Ο ρόλος των ελαστικών στο Γκραν Πρι Baku

GP Baku

Η Formula 1 επέστρεψε στη δράση και για τον αγώνα στο Baku επιλέχθηκαν οι πιο μαλακές γόμες ελαστικών.

Συγκριμένα, η Pirelli έκανε τις παρακάτω επιλογές για τον τέταρτο αγώνα του 2023: η C3 είναι η P Zero λευκή σκληρή, η C4 είναι η P Zero κίτρινη μέση και η C5 είναι η P Zero κόκκινη μαλακή γόμα.

Όλα αυτά σε ένα νέο αγωνιστικό πρόγραμμα, με το Sprint Shootout να αποτελεί τη μεγάλη αλλαγή το Σάββατο. Με τρία μέρη: Q1, με διάρκεια 12 λεπτά, Q2 με διάρκεια 10 λεπτά και το τελικό Q3 με διάρκεια 8 λεπτά. Οι ομάδες είναι υποχρεωμένες να χρησιμοποιήσουν φρέσκα σετ ελαστικών και συγκεκριμένα τη μέση γόμα στο Q1 και Q2, και τη μαλακή στο Q3.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το αποτέλεσμα του Sprint Shootout θα καθορίσει τη σειρά εκκίνησης του αγώνα Sprint Race ο οποίος θα εκκινήσει στις 16:30 το απόγευμα, ώρα Ελλάδος. Η τελική κατάταξη του αγώνα Sprint δεν θα χρησιμοποιηθεί στην εκκίνηση του Κυριακάτικου αγώνα. Η σειρά εκκίνησης του αγώνα θα καθοριστεί στις συνήθεις κατατακτήριες δοκιμές που έγιναν το απόγευμα της Παρασκευής με τον poleman Charles Leclerc να παίρνει το βραβείο Pirelli Pole Position.

Η μειωμένη διάρκεια του Sprint Shootout θεωρητικά επιτρέπει στους οδηγούς να μπουν στα πιτ στο Q1. Στις άλλες δυο περιόδους μπορούν να κάνουν δυο γύρους αλλά όχι να μπουν στα πιτ. Κάθε οδηγός έχει στη διάθεσή του δυο σετ σκληρής γόμας, τέσσερα σετ μέσης γόμας και έξι σετ μαλακής γόμας (12 συνολικά): ένα λιγότερο σε σχέση μ’ ένα κανονικό Σαββατοκύριακο χωρίς αγώνα Sprint. Εκτός αυτών υπάρχουν και τέσσερα σετ ενδιάμεσων ελαστικών Cinturato Green και τρία σετ βρόχινων ελαστικών Cinturato Blue.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Το Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν διεξάγεται σε μια διαδρομή που συνδυάζει στενές στροφές και μεγάλες ευθείες. Με μήκος πάνω από 6km είναι μια από τις μεγαλύτερες διαδρομές στο πρόγραμμα. Περιέχει δύσκολα κομμάτια μέσα στην ιστορική πόλη (όπου η πίστα στενεύει στα 7.6m) στροφές 90 μοιρών αλλά και ευθείες με δυο ζώνες DRS. Οι οργανωτές λένε πως το οδόστρωμα είναι εντελώς νέο. Η τραχύτητα της νέας ασφάλτου, που συνήθως είναι ελάχιστη και δε φθείρει τα ελαστικά, αποτελεί έναν ακόμη άγνωστο παράγοντα. Θα εκτιμηθεί στις ελεύθερες δοκιμές.

Ο αγώνας διεξάγεται σε διαφορετική εποχή σε σχέση με το 2022. Πέρυσι τον Ιούνιο η θερμοκρασία οδοστρώματος ξεπερνούσε τους 50 βαθμούς Κελσίου όμως φέτος τον Απρίλιο οι θερμοκρασίες αναμένεται να είναι χαμηλότερες τουλάχιστον κατά 10 βαθμούς Κελσίου. Αυτό είχαμε δει το 2018 – την τελευταία φορά που έγινε αγώνας τον Απρίλιο – όπου υπήρχε και μεγάλο εύρος διακύμανσης της θερμοκρασίας κατά τη διάρκεια της ημέρας.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Υπάρχει πιθανότητα 75% να διακοπεί η εξέλιξη του αγώνα στο Μπακού. Πέρυσι είχαμε δυο φορές καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας που επέτρεψε σε κάποιους οδηγούς να κάνουν αλλαγή ελαστικών με μικρότερη καθυστέρηση. Στον αγώνα οι τέσσερις πρώτοι σταμάτησαν δυο φορές.

Κανένας οδηγός δεν έχει κερδίσει δεύτερη φορά στους έξι αγώνες που έχουν γίνει ως τώρα στο Μπακού. Οι προηγούμενοι νικητές είναι: Nico Rosberg, Daniel Ricciardo (εκκινούσαν 10οι), Lewis Hamilton, Valtteri Bottas, Sergio Perez και Max Verstappen. Οι μόνες ομάδες που έχουν κερδίσει είναι οι Mercedes και Red Bull, αμφότερες έχουν πετύχει και το 1-2 η Mercedes το 2019 και η Red Bull πέρυσι.

ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ

Ο Mario Isola, διευθυντής μονοθεσίων της Pirelli, είπε: «Το Μπακού έχει μερικά μοναδικά χαρακτηριστικά, στο ημερολόγιο της Formula 1. Υπάρχει ένα πολύ αργό τμήμα, σύνηθες σε διαδρομές πόλης αλλά και μερικά πολύ γρήγορα τμήματα. Επιλέξαμε τις τρεις πιο μαλακές γόμες της γκάμας του 2023 που ταιριάζουν σ’ αυτό τον αγώνα. Ένας από τους πιο καθοριστικούς παράγοντες του Σαββατοκύριακου, πέρα από το σωστό συμβιβασμό στο σετάρισμα του μονοθεσίου θα είναι και η διαχείριση των ελαστικών. Τα ελαστικά στον εμπρός άξονα θέλουν ζέσταμα για να προσφέρουν τη μέγιστη πρόσφυση – στις μεγάλες ευθείες πέφτει η θερμοκρασία – ενώ την ίδια στιγμή είναι κρίσιμο να μην υπερθερμάνεις τα πίσω ελαστικά στη φάση της επιτάχυνσης. Οπότε κλειδί θα είναι η ισορροπία των θερμοκρασιών ανάμεσα στον εμπρός και στον πίσω άξονα καθώς υπάρχει κίνδυνος για μπλοκάρισμα. Οι τοίχοι στο Αζερμπαϊτζάν δεν παίρνουν αιχμαλώτους όπως έχουμε δει σε προηγούμενους αγώνες. Φέτος έχουμε και το ντεμπούτο του Sprint Shootout το πρωί του Σαββάτου το οποίο θα καθορίσει την σειρά εκκίνησης για τον αγώνα Sprint το ίδιο απόγευμα. Οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσουν ένα σετ μέσης γόμας στην πρώτη περίοδο του Sprint Shootout και ένα σετ μέσης γόμας στη δεύτερη περίοδο. Μετά στην τρίτη περίοδο πρέπει να χρησιμοποιήσουν μαλακή γόμα. Αυτό θέτει μια έξτρα πρόκληση για τις ομάδες και για την Pirelli καθώς θα υπάρχουν λιγότερα διαθέσιμα στοιχεία από διάνυση μεγάλων αποστάσεων. Είμαστε όμως σίγουροι ότι πρόκειται για μια επιλογή που θα προσθέσει στο θέαμα κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου Formula 1 Grand Prix».

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ