογική και σε καμία περίπτωση δεν θα επηρεάσει την τροχιά που έχεις χαράξει μέσα στην στροφή. Το ESP που δεν απενεργοποιείται έχει ομαλή επέμβαση όταν το παρακάνεις και δεν θα νοιώσεις να φρενάρει έντονα το αυτοκίνητο. Το ελαφρύ τιμόνι από την άλλη, είναι άμεσο αλλά δεν ξεχωρίζει για την πληροφορία που μεταφέρει στα χέρια του οδηγού. Τα φρένα με την σειρά τους είναι δυνατά και το πεντάλ τους έχει λογική διαδρομή και σωστή αντίσταση, αλλά σπογγώδη αίσθηση.
Στο ταμείο
Οι τρεις εκδόσεις συστήματος κίνησης του νέου Frontera μπορούν να συνδυαστούν και με τα τρία επίπεδα εξοπλισμού, Edition, Edition Plus και GS, με την τιμή εκκίνησης της γκάμας συνολικά να ορίζεται στα 22.900 ευρώ και να αφορά την έκδοση 1.2 Hybrid 110 PS Edition. Η ισχυρότερη υβριδική έκδοση με το ίδιο επίπεδο εξοπλισμού κοστολογείται στα 23.900 ευρώ, ενώ η αντίστοιχη ηλεκτρική των 113 ίππων στα 26.350 ευρώ.

Από πλευράς εξοπλισμού, και οι τρεις εκδόσεις διαθέτουν πλήρη χαρακτηριστικά ασφάλειας και όπως είναι λογικό, όσο ανεβαίνουμε σε έκδοση πληθαίνουν τα χαρακτηριστικά άνεσης.
Στον τομέα της χρήσης, ο χαμηλός κυβισμός και οι συγκρατημένες εκπομπές ρύπων του αναβαθμισμένου μοτέρ προσφέρουν λογικά ετήσια πάγια έξοδα, δεν επιβαρύνουν τον ιδιοκτήτη με ετήσια τέλη κυκλοφορίας και μπορεί να εισέρχεται καθημερινά στον Δακτύλιο. Η κατανάλωση καυσίμου κυμαίνεται στον μέσο όρο της κατηγορίας με τα 6,7 λτ. που απαιτούνται για κάθε 100 χλμ. διαδρομής. Με οικονομικό τρόπο οδήγησης, είναι σίγουρο ότι θα φλερτάρει με χαμηλά 6άρια.

Εν κατακλείδι, το νέο Opel Frontera κουμπώνει ιδανικά στην γκάμα των SUV της Opel και αποτελεί μια ανταγωνιστική πρόταση στην κατηγορία των C-SUV. Με δυνατά χαρτιά το αποδοτικό υβριδικό σύστημα κίνησης, την πολύ καλή εργονομία και πρακτικότητα, και τους μεγάλους χώρους, αναμένεται να βάλει δύσκολα στον ανταγωνισμό. Κερασάκι στην τούρτα, η 5ετής εγγύηση και το χαμηλό κόστος χρήσης.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Κινητήρας: 1.199 κ.εκ. βενζίνη, 145 ίπποι/5.500 σ.α.λ., 230 Nm/1.750 σ.α.λ.
Μετάδοση: αυτόματο διπλού συμπλέκτη έξι σχέσεων, στους εμπρός τροχούς
Επιδόσεις: 9,0 δλ. 0-100 χλμ./ώρα, 194 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα
Κατανάλωση-Εκπομπές CO2: 5,2 λτ./100 χλμ., 118 γρ./χλμ.
Διαστάσεις (Μήκος/Πλάτος/Ύψος): 4.385/1.795/1.635 χλστ., 2.670 χλστ. μεταξόνιο
Βάρος: 1.344 κιλά
Χώρος αποσκευών: 460 λίτρα
Τιμή-Τέλη κυκλοφορίας: Από 24.400 ευρώ (Από 23.900 ευρώ με προωθητική ενέργεια)/0 ευρώ