citroen aposirsi

Τι αλλάζει το 2026 στην Formula 1 -Όσα αξίζει να γνωρίζετε

Formula 1 2026

Η Formula 1 το 2026 μπαίνει σε μια νέα εποχή με σαρωτικές αλλαγές που αναμένεται να αναδιαμορφώσουν την ιεραρχία στην κορυφή και τους πρωταγωνιστές. Δείτε όλα όσα θα αλλάξουν τη σεζόν που έρχεται.

Το 2026 αναμένεται να αποτελέσει κομβική χρονιά για τη Formula 1. Οι τεχνικοί κανονισμοί αναθεωρήθηκαν πλήρως, φέρνοντας μεγάλες αλλαγές στη μονάδα ισχύος, το αμάξωμα και την αεροδυναμική.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Οι νέοι κανονισμοί των μονοθεσίων είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προκαλέσουν ανακατατάξεις στη δυναμική των ομάδων, καθώς δεν είναι λίγοι όσοι χαρακτηρίζουν τις αλλαγές αυτές ως τις μεγαλύτερες που έχουν γίνει ποτέ στο σπορ.

Οι ομάδες δουλεύουν εδώ και καιρό πάνω στα μονοθέσια του 2026, καθώς οι κανονισμοί θα ισχύσουν για τις πέντε προσεχείς σεζόν (μέχρι και το 2030). Όποιος είναι ανταγωνιστικός από την πρώτη χρονιά, χτίζει τις βάσεις για ανταγωνιστικότητά του και στο μέλλον. Η κυριαρχία της Mercedes το 2014, για παράδειγμα, κράτησε έως και το 2020, πριν την πλησιάσει με αξιώσεις η Red Bull.

Τι αλλάζει στις μονάδες ισχύος; Οι νέοι κινητήρες της F1 θα βασίζονται περισσότερο στην ηλεκτρική ενέργεια, με κατανομή 50-50 ανάμεσα στο ηλεκτρικό σκέλος και τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Αυτό σημαίνει σχεδόν 300% αύξηση της ηλεκτρικής ισχύος.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο θερμικός κινητήρας παραμένει ίδιος, ο V6 turbo 1.6 λίτρου που χρησιμοποιείται από το 2014, ωστόσο όλα τα περιφερειακά αλλάζουν - με πιο χαρακτηριστική την κατάργηση του ενός εκ των δύο ηλεκτροκινητήρων, του MGU-H (που έπαιρνε μέχρι φέτος την ενέργειά του από την άντληση της θερμότητας στο εσωτερικό του turbo).

Όλα αυτά σημαίνουν ότι είναι πιθανό να υπάρξουν μεγάλες διαφορές ανάμεσα στις καλύτερες και τις χειρότερες μονάδες ισχύος. Αναμένονται διαφορετικά επίπεδα απόδοσης, αλλά και επιστροφή των προβλημάτων αξιοπιστίας, ειδικά στους πρώτους αγώνες.

«Είναι πολύ δύσκολο να πεις ότι το θέμα είναι απλώς η ισχύς στον στροφαλοφόρο, ή η μπαταρία, ή η απαγωγή θερμότητας», δήλωσε ο επικεφαλής στρατηγικής της Aston Martin, Andy Cowell, ο οποίος είχε καθοριστικό ρόλο στην κυρίαρχη μονάδα ισχύος της Mercedes το 2014.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

«Όλα αυτά τα στοιχεία συνδυάζονται. Υπάρχουν συμβιβασμοί για να καταλήξεις στο ταχύτερο δυνατό αγωνιστικό αυτοκίνητο και απέχουμε ακόμη αρκετούς μήνες από την εφαρμογή των κανονισμών.

Φαντάζομαι ότι κάθε μηχανολογική ομάδα κοιτάζει αυτά που έχει και λέει 'υπάρχουν τόσες ιδέες για απόδοση, πώς θα τις ενσωματώσουμε;'. Μετά έρχονται τα προβλήματα αξιοπιστίας και το πώς τα λύνεις. Η εφοδιαστική αλυσίδα πιέζεται, γιατί ζητάς και απόδοση και αξιοπιστία. Πιέζεις στο απόλυτο και κάθε λεπτό, κάθε μέρα, μετράει».

Ομάδες και προμηθευτές κινητήρων
Λόγω των αλλαγών στους κανονισμούς, οι οποίοι διατηρούν έντονο τεχνολογικό συσχετισμό με τα αυτοκίνητα δρόμου, μια σειρά από αυτοκινητοβιομηχανίες μπαίνουν το 2026 επίσημα και εργοστασιακά στο σπορ: η Audi (που αγόρασε τη Sauber), η Cadillac, η Ford (σε συνεργασία με τη Red Bull Powertrains) και η Honda που κάνει εκ νέου επίσημη την εμπλοκή της κατασκευάζοντας μονάδες ισχύος αποκλειστικά για την Aston Martin F1.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η FIA αποδίδει στους νέους κανονισμούς κινητήρων το γεγονός ότι πέντε κατασκευαστές μονάδων ισχύος (οι Ferrari, Mercedes, Honda, Audi και Red Bull Powertrains, καθώς και η Cadillac από το 2029), δεσμεύτηκαν να συμμετάσχουν στο σπορ.

Ίσως η σημαντικότερη αλλαγή του 2026 είναι ότι η Red Bull θα κατασκευάσει για πρώτη φορά δικό της κινητήρα, μετά τη δημιουργία της Red Bull Powertrains το 2021 - με τη Ford να παρέχει τεχνική υποστήριξη.

Η Racing Bulls, η θυγατρική ομάδα της Red Bull, θα χρησιμοποιεί επίσης τους κινητήρες Red Bull Ford από το 2026. Και οι δύο ομάδες αγωνίζονται σήμερα με μονάδες υποστηριζόμενες από τη Honda, μετά την αρχική απόφαση των Ιαπώνων να αποχωρήσουν από τη F1 το τέλος του 2021.

Η Audi θα ριχτεί στα βαθιά στις πρώτες της σεζόν στη Formula 1, έχοντας όμως ως πλεονέκτημα ότι διατηρεί μεγάλο μέρος του ανθρώπινου δυναμικού της Sauber. Η Honda είναι πλέον (μετά την αποχώρηση από τη Red Bull) αποκλειστικός προμηθευτής της Aston Martin, γεγονός που δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες στην τελευταία για το 2026 - δεδομένης της ισχύος των ιαπωνικών κινητήρων τα τελευταία πέντε χρόνια.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Η νέα ομάδα Cadillac θα χρησιμοποιεί κινητήρες και κιβώτια Ferrari τουλάχιστον έως το τέλος του 2028, με στόχο να αποκτήσει δική της μονάδα ισχύος στη συνέχεια.

Τέλος το DRS, νέες λύσεις στο προσκήνιο
Από το 2026, το DRS αντικαθίσταται από μια λειτουργία κινητήρα που προσφέρει προσωρινή ενίσχυση της υβριδικής ισχύος. Συγκεκριμένα, όταν τα μονοθέσια φτάνουν περίπου τα 320 km/h, η τελική θα μειώνεται λόγω των νέων κινητήρων, όμως ένα κουμπί power boost θα δίνει περισσότερη ηλεκτρική ενέργεια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα - πιθανότατα μόνο όταν ένα μονοθέσιο βρίσκεται σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου από κάποιο άλλο.

Παράλληλα, τα μονοθέσια θα διαθέτουν κινούμενες εμπρός και πίσω πτέρυγες, επιτρέποντας τη μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης και την αύξηση της τελικής ταχύτητας στις ευθείες σε συγκεκριμένα σημεία της πίστας. Το DRS, που εισήχθη το 2011, δεν θα χρησιμοποιείται μετά το 2025.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Στους αγώνες πιθανότατα θα δούμε περισσότερο «lift and coast», δηλαδή διαστήματα χωρίς γκάζι ή φρένο, ώστε οι οδηγοί να ανακτούν ενέργεια και να τη χρησιμοποιούν για μεγαλύτερες περιόδους επιτάχυνσης με υψηλότερη ισχύ.

Ο ηλεκτροκινητήρας MGU-K θα συνεχίσει να αποδίδει έως και 350 kW μέχρι τα 350 km/h. Οι καλύτερες μονάδες ισχύος πιθανότατα θα διαθέτουν και τον πιο αποδοτικό MGU-K, επιτρέποντας στους οδηγούς να αξιοποιούν περισσότερη ισχύ σε όλη τη διάρκεια του γύρου.

Για ένα ιδανικό stint, ωστόσο, ίσως απαιτείται στρατηγικό lift and coast ώστε να μεγιστοποιείται η αποδοτικότητα του MGU-K, κάτι που μπορεί να δημιουργήσει ενδιαφέροντα σενάρια στους αγώνες. Αν ένας οδηγός σηκώνει το πόδι πριν τη ζώνη φρεναρίσματος και ο πίσω όχι, μπορεί να δούμε προσπεράσματα από πολύ πίσω, ακόμη και στο εσωτερικό της στροφής.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Alex Albon, οδηγός της Williams, δήλωσε: «Κοιτάξτε τη Formula E ως μια πιο ακραία εκδοχή προς το πού οδεύουμε. Βλέπεις πώς οι οδηγοί διαχειρίζονται τον αγώνα και τις κατατακτήριες, πώς αναπτύσσουν και χρησιμοποιούν την ισχύ για να κερδίσουν απόδοση. Δεν θα είναι τόσο ακραίο, αλλά όσοι οδηγοί έχουν τη διανοητική ικανότητα να κατανοήσουν και να διαχειριστούν όλες αυτές τις απαιτήσεις θα τα πάνε καλύτερα».

Οι προσπεράσεις έγιναν ολοένα και πιο δύσκολες μέσα στο 2025 λόγω των αναβαθμίσεων που αύξησαν τον «βρώμικο» αέρα - αυτόν που απορρέει πίσω από το μονοθέσιο και χαλά την αεροδυναμική εκείνου που ακολουθεί. Με τους νέους κανονισμούς, αναμένεται να είναι και πάλι πιο εύκολο το 2026 για έναν οδηγό να ακολουθεί το προπορευόμενο αυτοκίνητο, όπως το 2022.

Ο George Russell συμπλήρωσε: «Νομίζω ότι θα δούμε περισσότερα προσπεράσματα, αλλά σε ασυνήθιστα σημεία, εκεί που δεν έχουμε ξαναδεί. Αν ένας οδηγός έχει άδεια μπαταρία και ο από πίσω περισσότερη, μπορεί ξαφνικά να περάσει σε μια στροφή όπου παλαιότερα δεν θα υπήρχε καν η πιθανότητα. Όσον αφορά την επιπλέον ισχύ, ποτέ δεν μας άρεσαν τα προσπεράσματα καθαρά με DRS. Πιστεύω ότι οι κανονισμοί του 2026 θα προσφέρουν καλύτερο θέαμα».

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πόσο γρήγορα θα είναι τα μονοθέσια; Αναμένεται να είναι περίπου δύο δευτερόλεπτα πιο αργά από εκείνα του 2025, ανάλογα με την πίστα. Ο Isack Hadjar της RB σχολίασε ότι θα είναι «πιο κοντά στη Formula 2», χωρίς να είναι σαφές αν αναφερόταν στον ρυθμό ή στην οδική συμπεριφορά.

Όμως ο Νικόλας Τομπάζης, ο Έλληνας διευθυντής του τομέων μονοθεσίων της FIA, τόνισε ότι οι συγκρίσεις με τη Formula 2 απέχουν πολύ από την πραγματικότητα: «Μιλάμε για χρόνους γύρου που είναι ένα με δύο δευτερόλεπτα πιο αργοί, ανάλογα με την πίστα και τις συνθήκες.

Στην αρχή ενός κύκλου κανονισμών θα ήταν παράλογο να είμαστε ταχύτεροι από τον προηγούμενο. Σταδιακά ανακτάς την απόδοση μέσω της φυσικής εξέλιξης. Είναι φυσιολογικό τα μονοθέσια να είναι λίγο πιο αργά, αλλά δεν τίθεται θέμα ότι δεν πρόκειται για Formula 1", τόνισε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Μικρότερα μονοθέσια και ελαστικά, βιώσιμα καύσιμα, αύξηση του ορίου προϋπολογισμών
Με τους ριζικά αλλαγμένους κανονισμούς, τα μονοθέσια του 2026 θα είναι κατά 20 εκατοστά μικρότερα σε μήκος και 10 εκατοστά στενότερα, με μεταξόνιο 3,4 μέτρων και πλάτος 1,9 μέτρα. Το βάρος μειώνεται κατά 30 κιλά, στα 768 κιλά, κάτι που αναμένεται να βοηθήσει και το θέαμα.

Η Pirelli, επιπλέον, μειώνει το πλάτος των ελαστικών κατά 2,5 εκατοστά μπροστά και 3 εκατοστά πίσω, διατηρώντας τη διάμετρο των 18 ιντσών. Τα ελαστικά παίζουν καθοριστικό ρόλο στη σύγχρονη F1, οπότε οι ομάδες θα χρειαστούν αρκετούς αγώνες για να κατανοήσουν πώς να τα αξιοποιήσουν στο μέγιστο.

Κάθε ομάδα θα χρησιμοποιεί 100% βιώσιμα καύσιμα από μη διατροφικές πηγές ή απόβλητα, στο πλαίσιο του στόχου της F1 για μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα έως το 2030. Αυτός είναι ένας ακόμη παράγοντας που μπορεί να διαφοροποιήσει την απόδοση.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το όριο προϋπολογισμού (για κάθε ομάδα, κάθε χρόνο) ισχύει από το 2021 και είχε μειωθεί στα 135 εκατομμύρια δολάρια για το 2025 - όμως το κόστος των νέων μονοθεσίων οδήγησε τη FIA στην αύξησή του φέτος στα 215 εκατομμύρια δολάρια.

Ο διευθυντής της Scuderia Ferrari, Frederic Vasseur, δήλωσε: «Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι ότι ξεκινάμε από το μηδέν σε όλα. Νέα ελαστικά, νέο καύσιμο, νέος κινητήρας, νέο σασί, νέοι αγωνιστικοί κανονισμοί, τα πάντα. Είναι πολύ απαιτητικό. Όμως αυτό είναι και στο DNA του αθλήματός μας. Μην κρίνετε το θέαμα από νωρίς. Θα δούμε την επόμενη χρονιά ποια θα είναι η πραγματική εικόνα».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ