Γιατί οι ομάδες της F1 αφαιρούν ακόμα και τη μπογιά από τα φετινά μονοθέσιά τους;

Aston Martin AMR22 Australia 2022

Το πρόβλημα του αυξημένου βάρους των μονοθεσίων είναι τόσο ακραίο για αρκετές ομάδες της Formula 1 φέτος, που προσπαθούν να το αντιμετωπίσουν ακόμα και μειώνοντας την ποσότητα της μπογιάς στην επιφάνειά τους.

Η ιστορία επαναλαμβάνεται: τη δεκαετία του 1950 ο εμβληματικός αγωνιστικός διευθυντής της Mercedes, Alfred Neubauer, είχε πάρει την απόφαση να αφαιρέσει εντελώς τη μπογιά από τα τότε μονοθέσια της ομάδας. Το αρχικό τους χρώμα ήταν το λευκό, αλλά με την αφαίρεση της μπογιάς έμειναν στην ιστορία ως «ασημένια βέλη».

Ο Goerge Russell στο κόκπιτ της Mercedes W18 στο GP Σαουδικής Αραβίας 2022
Ο Goerge Russell στο κόκπιτ της Mercedes W18 στο GP Σαουδικής Αραβίας 2022
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Κάτι ανάλογο γίνεται και φέτος. Οι νέοι τεχνικοί κανονισμοί του 2022, που οδήγησαν στον εν λευκώ σχεδιασμό των αυτοκινήτων της Formula 1, προκάλεσαν ένα πρόβλημα που δεν είχε προβλεφθεί από τους σχεδιαστές: ένα αεροδυναμικό φαινόμενο που προκαλεί πολύ έντονες αναπηδήσεις του μονοθεσίου (porpoising) στις ευθείες και τις πολύ γρήγορες στροφές.

Ο Lance Stroll καθισμένος στην Aston Martin AMR22 στο GP Αυστραλίας 2022
Ο Lance Stroll καθισμένος στην Aston Martin AMR22 στο GP Αυστραλίας 2022

Για να λύσουν το πρόβλημα αυτό οι ομάδες ενισχύουν το δάπεδο των μονοθεσίων, αλλά αυτό έχει το μειονέκτημα ότι αυξάνει το βάρος με αρκετά κιλά. Αυτό ακριβώς συνέβη, για παράδειγμα, με τη Red Bull Racing, που από νωρίς φέτος προετοίμαζε μια σειρά από νέα εξαρτήματα για τον 4ο φετινό αγώνα, αυτό το τριήμερο (22-24/4) στην Ίμολα της Ιταλίας. Με την αναβάθμιση η RBR στοχεύει να κόψει περίπου 7 κιλά από την RB18.

Τα φετινά μονοθέσια της F1 είναι τα πιο βαριά της ιστορίας. Το κατώτατο όριο βάρος που έχει θεσπίσει η FIA είναι στα 795 κιλά, αλλά η πλειοψηφία των ομάδων δεν το έχει κατεβάσει ακόμα φέτος κάτω από τα 800 kg. Μάλιστα, πολλές ζήτησαν νωρίς φέτος την αύξηση του ορίου κατά 3 κιλά, αλλά αυτή η πρόταση δεν τελεσφόρησε.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Αιτιολόγησαν την πρότασή τους λέγοντας πως είναι αδύνατον να μειώσουν το βάρος αρκετών εξαρτημάτων των μονοθεσίων, καθώς πολλά εξ αυτών προέρχονται από εξωτερικούς προμηθευτές και είναι κοινά για όλες τις ομάδες - όπως, π.χ., η κεντρική ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου, η αντλία καυσίμου ή οι τροχοί 18 ιντσών, που παρέχει η BBS.

Κατά συνέπεια, οι σχεδιαστές και οι μηχανικοί των ομάδων προσπαθούν να εντοπίσουν κάθε τομέα και την παραμικρή λεπτομέρεια που θα μπορούσαν να μειώσουν, έστω και κατά μερικά γραμμάρια, το βάρος. Κι ένας από αυτούς τους τομείς είναι και το βάρος της μπογιάς στις επιφάνειες των μονοθεσίων. Στην Αυστραλία είδαμε τη Williams να έχει αρκετά μεγαλύτερες επιφάνειες γυμνών ανθρακονημάτων σε σχέση με τον πρώτο αγώνα, του Μπαχρέιν.

Η Red Bull RB18 είναι ένα από τα μονοθέσια που παρουσίασαν φέτος προβλήματα υπερθέρμανσης της υβριδικής τους μονάδας ισχύος.
Η Red Bull RB18 είναι ένα από τα μονοθέσια που παρουσίασαν φέτος προβλήματα υπερθέρμανσης της υβριδικής τους μονάδας ισχύος.
ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι ο χρωματισμός των μονοθεσίων της F1 δεν είναι όσο απλός ακούγεται. Η επίστρωση της μπογιάς πρέπει να είναι πόλυτα ομαλή, για να μην επηρεάζει τη ροή του αέρα και να μην προκαλεί συμβιβασμούς στην αεροδυναμική απόδοση. Και πρέπει, επίσης, κατά την τοποθέτηση της μπογιάς στα καλύμματα των μηχανικών μερών οι ομάδες να υπολογίζουν και τις θερμικές επιπτώσεις - ειδικά φέτος που αρκετές ομάδες έχουν προβλήματα υπερθέρμανσης.

Δεδομένου ότι τα γυμνά ανθρακονηματα διαταράσσουν σημαντικά τη θερμοκρασία, αφαιρόντας την μπογιά από κάποια σημεία των μονοθεσίων τους οι ομάδες δεν πρέπει μόνο να βρουν τον τρόπο να μην δυσαρεστήσουν τους χορηγούς τους, αλλά και να διασφαλίσουν ότι η έλλειψη μπογιάς δεν θα αυξήσει επικίνδυνα τη θερμοκρασία κάτω από την επιφάνεια.

Διαβάστε επίσης

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ